În acelaşi sens, se mai foloseşte noţiunea de autoperfecţionare, în măsura în care orice profesor care se respectă învaţă toată viaţa, căci lecţia trebuie să fie un proces de creaţie, încât nici o lecţie nu trebuie să semene cu alta. Perfecţionarea mai este şi o relaţie cu „partenerii” procesului instructiv-educativ, elevii în primul rând şi apoi colegii de catedră şi, în general, corpul profesoral al şcolii. Altfel zis, perfecţionarea nu este o activitate cu un scop în sine şi pentru sine, ci o activitate ce răspunde comenzii sociale.
Acestea au fost principiile pe care eu le-am pus la baza perfecţionării de-a lungul celor douăzeci şi şapte de ani de muncă la catedră în cadrul Grupului Şcolar Industrial Sebiş, ca profesor de limba şi literatura română. Activitatea de perfecţionare a început timid, prin acţiune autodidactică de perfecţionare în folosirea calculatorului pentru tehnoredactarea diverselor materiale didactice ce se folosesc la oră: teze, teste, sinteze, referate şi alte documente cerute de „portofoliul” profesorului.
Treptat s-a conturat un alt deziderat: publicarea unei reviste şcolare cu specific literar şi cu un titlu sugestiv – „Caiet literar”. De-a lungul a zece ani am reuşit să public douăzeci de numere ale acestei reviste, cu un scop mărturisit: implicarea elevilor în activitatea de creaţie literară. Şi am avut bucuria să văd că elevii au fost atraşi de această for5mă de perfecţionare prin implicarea acestora şi a profesorilor din şcoală. Pasiunea mea pentru literatură s-a materializat prin publicarea în această revistă a creaţiei proprii, respectiv includerea în conţinutul revistei a unor articole şi sinteze literare, precum şi a unor poezii. Dragostea pentru poezie s-a finalizat prin publicarea în anul 2008 a unei plachete de versuri intitulate „Nuferi dalbi”, ce s-a bucurat de evidentă receptivitate, atât din partea elevilor, cât şi din partea colegilor.
Dar parcă simţeam nevoia să fac ceva mai mult în privinţa perfecţionării, de aceea în anul acesta am publicat o broşură pentru bacalaureat, intitulată simplu „Bacalaureat 2011”, şi în care am încercat să cuprind experienţa mea profesională pentru a-i ajuta pe elevii mei la bacalaureat. Lucrarea a fost bine primită, ca o adevărată „lansare de carte”, chiar dacă eu am renunţat la orice festivism şi m-am adresat direct elevilor şi colegilor. Şi m-am bucurat sincer când am văzut că şi profesorii de română, din şcoală şi nu numai, au apreciat această broşură, publicată prin eforturi financiare personale, în aceste vremuri destul de tulburi.
Şi pentru a fi în pas cu vremurile noi ale computerului, am făcut şi o pasiune pentru internet, lucrând atât la site-ul şcolii, cât şi pe blogul personal, unde am publicat diverse materiale de interes didactic, cultural şi nu numai. În acelaşi sens, am colaborat cu diverse materiale pe site-ul didactic. ro, gândindu-mă să colaborez şi să sprijin şi pe colegii din alte şcoli cu materiale interesante, prin ceea ce aş numi schimb de experienţă. La fel de mult m-am implicat şi în activitatea de la CDI (Centrul de Documentare şi Informare) ce funcţionează în cadrul şcolii, tehnoredactând şi aici un site şi publicând diverse materiale cu specific cultural, educativ şi instructiv.
Cam acestea sunt implicaţiile mele în activitatea de perfecţionare, multe sau puţine – asta rămâne la aprecierea cititorilor acestei „Pagini a şcolii”, în publicarea căreia am înţeles să mă implic.
Citiți principiile noastre de moderare aici!