La Sala „Clio” a Complexului Muzeal Arad a avut loc, recent, vernisajul unei expoziţii personale de pictură şi desen semnată de Constantin George Doichiţă (pe tablouri: cogedo). O expoziţie aşteptată de peste două decenii de colegii de breaslă întrucât talentul său proverbial, dovedit la tinereţe, a dat naştere unui orizont de aşteptare aparte. Primul impact, prima impresie, la intrarea în spaţiul expoziţional este de acurateţe şi lumină, de univers formal vădit personal, coerent şi enigmatic în acelaşi timp.
Elementele formale cu care operează artistul ţin de un „vocabular” şi de o „sintaxă” proprie, de un caracter plastic cu un subliniat limbaj autonom. Jocul de semne inventate, articulate într-o cuceritoare relaţie: prezenţă-absenţă, plin şi gol, amintesc de farmecul şi principiile picturii chineze clasice a cărei filosofii are la temelie rolul determinant al vidului, în latenţele sau revelările sale aflate sub semnul lui Tao. Tao nemanifestat, simbolizat de cercul gol, dă naştere celor „zece mii de fiinţe şi lucruri” în momentul în care acesta se manifestă, prin mijlocirea celor două principii-sufluri complementare yang şi yin, masculin şi feminin.
Ca şi învăţătura biblică, gândirea extrem orientală funcţionează pe principiul logicii paradoxale: Lao Tze spune despre vasul de lut că peretele (plinul) aduce proprietatea. Golul aduce folosul. În pictura lui Doichiţă golul, absenţa are aceeaşi importanţă ca şi semnul pictat. Albul pânzei ascunde potenţialităţi nebănuite.
Eleganţa gestului pictural
Elementele plastice, motivele, dintre care cel serpentinat al labirintului, e esenţial, ies din ecranul alb, îşi arată frugal curbele delicate, în nuanţe irizate de albastruri astrale şi reintră în el ca într-un mediu proteic reapărând transformate în altă parte. Pictura lui e una muzicală. Semnele inventate de George Doichiţă, pe care le orchestrează pe pânză cu reală bucurie şi măiestrie cântă atât prin spontanietatea, aplombul şi eleganţa gestului pictural cât şi prin armonia cromatică şi jocul de opacităţi şi transparenţe, de consistenţă a pastei şi laviuri delicate.
O bună parte a pânzelor şi desenelor sale trădează o gingăşie şi o sensibilitate ieşite din comun. Sunt parcă transcrieri suave de traiectorii ale unor zboruri de fluturi în lumina amiezii unei dimineţi de vară.
O expoziţie pe cât de aşteptată pe atât de performantă sub aspectul măiestriei, armoniei şi calităţii plastice, care-şi aşteaptă cu discreţie vizitatorii.
O expoziţie aşteptată
Expoziţia cuprinde în jur de 40 de lucrări realizate în ultima perioadă şi e cu atât mai surprinzătoare cu cât s-a lăsat atât de mult aşteptată.
Onisim Colta
redactia.jurnalaradean@informmedia.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!