ARAD. Reguli noi pentru arădenii care vor să acceseze servicii medicale în afara României. De la începutul lunii mai au intrat în vigoare noi prevederi legale privind asistenţa medicală transfrontalieră, aşa cum au fost acestea stabilite prin Hotărârea de Guvern 304 din 16 aprilie 2014. Şi, pentru cei care s-au aşteptat la o liberalizare a serviciilor medicale transfrontaliere, trebuie să precizăm că nu se va întâmpla aşa ceva. Dimpotrivă. Noua lege aduce, mai degrabă, restricţii la accesarea serviciilor medicale din străinătate. Vorbim de servicii pentru care oamenii solicită Casei de Asigurări de Sănătate rambursarea cheltuielilor.
Servicii vizate
Bianca Găicean, director contractări în cadrul CAS Arad, detaliază: „Elementul de noutate îl constituie necesitatea obţinerii autorizării prealabile pentru rambursarea contravalorii asistenţei medicale transfrontaliere de către casa de asigurări de sănătate, pentru unele tipuri de asistenţă medicală, cum sunt: PET-CT în regim ambulatoriu, medicamente în tratament ambulatoriu, care se acordă în baza aprobării comisiilor de experţi de la nivelul CNAS, precum şi servicii medicale spitaliceşti în regim de spitalizare continuă pentru următoarele tipuri de tratament: implant sau înlocuire de defibrilator cardiac, endoprotezare articulară tumorală, implant segmentar de coloană, bypass coronarian cu/fără investigaţii cardiace invazive, naşterea.”
Demersul
Nu mai e chiar atât de simplu: vrei să naşti în Ungaria, te programezi la medic, naşti, te întorci acasă şi apoi soliciţi Casei de Asigurări de Sănătate rambursarea cheltuielilor prilejuite de naştere. Acum, dacă te-ai hotărât să naşti în Ungaria şi ai de gând să recuperezi banii de la CAS, trebuie să te adresezi Casei de Asigurări de Sănătate înainte de a beneficia de serviciile medicale oferite de medicii maghiari. CAS trebuie să-ţi acorde o „autorizare prealabilă” înainte de a naşte şi doar în acest fel ai certitudinea că vei putea recupera cheltuielile prilejuite de naştere.
Acelaşi demers e valabil şi pentru celelalte servicii amintite anterior: implant sau înlocuire de defibrilator cardiac, endoprotezare articulară tumorală, implant segmentar de coloană, bypass coronarian, PET-CT în regim ambulatoriu, medicamente în tratament ambulatoriu.
Documente necesare
„Pentru obţinerea autorizării prealabile în vederea rambursării costurilor acestor servicii, solicitarea trebuie însoţită de o documentaţie justificativă privind calitatea de asigurat. În cazul PET-CT şi al medicamentelor acordate în ambulator, se adaugă bilet de trimitere sau prescripţie medicală, precum şi decizia de aprobare a comisiei de experţi de la nivelul CNAS. În cazul serviciilor medicale spitaliceşti enumerate mai sus, trebuie ataşat Raportul medical al pacientului, întocmit de către un medic dintr-un spital clinic/judeţean aflat în relaţii contractuale cu Casa de Asigurări de Sănătate” – precizează Bianca Găicean.
În ceea ce priveşte serviciile medicale, medicamentele şi dispozitive medicale de care beneficiază asiguraţii fără a avea nevoie de autorizarea prealabilă a rambursării, solicitarea trebuie însoţită, după caz, de o documentaţie justificativă privind calitatea de asigurat, bilet de internare (pentru servicii medicale spitaliceşti), bilet de trimitere (pentru servicii medicale ambulatorii), prescripţie medicală (pentru medicamente) şi prescripţii medicale şi decizia de aprobare a CAS (pentru dispozitive medicale).
Scadenţă
Asiguraţii care au beneficiat de servicii medicale în unul din statele membre ale Uniunii Europene până în data de 30 aprilie 2014 şi care nu au solicitat încă rambursarea cheltuielilor, mai pot depune cererile de rambursare la CAS Arad până cel târziu la 31 decembrie 2014. „Aceste cereri urmează a fi soluţionate în condiţiile normelor legale aplicabile perioadei în care asiguraţii au beneficiat de asistenţă medicală, respectiv art.8 din Ordinul C.N.A.S. nr.729/2009, a cărui valabilitate a încetat începând cu 1 mai 2014” – spune Bianca Găicean.
Citiți principiile noastre de moderare aici!