UPDATE. Ministerul Energiei vine cu modificări
Virgil Popescu, ministrul energiei, a anunțat în urmă cu jumătate de oră, că legea plafonării va suferi modificări. Consumatorii care au mai multe locuințe nu vor mai trebui să depună declarație pentru alegerea locului principal de consum. După ultimele discuții, pentru consumatorii vulnerabili vizați de legea 357/2022 și persoanele care folosesc aparate medicale depunerea declarației rămâne, deocamdată, în vigoare.
ARAD. Mai sunt câteva zile până la finalul lunii decembrie, zile în care arădenii care se încadrează în categoriile stipulate de legea 357/2022 privind plafonarea prețului la energie au timp să depună cererile pe propria răspundere pentru a a beneficia de plafonare începând cu data de 1 ianuarie 2023.
Legea plafonării prețului la energie electrică, valabilă de la 1 ianuarie 2023, stabilește limitarea obținerii unui preț plafonat sub un nivel de 1,3 lei/kWh de obligativitatea consumatorului de a transmite până la 31 decembrie 2022 a unei solicitări către furnizorul de energie electrică prin care declară pe proprie răspundere că se încadrează în una din situațiile prevăzute de lege.
De plafonare beneficiază persoanele care utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor, în baza declaraţiei pe propria răspundere, pentru întreg consumul realizat; persoanele care au în întreţinere cel puţin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, respectiv 26 de ani, în cazul în care urmează o formă de învăţământ, pentru întreg consumul realizat; familiile monoparentale care au în întreținere cel puțin un copil cu vârsta de până la 18 ani, respectiv 26 ani, în cazul în care urmează o formă de învățământ, pentru întreg consumul realizat, și persoanele care au mai multe locuințe și pot și doresc să beneficieze de preț plafonat la energie electrică sub 1.3 lei/kWh, persoanele care au mai multe locuințe, dar au adresa de domiciliu diferită de adresa de reședință, și pot și doresc să beneficieze de preț plafonat la energie electrică sub 1.3 lei/kWh.
Online sau la ghișeu
Pentru a beneficia de plafonare, potențialii beneficiari trebuie să depună, până la sfârșitul lunii decembrie, declarații pe propria răspundere, în funcție de categoria în care se încadrează, fie la sediul furnizorului, fie online.
În lipsa acestei declarații depuse la furnizor, anterior lunii de livrare, un consumator – chiar dacă are aceste drepturi – nu va beneficia de ele în luna de livrare. Comunicarea deficitară a tuturor celor implicați, fie că vorbim aici de furnizori sau de Agenția Națională de Reglementare în Energie (A.N.R.E), ca să nu mai aducem în discuție legea făcută oarecum pe genunchi și pe ultima sută de metri, a creat confuzie în rândul arădenilor, care nu prea știu încotro să o apuce.
La ENEL
Cum era de așteptat, au apărut cozile la sucursala ENEL din municipiu, unde zeci de oameni așteaptă în frig fie să depună respectivele declarații, fie să primească lămuriri suplimentare. Chiar dacă declarațiile cu pricina se găsesc în format electronic și pot fi descărcate de pe site-ul ANRE, nu toți au acces sau posibilitatea de a se descurca în mediul online. Site-ul ENEL, de exemplu, oferă și el posibilitatea de a descărca aceste declarații, însă, ca să ajungi acolo trebuie să știi să navighezi pe un site: https://www.enel.ro/content/enel-ro/enel-muntenia/ro/megamenu/plafonare/client-casnic.html. Cât privește adresa de email la care pot și transmise documentele, deocamdată există un anunț care spune „Vom reveni curând cu funcționalitatea online pentru depunderea documentelor. Până atunci poți folosi adresa de email plafonarecasnic@enel.com pentru a ne transmite documentele completate.”
Pagina de Facebook a companiei nu are nici ea mai multe informații care să-ți sară în ochi, fără să fii nevoit să cauți prin zecile de postări, deși, potrivit informațiilor furnizate de Asociația Energie Inteligentă, în jur de 9 milioane de consumatori au dreptul la plafonare.
