ARAD. Aleşii municipali au aprobat, în cea mai recentă şedinţă de Consiliu Local, Hotărârea „privind aprobarea documentaţiei de urbanism Plan urbanistic pentru zonă construită protejată, ZONA MONUMENTE PROTEJATE ARAD”. Planul le-a fost prezentat, aşa cum vă informam în urmă cu câteva săptămâni, de arhitecţii care au realizat amplul document. De departe, cele mai interesante prevederi sunt cele care vizează zonarea părţii centrale a oraşului. Se propun destinaţii clare de comerţ, distracţie etc., pe o serie de străzi.
Sectoare de activităţi
La capitolul „Propuneri de dezvoltare zonală”, în Planul Urbanistic Zonal „face propuneri privind protejarea şi conservarea patrimoniului construit existent, urmărind asigurarea continuităţii aspectului general al zonei ca ansamblu”.
Cartierul cultural
Astfel, s-a conturat „CARTIERUL CULTURAL”, care să cuprindă: instituţii culturale, mici afaceri de creaţie, boutique-uri ale producătorilor locali, cafenele. Acesta va cuprinde străzile Episcopiei, Chendi, Blaga, Alecsandri, I. Georgescu, Goldiş, Eminescu, Desseanu, parte din I.L. Caragiale, Vârful cu Dor, Transilvaniei, parte din Ceahlău, parte din Ceaikovski, parte din I. Rusu Şirianu. „Cartierul cultural pune accent pe trasee intens circulate pietonal cu accent pe Piaţa Reconcilierii şi relaţia acesteia cu turnul de apă”.
Hoteluri şi restaurante
S-a stabilit şi ZONA DESTINATĂ CAZĂRII ŞI GASTRONOMIEI DE TIP REGIONAL, care să cuprindă: boutique-uri de hotel, restaurante pe baza produselor regionale, pe străzile Coşbuc, Mărăşeşti, parte din I.L. Caragiale, Gh. Popa, I. Sava. „Această zonă s-a amplasat într-un fond construit ce poate suporta modificări pentru a o susţine. Porţiunea este nod de transfer între centrul istoric cu 3 cartiere însemnate: Pârneava, Vlaicu, Bujac şi permite o bună accesibilitate dinspre Aeroportul Internaţional Arad şi Gara Centrală”, se precizează în document.
Gucci, Prada, Versace…
„ZONA DESTINATĂ ACTIVITĂŢILOR SPECIFICE CENTRULUI ŞI COMERŢULUI CU MĂRCI ÎNREGISTRATE INTERNAŢIONAL” va cuprinde obiective de interes public – existente, magazine de retail de renume mondial. Zona s-a prevăzut în arealul de influenţă a Bd. Revoluţiei şi Piaţa Avram Iancu, acolo unde există instituţii de interes general şi comerţul principal central.
Româneşti
„ZONA DESTINATĂ COMERŢULUI CU MĂRCI ÎNREGISTRATE REGIONAL” va cuprinde obiective de interes public – existente, magazine de retail de renume regional. Arealul destinat comerţului cu mărci înregistrate regional: Piaţa Mihai Viteazu, Piaţa Catedralei, tangent Piaţa Arenei şi centrul Aradului Nou.
Cetatea şi malul Mureşului
Întreaga zonă care cuprinde Cetatea şi zonele verzi de pe ambele maluri ale Mureşului au primit denumirea: ORAŞUL „ECO-ACTIV”. „Are ca scop principal protejarea Cetăţii Aradului, zonificarea propusă prin PUZCP accentuând un areal destinat Cetăţii Aradului (ZIR 4) în raport cu albia majoră a Mureşului (ZIR 5), un areal ce lasă întrepătrunderea activităţilor oraşului ECO-ACTIV: amenajări peisagere, plămânul verde, aer-apă-sol, dedicate cetăţenilor şi activităţi în aer liber, de promenadă cotidiană, pentru evenimente cheie, pentru un mediu ambiant şi o atmosferă primitoare, în toate anotimpurile, dedicată bunăstării individului şi societăţii”, se subliniază în PUZ.
„Plămânul verde”
Zona verde de pe malurile Mureşului devine PARCUL CENTRAL al Aradului, „la care să aibă acces cetăţenii din toate cartierele perimetrale în primul rând pietonal şi cu bicicleta. Parcul va fi amenajat în mod dinamic şi pentru activităţi diverse de petrecere a timpului în aer liber: locuri de joacă, piste pentru biciclete şi instalaţii pentru sport extrem cu bicicleta, piste de jogging, locuri pentru picnic inclusiv cu pavilioane, alimentaţie publică în noduri de circulaţie”.
Liber în Cetate
Cetatea devine elementul cheie de sinteză al oraşului istoric, în completarea parcului central propus şi cu trecere înspre fortificaţia propriu-zisă a Cetăţii. „Cetatea va acomoda în zidurile, clădirile şi amenajările sale exterioare, spaţii destinate unui complex balneo-climateric, în sensul de circuit liber al pietonului în interiorul Cetăţii şi cu obiective care să susţină activitatea menţionată. Acestea pot fi: hoteluri din lanţuri internaţionale cu servicii bazate pe centre de sănătate prin tratamente cu apă termală şi complementare, operă, reconstrucţia Bisericii franciscane, alimentaţie publică în regim restaurant etc”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!