În anul 1908, autoritățile Austro-Ungare au realizat proiectul pentru noul pod ce va traversa râul Mureș, podul „Grof Karoly”, actualmente numit „Traian”. Construcția podului a început în anul 1910. După dragarea malurilor râului s-a procedat la stabilizarea substratului. A doua fază a fost turnarea pilonilor de susținere a structurii. Tablierele (structura metalică a podului) au fost fabricate la Reșita, orașul natal al arhitectului și totodată una din cele mai mari și capabile industrii siderurgice din întreg imperiul Austro-ungar. Lungimea totală a podului între cele două diguri care mărginesc râul Mureș este de 185,10 metri. Podul este compus din trei deschideri.
La sfârșitul celui de al doilea război mondial, podul a fost dinamitat, structura sa nefiind grav avariată, iar circulația s-a reluat la o lună după dinamitarea acestuia.
După anii săi de „Glorie” din perioada ante, inter și postbelică, după instalarea regimului comunist, podul, o dată cu intensificarea traficului și trecerea inevitabila a timpului, a ajuns într-un ritm lent să se degradeze. La scurt timp de la Revoluția Română din 1989, la Primăria Arad a sosit o adresă de la Viena, anunțând faptul că podul a ajuns la venerabila vârstă de 100 ani și că a ieșit perioada de garanție. Ulterior, autoritățile au pus restricții pentru vehiculele de mare tonaj, iar în anul 1999 a început refacerea întregului mal, pentru a stabiliza solul în jurul pilonilor. În 2010 a început o reabilitare în întregime a podului. Acesta a fost închis circulației rutiere, pietonale și a tramvaielor deoarece prezenta degradări provocate de coroziune și fisuri în structura metalică. Podul a fost redeschis circulației rutiere la 23 decembrie 2011, iar la 24 martie 2012 s-a reluat și circulația tramvaielor.
ALEXANDRU FRĂTEANU
Trimite articolul
XMama mia ce evidente exacte au austriecii astia după 100 de ani ! La noi cauti niste ani munciti la stat sau privat pt a iti completa dosarul de pensie si nu gasesti date nici de acum 20-3o de ani , ce sa zic de mai de demult Arhivele firmelor , sau cam dus pe apa sambetei dupa asa zisa PRIVATIZARE ( vroiam sa spun distrugere)! Da! vezi UTA Tr Rosu Teba Strungul Refacerea Serele Libertatea Intercoop Bujac IAS-urile si multe altele după a caror arhive plange multa lume care vrea sa iese la pensie acum…Da !
-
S-a gindit vreun mamaligar ca podul ar trebui sa poarte numele proiectantului?!