Care plafonare nu reprezintă exact o prioritate pentru furnizori, dat fiind dezinteresul manifestat în oferirea de informații cât mai exacte și cât mai la îndemână.
La Hidroelectrica
Aceeași situație o regăsim și la Hidroelectrica. Pe prima pagină a site-ului nu există nicio trimitere la procedura privind plafonarea sau la alte detalii legate de aceasta. Informațiile sunt disponibile dacă accesezi rubrica Furnizare energie, de unde se selectează subcategoria Client Casnic. În această categorie, în josul paginii se găsesc și modelele de declarații: https://www.hidroelectrica.ro/article/978b5449-841c-8d34-2548-8ea9d20735f9. Modalitatea de transmitere a declarațiilor este aceeași, prin email la adresa: plafonare.clientcasnic@hidroelectrica.ro.
Adeverință pentru aparate medicale
De altfel, încă de la momentul în care legea se afla în faza de proiect, am primit mai multe telefoane de la cititori, care cereau îndrumări despre depunerea documentațiilor. Un domn care folosește un aparat medical pentru efectuarea tratamentului la domiciliu și care se încadrează în prevederile legii, ne-a spus următoarele:
„Am primit adeverință de la medicul de familie care atestă că am nevoie să folosesc acel aparat, însă mai departe nu știu ce să fac. Am sunat la ENEL, nu mi-a răspuns nimeni care să mă lămurească pe mai departe: unde trebuie să duc adeverința, mai am nevoie de alte documente și așa mai departe.”
Am întrebat noi la ENEL cum se procedează în acest caz și am primit următorul răspuns:
„Orice plan tarifar care vizează clienţii casnici, utilizatori de dispozitive medicale pentru menținerea în viață și care necesită energie electrică pentru a funcționa, va fi aplicat de furnizorul de energie electrică conform legislației în vigoare. Persoanele din această categorie trebuie să își notifice furnizorul actual de energie, iar acesta va prelua documentele doveditoare (adeverință medicală recentă) și va informa operatorul de distribuție a energiei electrice din zona de reședință a clientului pentru ca acesta să fie luat în evidență. Mai multe detalii despre felul în care sunt protejați clienții vulnerabili electrodependenți sunt disponibile pe website-urile operatorilor de distribuție din țară.”
Nicio referire la modul în care trebuie notificat furnizorul, nicio adresă de corespondență. În continuare, consumatorul este trimis la o pagină web, în condițiile în care mulți dintre consumatorii vulnerabili nu au acces sau nu se descurcă cu navigatul pe internet.
Stabilirea locului de reședință
Asociația Energie Inteligentă atrage atenția asupra anomaliilor care survin din adoptarea legii plafonării:
„Modul în care a fost scrisă această lege duce la o măsură hilară. Legea stabilește că prețul plafonat sub 1,3 lei/kWh se aplică exclusiv pentru <<locurile de consum de domiciliu/reședință>>. Această situație determină necesitatea ca un furnizor să acorde aceste plafonări și să-și recupereze banii de la stat exclusiv în situația în care se asigură că clientul casnic beneficiază o singură data de preț plafonat la un singur loc de consum. În aceste condiții, furnizorul trebuie să fie informat și să primească o declarație pe proprie răspundere că acesta are un singur loc de consum unde va beneficia de preț plafonat și care este acela și să declare tot pe proprie răspundere că nu are un alt loc de consum unde poate beneficia de preț plafonat sub 1.3 lei/kWh: <<poate beneficia de prețul plafonat prevăzut la alin. (1) lit. a) și b) fie la adresa de domiciliu, fie la adresa de reședință, pe baza unei declarații pe proprie răspundere>>”
Cei de la Asociația mai sus menționată concluzionează:
„În aceste condiții, apare absurditatea ca Legea să oblige 9 milioane de consumatori în decurs de 15 zile, în această perioadă de sărbători, să alerge și să depună adrese și declarații la furnizor. Ce se întâmplă dacă nu vei face asta? Vei achita 1,3 lei/kWh. Adică vei achita cu 60 – 90% mai mult pentru energia electrică consumată în situația în care te-ai fi încadrat la condițiile de plafonare prevăzută de lege. Ce s-ar putea face? O nouă Ordonanță de Urgență pentru modificarea Legii de aprobare a unor Ordonanțe de Urgență pentru modificarea Ordonanțelor de Urgență, care au modificat Ordonanțele de Urgență privind plafonarea prețului, care să elimine această prevedere privind acordarea plafonării exclusive pentru o singură locuință.”
