Pentru că administraţia şi cel mai probabil călătorii sunt sătui de transportul public făcut cu tramvaie la mâna a doua, Compania de Transport Public comandă realizarea unui… studiu de oportunitate privind achiziţia de tramvaie noi. Studiul de oportunitate a creat încă din momentul în care a fost amintit, în primăvară, discuţii aprinse. În bugetul local au fost alocaţi banii necesari pentru plata acestui studiu, dar în cadrul dezbaterii publice pe tema bugetului alocaţia a fost aspru criticată de câţiva reprezenanţi ai sociatăţii civile. Cert este că propunerile făcute în cadrul dezbaterii nu au produs efecte. Compania de Transport Public a anunţat că va plăti, în urma unei licitaţii, o sumă de până la 84.033 lei pentru realizarea studiului.
Podea joasă
„Studiul va trebui să conţină elementele motivante şi de analiză a necesităţii de dotare cu tramvaie noi, cu podea joasă şi care să corespundă ca şi capacitate de transport cerinţelor de mobilitate a cetăţenilor, precum şi tehnic, respectiv economic, condiţiilor de exploatare în reţeaua din municipiul Arad”, se specifică în documentaţia de licitaţie.
Prognoză pe 30 de ani
Conducerea CTP se aşteaptă ca, după cumpărarea de tramvaie noi, să fie atraşi noi clienţi pentru transportul public. Firma care va realiza studiul va trebui să realizeze şi o proiecţie pe 30 de ani a dezvoltării urbanistice a ariei de operare a noilor vehicule şi, nu în ultimul rând, să precizeze ce reglementări locale vor trebui adoptate pentru încurajarea transportului public nepoluant, cu vehicule cu podea joasă şi cu o capacitate de minim 200 de călători.
Pe model străin
Firma va avea şi sarcina de a analiza ce fel de tramvaie, şi de unde, ar putea fi cumpărate de CTP.
Nu oricine va fi acceptat, însă, la licitaţie. Una dintre cerinţe este că „firma solicitantului îşi va demonstra experienţa internaţională în transportul public şi, în special, în ceea ce priveşte transportul cu tramvaie prin unul sau mai multe proiecte sau studii privind transportul public cu tramvaie, aplicate în ultimii 10 ani în oraşe sau aglomerări urbane de minim 200.000 locuitori.
195 de vagoane de tramvai
Materialul rulant utilizat de CTP în prezent este format din 195 vagoane de tramvai din care 28 sunt remorci. „Materialul rulant provine din dotări second hand făcute în perioada 1995-2009, de la diverse societăţi de transport din Germania, respectiv Austria”, menţionează reprezentanţii CTP în documentele publicate.
S.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!