ARAD. Pe lângă delapidările de milioane de euro, şi ghinionul se ţine scai de autostrada Nădlac-Arad. Dacă primul tronson al acestui drum a fost abandonat, după ce Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a rupt contractul cu Romstrade din cauza delapidării fondurilor de către Nelu Iordache, al doilea segment al acestei autostrăzi a fost abandonat de muncitorii de la Alpine după ce firma-mamă din Austria a dat faliment. Doar câteva luni de lucru mai erau necesare pentru ca acest tronson să fie finalizat în totalitate, ţinând cont că lucrările au fost abandonate când 85 la sută din lucrările la autostradă erau gata deja. Ulterior, CNADNR a comandat o expertiză tehnică pentru a se stabili măsurile de conservare a lucrărilor efectuate deja până în momentul în care se va licita din nou lotul cu pricina. Însă răspunsul expertizei este unul foarte clar, care spune, fără echivoc, faptul că nu există nicio măsură posibilă de conservare, iar rezolvarea ar putea fi numai continuarea lucrărilor. Documentul a fost emis la finele lunii octombrie către CNADNR, iar recent a ieşit la lumină pe internet. Concluziile trase de specialiştii din cadrul companiei de autostrăzi nu lasă loc de interpretare: lucrările trebuie continuate, neexistând nicio formă de conservare care ar putea menţine calitatea actuală a lucrărilor executate deja.
Detaliat vorbind, conservarea marii majorități a lucrărilor efectuate până acum se poate realiza numai prin asfaltări, ceea ce duce direct la continuarea lucrărilor propriu-zise. Potrivit unui document al CNADNR, pentru tronsoanele cu structura de rezistență realizată în totalitate, dar nefinalizate, se impune impermeabilizarea suprafețelor cu un strat bituminos dublu la rece, urmând ca acest strat să fie înlăturat în totalitate în momentul reluării lucrărilor. Pentru tronsoanele cu structura de rezistență realizată la nivelul stratului de bază trebuie aplicat de urgență un strat bituminos simplu, la fel ca și pentru celelalte tronsoane de rezistență. Problema cea mai mare este reprezentată de faptul că lucrările de conservare ar fi mai scumpe chiar decât continuarea lucrărilor în sine.
Și noua valoare
Tot în expertiza tehnică se specifică și valoarea lucrărilor care au mai rămas de executat. Este vorba despre 77 milioane de lei, adică vreo 17 milioane de euro, o sumă infinit mai mică decât 411 milioane de lei, cât a costat lucrarea în primă fază, după licitația câștigată de Alpine. Cu toate acestea, nicăieri în expertiza tehnică nu se specifică exact care este valoarea lucrărilor de conservare care ar urma să fie realizate. Însă, dacă este să ne luăm după părerile specialiștilor de la CNADNR, valoarea este una destul de mare, ținând cont de multitudinea și complexitatea lucrărilor de conservare ce ar urma să fie făcute pe șantier.
O nouă licitație
CNADNR pregătește o nouă licitație pentru autostrada Nădlac-Arad, lotul 2. Toate informațiile prezentate mai sus, respectiv expertiza tehnică sau valoarea lucrărilor rămase de executat, sunt necesare pentru întocmirea noii licitații. Din păcate, este greu de crezut că autostrada Nădlac-Arad va intrat în conservare, iar până la stabilirea noului constructor, lucrările efectuate deja ar putea fi afectate iremediabil. Acest lucru ar duce la noi pierderi de bani ce vor fi încasați de constructorul ce va câștiga licitația.
Citiți principiile noastre de moderare aici!