O campanie inedită de informare medicală pentru publicul larg şi un screening pe tema bolilor cardiovasculare s-a desfășurat în oraşul Sebiş. Campania s-a adresat persoanelor cu vârsta de peste 30 de ani, cu domiciul în Sebiş, Dezna şi Rănuşa. La acţiune au luat parte 493 de persoane, 60% femei şi 40% bărbaţi.
Centralizarea datelor
În urma centralizării datelor s-au constatat următoarele aspecte: 32,2% dintre participanţi nu obişnuiesc să meargă la controale periodice la medicul de familie; Cele mai frecvente probleme cu care s-au prezentat la medicul de familie au fost durerile în piept (24,1%) şi starea de oboseală (27,8%); Motivele principale pentru care oamenii nu s-au prezentat la medic când au avut palpitaţii sau alte probleme cardiace au fost: prezentarea la UPU/CP (18,8%); nu au considerat că e o problemă deosebită (20,6%); problemele au trecut de la sine (19,9%); 30% dintre persoane nu au făcut niciodată analize pentru boli de inimă; Doar 52,7% dintre respondenţi au afirmat că ştiu să aibă boli de inimă; 16,03 % dintre femei şi 59% dintre bărbaţi au risc mai mare de 10% de a dezvolta accidente cardiovasculare coronariene în următorii 10 ani; 40% preferă în primul rând să consume carne, 44% legume, fructe, cereale; 81,3% dintre participanţi sunt supraponderali; 13,2% sunt fumători; 25% dintre participanţi nu şi-au măsurat niciodată glicemia; 74,4% dintre participanții la campanie au risc crescut de a face diabet, conform scorului de risc american; 87,8% fac mişcare mai mult de 30 de minute în fiecare zi; 67 de persoane au fost diagnosticate cu HTA; 160 de persoane au aflat ca au şi alte patologii în afara de hipertensiune; Au fost facute 253 de recomandări pentru investigaţii suplimentare.
Pe termen scurt
Pe termen scurt a fost deja realizat în data de 16 iunie, un proiect pilot de informare pe teme medicale cu accent pe bolile cardiovasculare adresat copiilor din clasele V-VIII, din Şcoala generală din Ghioroc. Obiectivul principal este de a ajuta copiii să dezvolte un stil de viaţă sănătos, să nu se apuce de fumat şi să îşi ajute şi părinţii şi persoanele apropiate să înţeleagă cum pot fi prevenite bolile cardiovasculare. „Proiectul adresat elevilor din Ghioroc reprezintă un început foarte bun în sensul creşterii unei generaţii sănătoase şi a mai spus că există date statistice care demonstrează o scădere cu cel puţin 5% a bolilor cardiovasculare în rândul celor ce menţin un stil de viaţă sănătos”, a afirmat doctorul Cristian Dina.
Atenție sporită pacienților
Dr. Carmen Neamţu, director medical SCJU Arad, a reafirmat disponibilitatea conducerii spitalului de a asigura o atenţie sporită pacienţilor şi a anunţat faptul că în curând pacienţii îşi vor putea face programări on-line, cât şi că, în premieră, medicii de familie din judeţ vor fi informaţi periodic referitor la dotările cu aparatură ale spitalului, la noile angajări care vor fi făcute şi că se va face tot posibilul pentru a creşte comunicarea între cadrele medicale din SCJU şi cele din judeţ.
Organizatorii campaniei sunt: Consiliul Judeţean Arad şi Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă, împreună cu membrii Comisiei Consultative din care fac parte Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate, Direcţia de Sănătate Publică, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, Patronatul Medicilor de Familie Arad, Colegiul Medicilor Arad, Inspectoratul Şcolar Judeţean, Primăria Arad şi Universitatea de Vest „Vasile Goldiş” .
Au luat parte 493 de persoane
Majoritatea persoanelor (56%) s-au încadrat în grupa de vârstă 50-69 de ani, dintre care persoane asigurate (93,6%). Participanţii la campanie au beneficiat de o conferinţă de informare medicală pe tema bolilor cardiovasculare. Conferinţa medicală a fost urmată de screening-ul persoanelor peste 30 de ani cărora li s-au completat chestionare, li s-au facut măsurători (tensiune, greutate, înălţime, circumferinţă abdominală), analize de sânge (glicemie, trigliceride, colesterol total, HDL, LDL, uree, creatinina), EKG. Pentru peste 200 de persoane urmează să se repete glicemia şi să se facă teste de toleranţă la glucoză. Din 493 de persoane participante la campanie doar 60 au fost fost declarate sănătoase din punct de vedere cardiologic!
Citiți principiile noastre de moderare aici!