ARAD. Un oraș ale cărui clădiri istorice strigă de durere. Durerea de a fi abandonate de către toți, proprietari, administrație, oraș. Durerea sărăciei unei populații care nu-și permite să le renoveze, dar și durerea unor renovări care mai bine nu s-ar fi făcut, pentru că le-a știrbit din frumusețe și le-a îngropat originalitatea. Se întâmplă în Arad de ani buni: nepăsare pentru clădirile care de fapt sunt aproape singura mândrie a unui oraș care îmbătrânește urât.
Mai trist, mai dureros, mai halucinant e faptul că normele legale cu privire la renovarea acestor imobile sunt călcate în picioare chiar de către cei care le-au elaborat. Din nepăsare, din rea voință, din graba de a face lucruri doar ca să fie făcute, din lipsa de profesionalism a firmelor contractante, din dorința lor de a face bani rapid, din orice, dar mai ales din contractele cu statul, imobilele din Arad suferă amputări ale elementelor originale chiar pe timpul restaurării lor, renovare care la final ar trebui să scoată în evidenţă unicitatea imobilelor care au primit titlul de monumente istorice.
Un oraș ale cărui clădiri istorice strigă de durere. Durerea de a fi abandonate de către toți, proprietari, administrație, oraș. Durerea sărăciei unei populații care nu-și permite să le renoveze, dar și durerea unor renovări care mai bine nu s-ar fi făcut, pentru că le-a știrbit din frumusețe și le-a îngropat originalitatea. Se întâmplă în Arad de ani buni: nepăsare pentru clădirile care de fapt sunt aproape singura mândrie a unui oraș care îmbătrânește urât.
Mai trist, mai dureros, mai halucinant e faptul că normele legale cu privire la renovarea acestor imobile sunt călcate în picioare chiar de către cei care le-au elaborat. Din nepăsare, din rea voință, din graba de a face lucruri doar ca să fie făcute, din lipsa de profesionalism a firmelor contractante, din dorința lor de a face bani rapid, din orice, dar mai ales din contractele cu statul, imobilele din Arad suferă amputări ale elementelor originale chiar pe timpul restaurării lor, renovare care la final ar trebui să scoată în evidenţă unicitatea imobilelor care au primit titlul de monumente istorice.
Un astfel de caz a fost observat de Sebastian Bulumac, unul dintre arădenii prezenți activ în viața socială și politică a cetății și care ani la rând a luat atitudine, fie din poziția de candidat la vreo funcție politică, fie din cea a unui simplu cetățean, față de erorile și ororile administrației locale.
De curând, într-o postare pe rețeaua de socializare facebook, Sebastian Bulumac a tras un semnal de alarmă legat de modul în care are loc reabilitarea Colegiului Național „Elena Ghiba Birta”, un mod defectuos, ba chiar în afara legii!
Iată ce a postat arădeanul pe pagina sa de socializare: „Vestea bună e că Palatul Colegiului Național trece printr-un proces de restaurare, investiția de aproximativ 3 milioane de euro fiind realizată cu fonduri guvernamentale. Din păcate însă, așa cum am fost obișnuiți deja, când e vorba de administrația arădeană, chiar și știrile aparent bune vin la pachet cu vești proaste. În cazul de față, una chiar foarte proastă: s-a distrus toată tâmplăria originală de pe fațade, nu s-a păstrat nici măcar desenul inițial al șprosurilor (stinghii subțiri de lemn care se fixează în spațiul ferestrei) și s-a schimbat culoarea originală. Astfel vom avea în loc de o clădire emblematică restaurată, o clădire cu fațadele degenerate.
Vorbim de un palat a cărui construcție a început în anul 1880, care găzduiește de peste un secol unul din liceele de elită ale Aradului. Clădirea se regăsește în Zona Construită Protejată a Aradului și, mai mult de atât, și pe lista Monumentelor Istorice aprobată de către Guvernul României, prin Ministerul Culturii. În Planul Urbanistic Zonal (P.U.Z.C.P. vol II, Regulament Local de Urbanism) adoptat de către C.L.M. Arad prin Hotărârea 201 din 17 iulie 2014, sunt prevăzute tipurile de intervenții permise, respectiv interzise pentru acest gen de restaurări. Cele trei volume ale P.U.Z.C.P, pe care le-am parcurs aprofundat la acțiunea de salvare a Parcului Eminescu din anul 2015, sunt documente impecabil redactate și au valoare de lege, dar din păcate nu prea se ține cont de ele”.