Haosul schimbării
La ora redactării articolului, ministrul Energiei, Virgil Popescu anunța o nouă modificare. Cel mai probabil, se va adopta o nouă Ordonanță de Urgență care va elimina declarațiile actuale. Noile reglementări urmează a fi aprobate săptămâna viitoare.
Trimite articolul
XRomania normala!!!!
-
Acest haos este mentinut intr-adins.Ca sa creeze tulburare, ca persoanele sa nu mai stie ce au de facut, iar orice entitate din tara asta sa isi poata face de cap pe banii romanului corect,sa talhareasca acest popor care munceste,sau a muncit si ca plata este tras spre ruinare psihica si materiala. Bine o duc in tara asta doar escrocii,hotii,talharii,mincinosii si mai ales puturosii.
Într adevăr e neplăcut ca n aceasta perioada sa stai la rand sa depui cereri și declaratii. Dar cred ca on line pt cine poate e mai ok.
-
Tot ii dati cu digitalizarea..Chiar nu vreti sa aveti un pic de compasiune,sa-i intelegeti pe varstnicii singuri,cu posibilitati materiale limitate, care nu au ori nu-si permit un PC sau telefon performant,sau care nu mai sunt in stare sa se adapteze la tehnologia asta in rapida si perpetua schimbare, exact ca legile si ordonantele din tara asta?
S-a ajuns ca si in tramvaie, cate un pițiflender ce rupe bilete sa ameninte varstnicii ca de nu stau la coada(!)la CTPul or sa isi ia card pt gratuitate,nu vor mai putea circula in tramvai.CTP a cheltuit o caruta de bani pe digitalizare,dar inca poarta oamenii in imputiciunile alea varuite si pline de reclame menite sa acopere faptul ca ,,vehicolul,, e in destramare si pute a hoit
Handicapati oligofreni si ciorditori prin ordonante, zi ruman si trage apa
Știe cineva daca se testează legiuitorii daca sunt sau nu în stare de ebrietate la serviciu? Fiola dimineața la pontare cred că ar fi de mare ajutor. Sper sa fie asta motivul pt circul asta, că pt prostie și ticăloșenie e mai greu cu leacul
Incompetent ul popesc virgil doboară noi recorduri de incompetenta.Trimiteti-acasă oameni buni ăsta numai tampenii scoate.
-
E pus acolo cu un scop. El ia suturile si injuraturile de la popor pe buna plata. Apoi isi ia ,,osanza,, si dispare in lumea larga
Tot acest haos se datorează ministrului Energiei, Virgil Popescu, un tip ce ar trebui zilnic să-l întâlnească pe d-l Simion să-i mai reglete puţin gâtul atât ca lungime cât şi ca grosime !
Mulțumesc PNL pentru ca îl țineți pe acest tâmpit ministrul energiei.Sper să fiți votați,sunteți cei mai ,,buni”guvernanți🖕🖕🖕
Spuneți PNL, și trageți apa !!!
popoescu ala mai e in functie inca?e un penal jegos ds ce nu il ia dna ul tara de sclavi
Excrocul patentat Popascu Energeticu este ocupat sa-si numere milioanele de dolari de la irakienii care au *cumparat* termocentrala de la Mintia si deja au inceput sa o taie pentru fier vechi! Asta trebuie ori impuscat, ori spanzurat….
In Franța vedeam astăzi actul XX miniștrii și toată cireada demisă, dar noi am trăit odată sub o talpa, astăzi sub alta .. puteți să aruncați cu cărămizi după mine