REPORTER. Domnule doctor, cum se raportează agenţii economici noilor directive din sectorul siguranţei alimentelor şi a calităţii produselor folosite, dat fiind faptul că s-a trecut la aplicarea normelor europene?
BAN. Încă de la început trebuie spus că în ultima perioadă a scăzut semnificativ numărul contravenţilor depistate de către Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Arad. De la începutul acestui an şi până în prezent au fost aplicate 74 de sancţiuni cu o valoare totală de 174.520 lei. Oamenii sunt conştienţi că doar producând la nivel calitativ superior reuşesc să îşi fidelizeze clienţii şi, pe cale de consecinţă, fac eforturi pentru a-şi menţine un standard ridicat de calitatea.
REPORTER. Care ar fi neregulile cele mai des întâlnite?
BAN. Printre cele mai întâlnire nereguli depistate de către inspectorii DSVSA se numără: manipularea produselor alimentare fără respectarea normelor sanitar veterinare şi pentru siguranţa alimentelor; comercializarea directă către consumatorul final fără respectarea condiţiilor de igienă; nerespectarea legislaţiei sanitare veterinare privind întreţinerea spaţiilor de depozitare a produselor de origine animală şi nonanimală etc.
REPORTER. Au existat şi cazuri de închidere sau suspendare a activităţii unei societăţi în urma neregulilor descoperite?
BAN. Da. În anul 2011 s-au emis şase ordonanţe de suspendare temporară a activităţii şi trei ordonanţe de închidere a unităţilor. Însă, apar şi probleme de ordin procedural, iar când sănătatea populaţiei este pusă în pericol trebuie să ne exprimăm foarte clar punctul de vedere.
REPORTER. Despre ce inadvertenţe ar fi vorba?
BAN. Vă pot da exemplul unui fast-food. Unitatea a fost controlată de către inspectorii DSVSA şi s-au găsit deficienţe în sectorul igienei, astfel că s-a aplicat o amendă. La următorul control, inspectorii au găsit aceeaşi situaţie şi au decis să închidă unitatea. Din păcate, cei ce gestionează afacerea au înţeles că prin contestarea ordonanţei de închidere în instanţă îşi recâştigă dreptul de a reactiva pe piaţa serviciilor de alimentaţie publică. Astfel, unitatea funcţionează până la soluţionarea conflictului în instanţă.
REPORTER. Dar o astfel de decizie nu poate pune în pericol sănătatea arădenilor?
BAN. Tocmai aceasta este cea mai mare problemă. Din punctul nostru de vedere nu este corect faţă de consumatori ca o unitate să îşi redeschidă porţile dacă se constat abateri repetate de la normele de igienă, cu atât mai mult cu cât unitatea are şi o particularitate: produce alimente care sunt consumate zilnic de către consumatorii de bună credinţă, putând să se ajungă la cazuri de îmbolnăviri. Oare chiar ar trebui să ajungem în situaţii extreme ca să se poată acţiona împotriva unui asemenea gestionar de unitate?
Direcţia Sanitar Venitară este preocupată să ofere consultanţă agenţilor economici care doresc să demareze o afacere în sensul serviciilor de alimentaţie publică, dar nu putem trece cu vedere aceste cazuri extrem de grave.
REPORTER. Care sunt paşii pe care i-aţi urmat în cazul respectivului fast-food?
BAN. Am înştiinţat deja atât Oficiul pentru Registrul Comerţului Arad, cât şi Garda Financiară cu privire la ordonanţa de închidere a unităţii. Sperăm ca instanţa să se pronunţe în cel mai scurt timp, înainte de a se ajunge la cazuri de toxinfecţii alimentare sau alte îmbolnăviri.
Citiți principiile noastre de moderare aici!