Sebastian Bulumac detaliază: „La pagina 386 începe un capitol exclusiv dedicat tâmplăriilor și, așa cum se vede în facsimilele atașate, este obligatorie repararea elementelor existente respectând toate detaliile originale. Ușile sau ferestrele pot fi înlocuite doar dacă SUNT DEGRADATE TOTAL și este obligatoriu să fie IDENTICE CU CELE INIȚIALE: material, cod de culoare și detaliile șprosurilor. Pe fațade încă există câteva ferestre originale și se vede, atât la fața locului, cât și din fotografiile atașate, că nu sunt degradate total. Cel mult ar fi trebuit schimbate unele dintre elementele subțiri, dar cadrele sunt solide. Voi solicita Departamentului Tehnic din Primăria Arad, precum și Arhitectului-Șef al orașului să facă public raportul și numele experților care au decis că tâmplăria originală a fost degradată total, precum și motivele pentru care au schimbat culoarea și desenul original al șprosurilor.
Grav este că nu au respectat culoarea albă originală și au ales o tâmplărie maronie. Nu mă pot pronunța dacă e lemn masiv sau un prefabricat din lemn, dar am observat ceva interesant: de obicei imită lemnul, aici s-a ales o tâmplărie de lemn care parcă își propune să imite un ce la rândul său ar vrea să imite lemnul”.
O constatare tristă, urmată de alte câteva regrete: „Bănuiesc că unii din arhitecții Aradului sunt foști elevi ai acestui liceu și nu ar trebui să le fie indiferent ce se întâmplă. De fapt, atitudine ar trebui să ia orice arhitect care își iubește meseria, dar și orașul. De-a lungul timpului, în diferite acțiuni civice de salvare a patrimoniului arădean, dar și de emitere a unor semnale de alarmă, am văzut activi doar câțiva arhitecți: tinerii de la Ambulanța pentru Monumente și Asociația PRO URBE, de unde-i amintesc pe regretatul Bujor Buda și pe președintele arh. Alexandru Nagy-Vizitiu. Mai activ și interesat decât mulți dintre arhitecții din oraș, a fost și este arh. Michael Iovin, care de peste ocean are postări extrem de pertinente în domeniu și e extrem de atașat locului natal”.
La final, Sebastian Bulumac mai scrie doar atât: „Poate că acum e prea târziu pentru a repara ce s-a distrus și regret că nu am cunoscut aceste aspecte când proiectul era la transparență. Dar nu vreau ca lucrurile să rămână fără explicații. E important să aflăm cine a încălcat regulamentele locale și naționale de urbanism pentru ca astfel de greșeli să nu se mai repete. Moștenirea culturală și arhitecturală e tot ce are mai de preț Aradul și orice oraș care se respectă.”
Din păcate, lucrurile au rămas fără explicații, deși postarea e deja veche de o săptămână și a adunat zeci de comentarii. Situația se datorează și faptului că, potrivit reprezentanților Primăriei Arad, nicio sesizare pe tema unor erori de reabilitare nu a fost depusă la instituție, nici la camera 5, nici pe Legea 544, nici la arhitectul șef. Ba, mai mult, deși lucrarea e în toi iar erorile sunt vizibile, niciun alt arădean – fie el arhitect, constructor, sau simplu iubitor al Aradului – nu a depus la Primăria Arad vreo plângere pe tema modului în care are loc reabilitarea Colegiului Național „Elena Ghiba Birta”.
Ca să avem și cireașa pe acest tort al delăsării, Primăria nu s-a sesizat din oficiu, așa cum o fac instituțiile statului, în multe cazuri, și cum des o fac chiar mai marii ei pe te miri ce teme, mai ales în campanie electorală, nici măcar când am întrebat noi de subiect.
