Telenovela pasajului de la Curtici şi a siguranţei circulaţiei în zonă este departe de a se fi terminat. O modificare legislativă nu mai permite Primăriei Curtici să ceară audit privind siguranţa rutieră. Dar administraţia locală anunţă că nu renunţă cu una, cu două, la siguranţa traficului. Povestea pasajului de la Curtici ar fi una amuzantă, dacă nu ar fi dramatică şi dacă nu ar fi în joc banii noştri. Într-un mega-proiect de modernizare a căii ferate pe traseul frontieră-Curtici-Arad, CFR a cerut realizarea unui pasaj peste linii, urmând ca trecerea la nivel, aflată la intrarea în Curtici, să fie închisă. Numai că cine a gândit realizarea acestui pasaj nu pare că se pricepe la astfel de construcţii. Şi asta pentru că pasajul este aproape impracticabil dacă la urcare sau la coborâre se întâlnesc două vehicule mari, TIR-uri de exemplu. Iar cum oraşul Curtici are foarte mulţi investitori în zonă, fabrici, agricultori, circulaţia utilajelor mari este la ordinea zilei.
Pentru a vedea cât de sigur este traficul, Primăria Curtici a cerut către Autoritatea Rutieră Română realizarea unui audit privind siguranţa rutieră.
„Pentru efectuarea auditului, ARR a cerut o serie de documente şi detalii tehnice despre pasaj, documente pe care Primăria Oraşului Curtici nu le-a deţinut la vremea respectivă, dar a înaintat o adresă beneficiarului, respectiv SNCFR, care a trimis documentaţia după aproximativ două luni de la cerea primăriei. După primirea şi verificarea documentelor de la SNCFR, Primăria Oraşului Curtici a înaintat documentaţia către ARR în scopul efectuării auditului pentru siguranţa circulaţiei rutiere”, explică Bogdan Ban, primarul Curticiului. Doar că, între timp, a apărut o… surpriză.
Au schimbat legea
Că are legătura sau nu cu situaţia de la Curtici, nu putem să ştim. Dar ceea ce putem să ştim este faptul că, în timpul celor două luni, cât a aşteptat primăria actele de la CFR, s-a schimbat legea. Şi s-a schimbat exact în favoarea societăţii de căi ferate. „În intervalul celor aproximativ două luni de aşteptare a documentaţiei de la SNCFR, Ministerul Transporturilor a modificat legislaţia cu privire la Metodologia de contractare a evaluării de impact asupra siguranţei rutiere şi a auditului de siguranţă rutieră. Partea cea mai interesantă este prevăzută la capitolul care spune că <evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi auditul de siguranţă rutieră se realizează la solicitarea investitorului proiectului de infrastructură rutieră>. În consecinţă, administratorul drumului, respectiv Primăria Oraşului Curtici, nu mai poate solicita efectuarea auditului pentru siguranţa rutieră”, a mai arătat Ban. Ce înseamnă asta? Că numai CFR poate să mai ceară audit. Primăria nu mai are niciun cuvânt de spus.
Nu renunţă
Chiar dacă până şi legea a fost modificată împotriva lor, cei din administraţia locală a Curticiului anunţă cu nu renunţă la luptă. „Primăria şi Consiliul Local al Oraşului Curtici îşi menţine poziţia fermă de a nu renunţa la efectuarea acestui audit privind siguranţa rutieră în legătură cu preluarea pasajului rutier peste calea ferată. În acest sens, am trimis şi o adresă către CFR prin care le-am solicitat lor să ceară acest audit”, a declarat primarul din Curtici. Iar dacă CFR nu o să realizeze acest audit, mai spune Bogdan Ban, atunci oraşul Curtici nu va prelua pasajul în administrare. Aşadar, mingea e în terenul celor de la CFR.
Citiți principiile noastre de moderare aici!