JURNAL ARĂDEAN: Domnule primar, ce este Asociația Municipiilor din România, unde tocmai ați fost ales vicepreședinte?
CĂLIN BIBARȚ: AMR este o asociație înființată chiar din 1990, care cuprinde reprezentanți ai municipiilor din România și care reprezintă interesele municipiilor, atât în relațiile cu guvernul țării, cât și cu organisme internaționale. Ea este menită să ofere sprijin inițiativelor locale, să asigure consultanță în problemele cu care se confruntă și să susțină eforturile administrațiilor locale în dezvoltarea municipiilor pe care le conduc. Eu, ca primar, am fost membru în această asociație încă de la început, ulterior devenind membru în consiliul director, iar acum, faptul că la ședința recentă am fost ales ca vicepreședinte, este o decizie care mă onorează, care mă obligă, dar care îmi oferă și posibilități sporite în a reprezenta interesele Aradului de pe o poziție decizională, alături de întreaga conducere și de ceilalți primari de municipii.
J.A.: În contextul actual, atât intern cât și internațional, administrarea unui oraș pare să fie o provocare.
C.B.: Mă bucur că ați menționat contextul, căci, într-adevăr, mai mult ca oricând, acesta contează în zilele noastre. Și aș începe prin a sublinia faptul că, deși contextul nu este neapărat unul favorabil, Aradul și-a urmărit cu determinare dezvoltarea, nu și-a încetinit progresul și face în continuare pași hotărâți, transpuși în practică, prin investiții și acțiuni care sunt, în întregime, în folosul arădenilor. Iar când fac trimitere la context, mă refer și la situația internă, cu instabilitate, sau, hai să zicem, incertitudine politică, dar și la cea internațională, lucruri care se reflectă în evoluția economică. Mă refer cu precădere la explozia prețurilor la energie, la combustibili și la alți factori ce influențează economia. Cu toate acestea, am reușit nu doar să păstrăm, ci chiar să ridicăm ritmul de dezvoltare, să continuăm investițiile începute și să demarăm unele noi, folosind toate resursele ce ne sunt la îndemână.
J.A.: Dacă vorbim de investiții, oferiți-ne câteva detalii despre realizările anului care a trecut și perspectivele pentru perioada următoare.
C.B.: Aș vrea să evit o simplă enumerare a acestor realizări, deși, indirect, o voi face. Dar aș insista asupra impactului pe care acestea le-au avut asupra Aradului. De exemplu, faptul că am reamenajat Piața Catedralei și i-am dat nu doar un aspect civilizat și modern, ci și o utilitate care s-a putut vedea încă de la punerea ei în circuitul public. E suficient să te gândești la cum arăta și ce utilitate limitată avea înainte, și cum e acum. Iată, cel mai recent exemplu, organizarea acolo a Târgului de Crăciun, unul dintre cele mai frumoase din țară, amenajat acolo cu un preț mult redus față de cele anterioare. La fel, celebra Zona Mărului, un loc rușinos al Aradului, neglijat de mai bine de 30 de ani, un loc insalubru din toate punctele de vedere și care acum devine un loc de agrement și recreere ce urmează să-și arate potențialul uriaș pe care îl are. Și chiar aș invita organizatorii de diverse evenimente să folosească acel loc adus la un aspect atât de frumos și atractiv. Aș mai menționa noul pod hobanat peste Mureș care, dincolo de realizarea tehnică în sine, va avea și el un impact major în fluidizarea traficului din oraș, viitoarea axă UTA-Andrei Șaguna-Ștefan cel Mare, respectiv între zona Vlaicu și Aradul Nou. N-aș vrea să uit despre demararea lucrărilor de remodelare a Bulevardului, refacerea trotuarului fiind în plină desfășurare pe o parte, urmând să continuăm și pe celălalt sens al bulevardului. Este iarăși o lucrare absolut necesară. Apoi, fiindcă Aradul se poate mândri cu faptul că produce cele mai performante tramvaie, am continuat modernizarea transportului public prin achiziția de tramvaie noi, la ora actuală având deja 34 de tramvaie Imperio în circulație.
J.A.: Se va continua în această direcție? Ne referim la modernizarea flotei de tramvaie.
C.B.: Bineînțeles, proiectul continuă pe baza diverselor finanțări de care ne-am folosit până acum, achiziția a încă 10 tramvaie fiind deja asigurată. Nu este departe momentul în care vom avea o flotă nouă și modernă. Menționez faptul că la acestea am adăugat și achiziția a 10 autobuze electrice noi, care sunt deja în circulație. Lucrurile nu se limitează însă la achiziția mijloacelor de transport. Într-o gândire unitară și de perspectivă, probabil că știți că am început deja refacerea traseelor liniilor de tramvai. Anul trecut s-a refăcut porțiunea de pe fosta stradă Pădurii, am „atacat” și lucrările sunt în desfășurare la vechea, mult prea vechea problemă a buclei de la Făt-Frumos și avem deja finanțare din fonduri europene de aproximativ 16 milioane de euro, aprobată pentru porțiunile de la Podgoria-Zona 300-Calea Radnei. Altfel spus, dorim să abordăm unitar problema transportului public din Arad. Apropo, nu știu dacă aveți cunoștință dar, deși peste tot se afirmă că primul tramvai a circulat în Timișoara, realitatea e că înainte cu 9 ani exista un tramvai în circulație la Lipova, iar în Arad, două luni mai târziu existau deja trei linii, de la gară până la Obor, până în Centru și până la Moara Neuman. De altfel, Aradul se poate mândri cu unul dintre cele mai extinse și complexe sisteme de transport public din țară.
