Da, avem pază pe autostradă. Cu siguranță cei care au trecut ori pe autostrada Arad-Nădlac ori pe Arad-Timișoara, au observat autoturisme inscripționate cu însemnele unei firme de pază care rulează cu viteza întâi pe banda de urgență. Cât de legal e să circule un autoturism – care nu face parte din categoria celor prevăzute de lege ca „având voie” să ruleze pe banda de urgență a autostrăzii – pe autostradă, pe banda de urgență, cu o viteză minimă? Ei bine, nu este legal, deși Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) – Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Timișoara – cea care „a achiziționat” serviciile de pază pentru autostradă, tronsoanele Arad-Nădlac și Arad-Timișoara -, a invocat un acord încheiat și semnat între firma de pază care a câștigat licitația și Poliția Autostrăzi, circulația autoturismelor ce aparțin firmei de pază pe banda de urgență a autostrăzii venind care urmare a acestei „cooperări”.
De ce avem pază pe autostradă? Reprezentanții CNAIR – DRDP Timișoara ne-au precizat că „nevoia de a achiziționa aceste servicii de pază vine din experiența anterioară a companiei, cu sectoare mai vechi de autostradă, unde, nefiind asigurată paza, au fost sustrase sau vandalizate diferite elemente ale patrimoniului autostrăzii, provocând pagube materiale importante și, totodată, punând în pericol siguranța participanților la trafic prin sustragerea gardului de protecție și facilitarea accesului pe partea carosabilă a diferitelor specii de animale sau chiar oameni”.
Pentru că CNAIR – DRDP Timișoara nu deține personal propriu specializat pentru a asigura paza autostrăzii s-a recurs la metoda licitației publice. În urma acesteia a fost desemnată câștigătoare o societate care asigură acum paza autostrăzii pentru o perioadă de patru ani, începând cu 9 mai 2017 – data semnării contractului a cărui valoare este de aproape trei milioane de lei, excluzând TVA-ul. „Paza autostrăzii A1, sectorul Remetea Mare – Nădlac, se desfășoară prin prestatori autorizați, în baza unui acord – cadru atribuit prin licitație publică, pe o perioadă de 4 ani de la data semnării (09.05.2017) având ca obiect servicii pentru <<Asigurare pază patrimoniu prin patrulare și posturi fixe pe Autostrada A1, Remetea Mare – Nădlac, km 494+236 – 584+818 și Autostrada A11 km 0+000 – 2+300>>. Până la data prezentei, au fost încheiate un număr de patru contracte subsecvente, ultimul fiind valabil până în data de 30.09.2018. Pe întreaga perioadă de derulare a acordului – cadru, în funcție de alocările bugetare, se pot încheia contracte subsecvente; Paza sectorului de autostradă A1, Remetea Mare – Nădlac, este asigurată de o singură societate care a fost declarată câștigătoare în urma licitării serviciilor de pază; Valoarea cumulată a contractelor subsecvente încheiate până la data prezentei este de 2.297.877,12 lei fără TVA, ultimul contract fiind valabil până în data de 30.09.2018; Perioada de valabilitate a unui contract subsecvent se stabilește în funcție de resursele financiare alocate de Achizitor, în cazul de față CNAIR SA – DRDP Timișoara”, se arată în răspunsul oferit de CNAIR – DRDP Timișoara redacției Jurnal arădean.
„Patrulare” pe banda de urgență
Odată câștigată licitația pentru paza autostrăzii A1, tronsoanele Arad-Nădlac și Arad-Timișoara, a urmat „implementarea” serviciilor, găsindu-se „soluția” ca autoturismele aparținând firmei de pază să „patruleze” pe banda de urgență. Pentru că așa cum și Inspectoratul General al Poliției Române a specificat într-un răspuns scris pe acest subiect – „conform art. 74, alin. (3) din OUG 195/2002, privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se interzice circulația, oprirea sau staționarea autovehiculelor pe banda de urgență, cu excepția cazurilor justificate, precum și a autovehiculelor cu regim de circulație prioritar” -, circulația acestor autoturisme nu este conformă cu litera legii. Dar CNAIR – DRDP Timișoara specifică faptul că există un acord scris și semnat între firma de pază și Poliția Autostrăzi care ar reglementa circulația acestor mașini pe banda de urgență. Însă cum „reglementezi” ceva care este în afara legii?
„Referitor la circulația autovehiculelor de pază pe banda de urgență, vă comunicăm că aceasta se desfășoară ca urmare a cooperării Prestatorului cu Poliția, în baza unui acord încheiat și semnat de ambele părți, prin care se stabilesc procedurile în scopul realizării serviciilor care fac obiectul contractului subsecvent, prevăzute în caietul de sarcini. De asemenea, Prestatorul are obligația de a prezenta Achizitorului, înainte de încheierea contractului subsecvent, acordul cu Poliția Autostrăzi privind procedurile stabilite în scopul realizării serviciilor prevăzute în contractul subsecvent”, este specificat în răspunsul CNAIR – DRDP Timișoara.
Totuși, cum reprezentanții instituției au specificat că acel acord a fost văzut de ei, am solicitat să ni se transmită și nouă o copie. Am fost întâmpinați cu un refuz, urmat de îndemnul de a ne adresa firmei de pază deoarece CNAIR – DRDP Timișoara nu poate prezenta acel acord în care nu este parte. Reprezentantul firmei de pază ne-a confirmat telefonic existența respectivului acord și… atât.
IGPR: „Nu există protocol!”
IGPR a precizat că nu există niciun protocol/acord de colaborare între firma care asigură paza societății și Poliția Autostrăzi. „În urma consultării structurii de specialitate din cadrul Poliției Române a rezultat faptul că, între Biroul de Poliție Autostrada A1 Deva- Nădlac și firma de pază la care faceți referire, nu există protocol de colaborare cu privire la permisiunea personalului și autospecialelor de serviciu ale acesteia de a circula (patrula) pe banda de urgență a tronsonului de Autostradă A1 Deva-Nădlac”, se arată în răspunsul trimis de IGPR pe adresa redacției.
Totuși, spune IGPR „în scopul prevenirii producerii de accidente de circulație sau alte inconveniente în trafic, având în vedere activitățile pe care personalul acestei societăți este nevoit să le întreprindă, pentru realizarea pazei bunurilor CNAIR S.A., situate pe autostradă, au fost efectuate instruiri periodice ale lucrătorilor acestei societăți comerciale de pază”.
Reprezentanții IGPR adaugă că „în activitățile de patrulare ale personalului societății de pază, acesta are obligația să respecte regulile de circulație la fel ca ceilalți participanți la trafic, neavând un regim de circulație preferențial”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!