„Nu ne încadrăm în costuri ” au răspuns fiecare din cei patru directori contactaţi pentru a vedea care e situaţia după calcularea bugetelor şcolilor în funcţie de costul per elev propus de minister. S-ar putea ca şi în alte şcoli situaţia să fie aceeaşi, dar cu siguranţă liceele de elită plătesc cel mai scump performanţa demonstrată la catedră. Salariile pe care trebuie să le plătească, respectând toate legile în vigoare, fac ca bugetul să fie insuficient. Ceea ce până acum părea fi un atuu al şcolii, un colectiv profesoral de elită devine, după noile norme, un handicap serios la bugetul de salarii al instituţiei de învăţământ.
Vocea directorilor
„65% din personalul didactic au gradul didactic I, peste 60% au gradaţie de merit (ceea ce înseamnă un procent de 25% în plus, din valoarea salariului) sau salariul de merit. Sunt cadre didactice care au făcut performanţă, au pregătit elevi la olimpiadă. Acum, sunt penalizaţi pentru că sunt prea calificaţi” ne-a declarat Mircea Potocean, directorul Colegiului Naţional „Moise Nicoară”.
„În cea mai optimistă prognoză avem cu 20% mai puţin decât ar fi nevoie, la buget. Calculul costului per elev s-a făcut pe o medie, dar nu s-a ţinut cont de excepţiile pe care le presupune un liceu de elită, cu cadre didactice foarte bine pregătite. Noi, la Colegiul Naţional „Elena Ghiba Birta” avem un procent de 40% dintre profesori care au gradul didactic unu, vechime, salarii şi gradaţii de merit. Salariile lor sunt evident mai mari decât ale unui debutant sau suplinitor, la fel şi performanţa” precizează Constantin Cioarsă, directorul Colegiului. Aceeaşi situaţie la Liceul Pedagogic: „Profesori cu gradul unu, doctorate (un plus de 15% din salariu), gradaţii de merit. Nu poţi egaliza şcolile, calitatea şi performanţa trebuie plătită, dacă vrei să fie un învăţământ de calitate” subliniază Sorin Haiduc, directorul liceului.
Situaţii speciale
O situaţie aparte, care, din nou, a fost uitată, e cea a centrelor bugetare sau a şcolilor care au în subordine internate sau cantine. Aceste structuri presupun cheltuieli de personal în plus, care nu sunt prevăzute nicăieri. Costul per elev este acelaşi, singura variabilă care poate determina suma finală e numărul elevilor. Nici pregătirea profesorilor, nici aceste structuri administrative nu sunt luate în calcul. „Am ajuns în situaţia în care suntem la limită cu personalul nedidactic şi didactic auxiliar. Avem în cadrul şcolii, care este şi centru bugetar, un internat şi o cantină. Nu poţi impune aceeaşi sumă de care dispune o şcoală cu acelaşi număr de elevi. Mai mult, 75% din corpul profesoral au gradul didactic unu sau au obţinut şi doctoratul. Suntem o şcoală bună pentru că avem dascăli buni, acest lucru trebuie apreciat nu damnat.” punctează directorul Eugen Bocăniciu.
Soluţie
O variantă propusă de directorul Sorin Haiduc este ca performanţa, adică cheltuielile salariale peste medie, să fie plătite din fonduri separate, nu din cele impuse de costul per elev. Performanţa şi calitatea trebuie recompensate, altfel rişti să le pierzi.
M.A.
Citiți principiile noastre de moderare aici!