Alte reabilitări de imobile – ce-i drept, private – au avut parte de vizite, amenințări și amenzi împărțite de angajații Primăriei și Inspecției de Stat în Construcții. Nu criticăm faptul că reabilitările sunt supravegheate de către cei de la stat, pentru că așa ar și trebui să se întâmple, chiar mai des, dacă vrem Aradul să se salveze, ci faptul că o fac doar când acestea nu vizează instituții de stat. Aici orice e posibil, deși chiar de aici ar trebui să înceapă protecția legii și a normelor pe care tocmai statul le-a elaborat. Regulile e posibil să nu fie pentru toți, mai ales când închidem ochii mai cu toții la încălcarea lor.
Imagini cu colegiul și prevederile locale, postate de Sebastian Bulumac pe pagina sa
Trimite articolul
X” … Situația se datorează și faptului că, potrivit reprezentanților Primăriei Arad, nicio sesizare pe tema unor erori de reabilitare nu a fost depusă la instituție, nici la camera 5, nici pe Legea 544, nici la arhitectul șef. Ba, mai mult, deși lucrarea e în toi iar erorile sunt vizibile, niciun alt arădean – fie el arhitect, constructor, sau simplu iubitor al Aradului – nu a depus la Primăria Arad vreo plângere pe tema modului în care are loc reabilitarea Colegiului Național „Elena Ghiba Birta”. …”
Bugetarii Primăriei care au dat răspunsul acesta sănt sănătoși la cap ? Bulevardul Dragalina nu este de obicei prea circulat pietonal. Pietonii circulă pe trotuarul adiacent celor 2 Licee iar de la începutul lucrărilor de reabilitare probabil circulația s-a redus în zonă.
Întrebarea mea este însă, cei mulți care au avizat lucrarea nu au văzut ce au de gând să facă executanții? Dirigintele de șantier, dascălii, sutele de bugetari ai Primriei (care este la o zvârlitură de băț de dezastrul acesta) … edilii … oare ce au de spus?
Mă tem că este încă un rezultat al stilului arădean… LUCRU SCUMP, PROST EXECUTAT ȘI CU FINALIZARE ÎNTR-UN VIITOR ÎNDEPĂRTAT.(a se vedea și str. Mețianu)
-
La Camera 5🤓 trebuiesc montate niste pisoare, pentru satisfactia reclamantului.
auzi ce chestie ca cica nimeni nu a depus plangere pt aceste nereguli…. Fain !
păi domnilor edili cine supravegheaza si apoi face receptia lucrarii? ha? Papa pius , cetatenii aradului , cine?
Ia vedeti cum arata liceul Moise Nicoara reabilitat recent cu bani multi si unde igrasia isi face simtita prezenta . Mergeti in jurul cladirii si o sa vedeti cum peste tot cade tencuiala de pe pereti pana la cca 0.8 m m de la sol. Si asta e pe toti peretii nu numai intr-un singur loc.
Sa nu mai vorbesc de mirosul de mucegai imposibil de suportat in demisolul cladirii unde sunt sali frecventate de elevi si profesori., igrasia fiind o sursa de astm si alte boli.
ALO!!!!!!!!!!!! aude cineva?
Asa ca nu va mai mirati dragi aradeni de cum e reabilitata cladirea liceului ” Ghiba Birta ” O fi acelasi constructor sau altul ?? habar n-am !
in caietul de sarcini scrie clar ca tamplaria trebuie sa fie din lemn masiv. Sper totusi ca nu se vor monta termopane pe aceasta cladire monument istoric
-
de ce sa nu se monteze termopane ? exista si termopane cu profil + culoare potrivita, nu de bloacher roman care stie doar veka secondhand alb si mai ales cel mai ieftin.
-
daca ai macar 3 clase citeste caietul de sarcini unde scrie clar LEMN MASIV.
-
Daca ai macar 3 clase ai stii ca termopan ii doar sticla, rama poate sa fie plastic, aluminiu sau lemn masiv
-
-
răspund la intrebarea ta : ca să se mire prostii !
-
du-te-n colo de saracit cu duhul, pesedist traseist. nu de mult ai facut-o si cu pistele pentru biciclete… dupa ce ti-ai facut campanie ca ai initiat proiectul “dati aradului piste”, cand au fost gata ai facut cacat pe rit nou usrist “ce-i cu pistele astea?” …
la ce putrefactie e si in constructia de la moise, si in cea de la ghiba, prioritatea nu e geamul termopan si hidroizolatia, sau modernizarea interioara, mobilier si utilitati …. e mereu altceva – rezultand gauri negre bune de reabilitat fara cap din 5 in 5 ani integral, dar tot de ochii lumii.
la transparenta inca nu erau alegeri, nu ? campania sulii in ceasu` 13, zero barat.