După cum puteți constata, ne concentrăm pe acele capitole de investiții care să aibă impact direct asupra cetățeanului. În acest sens aș menționa și demararea în anul trecut a lucrărilor de modernizare și retehnologizare a CET Hidrocarburi, o lucrare mare, de peste 110 milioane de euro, cu soluții moderne de ultimă generație, unică în țară, pentru producerea agentului termic. Iar aceasta se va regăsi în facturi mult reduse pentru arădeni.
J.A.: Se pare că foarte multe proiecte au o oarecare continuitate și în anul ce a început.
C.B.: În mare măsură, da, deși avem și proiecte ce vor fi lansate în acest an, cu finanțări asigurate de peste 100 de milioane de euro. Dar, pentru că ați remarcat acest lucru, avem, într-adevăr, proiecte începute și care vor fi finalizate în acest an. De exemplu, dacă tot am pomenit de lucrări așteptate de foarte mulți ani, iată, vom avea finalizată anul acesta o pasarelă pietonală la Trei insule, asemănătoare cu cea de la Ștrand. Aveți idee de câți ani așteaptă locuitorii de acolo așa ceva? Vă veți mira, dar li se promite de aproape 70 de ani! Apoi, sunt lucrări care se adaugă sau completează alte lucrări. Iată, la lucrările de retehnologizare a CET-ului, am semnat recent un contract pentru reabilitarea a 46,8 km de conducte de transport agent termic, o investiție cu o valoare totală de peste 278 milioane de lei, din care aproximativ 223 de milioane de lei valoare nerambursabilă. Căci degeaba modernizăm CET-ul dacă vom continua să avem pierderi în rețea.
J.A.: Există și lucrări pe care le veți demara în acest an?
C.B. Cu siguranță. Chiar dacă ele se înscriu pe aceeași linie de continuitate cu lucrările anterioare. Am menționat deja refacerea liniilor de tramvai din Podgoria, Zona 300, Radnei, vom continua achiziția de tramvaie noi. Iar ca lucrări noi, avem în vedere proiecte deja aprobate pentru reabilitarea termică a Colegiului „Vasile Goldiș”, a Liceului „Guttenbrunn” (acestea două fiind deja în lucru), a Liceului de Informatică, a Liceului „Sabin Drăgoi” și a școlii „Caius Iacob”. Aceasta adăugându-se lucrărilor de reabilitare termică a peste 1.500 de apartamente de bloc. Apoi, vom continua amplasarea de insule ecologice în Arad, proiect în cadrul căruia s-a început deja și distribuirea cardurilor de acces, urmând ca din martie să fie amplasate containerele aferente fiecărei insule ecologice. Am început deja montarea sistemelor de parcare inteligentă, suntem în faza de documentații privind viitorul parc din Vlaicu și multe alte lucrări care nu doar că vor ridica nivelul de trai al arădenilor, dar vor spori și atractivitatea orașului nostru.
J.A.: Să revenim acum la un subiect care a generat multe discuții și care poate nu a fost înțeles așa cum trebuie. Este vorba despre mărirea impozitelor și a taxelor.
C.B. Sincer, mă bucur că m-ați întrebat acest lucru, căci este cazul să lămurim câteva lucruri. În primul rând, nu știu câtă lume cunoaște, dar la majoritatea proiectelor de investiții prin care modernizăm Aradul, deși un mare procent din sume sunt fonduri nerambursabile, există totuși și obligația unei contribuții a administrației locale. Dincolo de cheltuielile necesare administrării orașului, iluminat, reparații curente etc, există necesitatea unui buget care să acopere participarea locală la realizarea proiectelor finanțate. În al doilea rând, uităm că în Arad taxele și impozitele nu am mai fost majorate de 9 ani decât cu nivelurile impuse de lege. Apoi, să fim onești, unele impozite erau de-a dreptul ridicol de mici, și am dat exemplul unei grădini de 1000 metri pătrați pentru care se plăteau 15 lei, sau impozitul pentru un apartament care era mai puțin de 1 leu/zi și care ajunge acum la această valoare, bani cu care nu se acoperă nici măcar energia electrică pentru o lună de la becul de iluminat din fața locuinței. Trebuie să fim realiști și să înțelegem că, exact cum este într-o familie care vrea să facă o investiție, așa este și în administrarea unui oraș. Îți asiguri un buget, și, în ceea ce ne privește și din ce am arătat în răspunsurile de până acum, nu risipim acești bani, ci îi investim responsabil în dezvoltarea Aradului.