ARAD. Problema penalităţilor puse în sarcina proprietarilor care întârzie cu plăţile în cadrul asociaţiilor a generat o serie de reclamaţii transmise de arădeni autorităţilor locale. Şi nu este vorba despre banii datoraţi la întreţinere, ci cei stabiliţi pentru unul dintre cele două fonduri: de rulment sau de reparaţii. Chiar şi în cursul acestei luni, asemenea reclamaţii şi-au făcut loc până şi pe pagina de internet a Primăriei Municipiului.
Reparaţii
Un arădean a precizat, aici, că locuieşte într-un bloc din Micălaca şi a cerut clarificări legislative pe acestă problemă. „La începutul anului trecut s-a hotărât de către asociaţia de locatari adunarea unei sume de bani pentru reparaţii la acoperiş, acel fond de reparaţii. S-a fixat lunar suma de 94 lei de apartament, am fost de acord urmând să plătesc, dar am avut o perioadă de câteva luni în care nu am putut da aceşti bani. În momentul în care mi-am revenit financiar am început să achit din fondul de reparaţii. M-am pomenit că, după 2 luni, a început să îmi aplice penalizări, deşi nu există o factură de la furnizor care nu se putea achita din vina mea şi nici un termen scadent până când ar trebui achitaţi aceşti bani. În momentul în care am cerut exlicaţii mi-a spus că aşa e legea. Vă rog frumos să îmi spuneţi de partea cui se află dreptatea”, explică proprietarul problema cu care se confruntă mulţi dintre locuitorii la bloc.
Trebuie precizat că, deşi din punct de vedere logic, aceste penalizări nu ar trebui impuse proprietarilor (măcar în cazul în care reparaţiile nu s-au executat încă), legea nu ţine partea proprietarilor fără disponibilităţi financiare în această chestiune.
Ca urmare a sesizării arădeanului, funcţionarii publici din cadrul Serviciului Informare Cetăţeni au comunicat următoarele: „Sumele de bani reprezentând fond de reparaţii, pe care adunarea generală a unei asociaţii de proprietari a hotărât în mod statutar să le încaseze de la proprietarii săi membri, se supun aceluiaşi regim de gestiune financiară ca şi celelalte cheltuieli comune cu întreţinerea. Prin urmare, pentru neplata lunară a respectivelor sume în termenul stabilit pentru plata tuturor cheltuielilor, asociaţia de proprietari poate aplica penalizări pentru întârziere, calculate în condiţiile legii”.
Legislaţia în domeniu
Pentru clarificări, am contactat-o pe Dorina Lupşe, preşedintele Uniunii Locale a Asociaţiilor Locative Arad. Aceasta ne-a confirmat că, potrivit legii, „orice cheltuială înscrisă în lista cheltuielilor trebuie achitată de toţi proprietarii, fie că este vorba de fondul de rulment sau de fondul de reparaţii”.
„Orice sumă neachitată de un proprietar poartă penalităţi până la data achitării acesteia, conform legii 230/2007”, spune Dorina Lupşe.
Maxim 0,2%
Cât de mari sunt penalităţile? Legea permite, totuşi, proprietarilor (sau mai exact reprezentanţilor lor în conducerea asociaţiei) să stabilească procentul de calcul al penalităţilor. Potrivit informaţiilor furnizate de Dorina Lupşe, „Comitetul executiv hotărăşte procentul, care poate fi de maxim 0,2% pe zi de întârziere”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!