-
Gigi dragă, ia spune tu ai mai multe clase decât trenul Regio? intreb asa de curios nu dau cu parul.
-
Tu cui te adresezi ? Sau stai de vorbă cu tine ânsuți??
De vreo 15-16 ani, ân Arad au dictat doar PD-eii, PNL-ii și actuala corcitură saso-maghiară, Iohanis cu partidul său.Dumnezeu să ne ajute.
Ca unul ce a făcut școala acolo, vă transmit cu drag “să vă pișați pe tâmplăria aia originală” prin care iarna trecea vântul ca prin pânză și vara erau 30° in clase.
Ati uitat sa mentionati faptul ca ferestrele demisolului liceului erau aparate/impodobite cu elemente din fier forjat lucrate artistic. Acum au aparut niste chestii oarecare, numite geamuri termopan, potrivite la un depozit.
De zeci de ani Aradul e lipsit de arhitecti buni, arhitecti peisagisti bine pregatiti care sa ii cunoasca si respecte valorile arhitecturale si trecutul , sa nu demoleze cladiri istorice valoroase si sa nu ridice chestii lipsite de concordanta cu cladirile istorice
Are doar posturi de arhitecti ocupate de insi care fac viloaie de gust indoielnic care sa arate ca omul e cu bani, case tiganesti opulente, cartiere inghesuite care arata a blocuri pe orizontala, blocuri cu apartamente puchinoase avand dotari mai mult decat economice, stil cazarma, din ciment si gips carton . sa iasa banul fratilor !
Confortul celui ce va da o caruta de bani nu va priveste pe voi, arhitectii si constructorii !
-
Gratii… Chestiile alea se numesc gratii si nu era nimic qrtistic la ele. Era fier sudat cu ochiuri pătrate și tablă cu găuri rotunde pentru ventilație la geamurile care nu erau la clase.
-
Gratiile au aparut mai tarziu, draga Adelin !Probabil tu nici nu erai in proiect cand geamurile de șa subsol aveau fier forjat
-
Pe tamplaria originala nu mai puteai monta geamuri (sticla) termopan, care este mult mai eficiente la izolarea termica. Sunt materiale care se degradeaza in timp, si trebuie inlocuite, la fel faci si la casa ta. Nu cred ca este o problema atat de grava nici materialul tamplariei ;i nici culoarea, ca a fost alba si acum este maro, acest aspect ducand la o fatada degenerata.
Sebastian Bulumac in afara de gargara ieftina, nu a prea facut nimic, doar ca a mimat acum 4 ani la alegerile trecute o candidatura independenta, manevrat de o domnita la fel de galagioasa in spatiul public insa fara rezultate impingandu-l de fapt atunci in bratele PSDului, a lui Fifor si Caprar.
Desi remarca cu ferestrele este corecta, concluzia este exagerata si menita sa scoata in evidenta de fapt, cunostintele aprofundate de administratie publica si aplecarea lui Bulumac pentru anumite aspecte si detalii, insa in realitate, expertiza lui in acest domeniu este 0, cu toata dragostea, si vorbeste despre niste lucruri pe care nu le-a experimentat faptic niciodata, pozand in mare expert in domeniu.
Cu alte cuvinte, in opinia mea personala, Bulumac nu face altceva decat sa-si exprime frustrarile generate de faptul ca nu a reusit sa ocupe o functie publica importanta (nu a reusit nici una neinsemnata) iar asta il macina si il face sa sufere cumplit, generandu-i o strare incredibil de mare de frustrare si dezamagire legat de propria persoana, cu toate ca, nu pare un tip prost, dar vrea sa para mult mai bun si mai destept decat este in fapt, iar asta il aduce intr-o postura de frustrat care merge cu pasi hotarati inspre penibil.
-
Esti falca asa i?ce ar putea sa faca bulumac pt arad sa fure tehnodomusul si sa il ascunda intre picioarele ellei?
Observ ca nici ungurii nu-si apara orasul.