ARAD. Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, mai pe scurt PNRR, acest program care este văzut drept salvarea României din punct de vedere al dezvoltării, pare că are şi câteva prevederi ascunse, care ar putea să lovească din plin în sute de firme din judeţul Arad. Transportatorii spun că societăţile de transport marfă şi persoane vor falimenta într-un timp foarte scurt, dacă guvernanţii nu vor renegocia PNRR cu cei din Comisia Europeană. Motivul? Explozia preţurilor la roviniete, preţuri care ar urma să ducă la falimentarea transportatorilor. Mai precis, rovinietele pentru camioanele de transport marfă ar urma să crească de la 1.200 de euro pe an până la incredibila sumă de 16.250 de euro.
„Dacă nu vor mai exista transporturi rutiere de mărfuri și de persoane, nu vor mai fi nici produse pe rafturile magazinelor, nici nu va mai exista transport public. Creșterea prețului rovinietei pentru România de la 1.200 la 7.050 de euro, din 2026, pentru camioane Euro VI, înseamnă falimentul transportatorilor. Pentru cei care nu înțeleg ce problemă s-a creat prin introducerea acestei obligații a României în PNRR, imaginați-vă că o pâine ar putea costa de 10 ori mai mult decât în prezent, dar veniturile vor rămâne aceleași”, spun reprezentanţii Asociaţiei Patronale a Transportatorilor Europa 2002, asociaţie înfiinţată de transportatorii din Arad şi care a ajuns să reprezinte interesele a peste 500 de societăţi de transport de marfă din întreaga ţară.
„Îi cerem ministrului Boloș să renegocieze de urgență această componentă din PNRR, ca să nu îngroape România. Dacă ni se va spune că nu se mai poate, așa cum s-a întâmplat deja în cazul pensiilor, nu mai avem decât să blocăm toate drumurile, până când se va găsi o rezolvare. Nu este o glumă, ci chiar vor distruge țara, dacă nu rezolvă această problemă. Noi nu putem înțelege cum s-a ajuns la așa ceva, printr-un document scris de niște foști miniștri care acum ne oferă consultanță pentru implementarea acestui PNRR, dar nimeni nu a știut ce conține documentul și aflăm că urmează să murim, efectiv, de foame. Unii încă nu își pot imagina ce înseamnă să nu mai existe lanțuri de aprovizionare. Efectiv, nu va mai fi mâncare. Nu mai spun de alte produse sau servicii, dar lipsa camioanelor înseamnă lipsa hranei, în primul rând. Cine a făcut așa ceva este ori inconștient, ori chiar își dorește distrugerea acestei țări. Dacă am plăti aceste sume, prețurile produselor ar crește de 10 ori la raft și oricum nu le va putea cumpăra nimeni, deci și magazinele vor da faliment. Nu este vorba doar despre noi, transportatorii, ci de toată România. Asta nu înțeleg unii care susțin această aberație”, se arată într-un comunicat de presă al transportatorilor.
Dezbatere tardivă
Ministerul Transporturilor i-a invitat pe reprezentanții asociațiilor profesionale, săptămâna trecută, la o simulare de dezbatere publică post factum. Niciodată nu s-a mai întâmplat ca transportatorii să fie invitați pentru dezbatere publică doar ca să fie puși în fața faptului împlinit, după ce deja îi este impusă României transpunerea în legislația națională, peste trei luni, a unor modificări substanțiale în sistemul de taxare, cu stabilirea unor costuri de 15 ori mai mari pentru a putea face transport de marfă.
„Ni s-a făcut o prezentare din care ar fi trebuit să înțelegem ce bine va fi când rovinieta va costa cel puțin 7.050 de euro pentru un camion nou, foarte puțin poluant, Euro VI, peste 3 ani, dar mai ales când vom plăti cel puțin 16.275 de euro pe an pentru rovinietă, din 2035, tot pentru un camion Euro VI. Ni s-a mai spus că pentru un camion electric, nepoluant, vom plăti doar jumătate din preț. Nu înțelege nimeni care e logica. Aceste taxe aberant de mari ar fi trebuit să fie pentru drumuri. Nu mai sunt pentru drumuri și noi oricum nu avem autostrăzi. Acum ni se spune că sunt pentru a reduce poluarea. Dacă plătim de 15 ori mai mult decât în prezent pentru că poluăm, atunci de ce va costa rovinieta pentru camioanele electrice jumătate și nu va fi zero? Noi avem acum camioane Euro V și Euro IV. Pentru aceste camioane vor fi oricum costuri mai mari, pentru că sunt mai poluante decât Euro VI. Nu înțelegem din acest proiect de lege impus prin PNRR decât că se dorește falimentul transportatorilor, dar nici alte camioane nu vor veni în locul nostru, din alte țări, pentru că nu-și va permite nimeni asemenea costuri. Concluzia este că nu mai avem cale de scăpare și suntem forțați să închidem afacerile și să părăsim teritoriul”, mai spun transportatorii.
Şi la maşini mici
Creşterea tarifelor la roviniete nu vizează, însă, doar vehiculele de transport marfă sau persoane. Taxele vor exploda şi în cazul autoturismelor. În PNRR se mai specifică faptul că în rovinieta pentru autoturisme se va introduce clasa de poluare, iar prețul rovinietei va crește de la 28 la 38 de euro în 2026 și la 46 de euro în 2035, dacă mașina este Euro VI.
Trimite articolul
XCum ? Guvernarea PNL atât de iubita aduce falimente ??
-
Lucrurile făcute bine. Așa a spus primul cetățean ales de popor prost
-
Cris, nu mi-s un fan pnl, dar trebuie sa-ti reamintesc ca, peneleul e intr-o coalitie cu pesedeaua, frateme-leu!
Painea nu are nevoie de rovignieta. Decat daca este facuta la dracu in praznic.
Exista solutia transportului pe calea ferata intre marile orase (exista o flota impresionabila de vagoane pt. transport marfuri paletabile si se mai pot fabrica altele), iar pana la destinatia finala se pot transporta cu camioane de mici dimensiuni. Astfel se va reduce poluarea, ca nu masinile mici polueaza, ci tocmai camioanele. Dca ei distrug soselele de ce sa nu plateasca repararea acestora. Aualeu!! Descoperim ca este scumpa intretinerea autostrazilor si drumurilor.
-
Pt Emil:gandeste cu tartacuta aia a ta, daca nu mai exista transport rutier cu camionul va fi jale, din cauza flexibilitatii transportului un camion va fi superior trenului, in orase bineinteles. Drumurile ar trebui sa fie construite cum ar trebui, iar daca se depășește masa maxima sa se amendeze.
-
Lasa dracului vrajeala cu poluarea,cand e vorba de foamete si falimente…ar trebui toti useristii spanzurati in piata publica pentru tot raul facut tarii…auzi la ei,pnrr…pai nu ei au distrus economia cu minciuna covrig,fortand lumea sa stea in case,ca mai apoi sa bage tara in datorii?
-
Domul Emil . Știi car face un tren de marfa din constanta pana in Arad ? Face 7 zile. Asta ii doar trenul fără încărcare/descărcare Dacă mergi pe jos ajungi mai repede. Sa nu va văitați ca totata marfa ce vine cu trenul v-a fi stricata , ca sa va simt ca urlați de fiecare data când vedeți alimente stricate
-
din experienta proprie pot sa iti spun ca de la CT la AR se ajunge in 2-maxim 3 zile 😉
-
Sa-i multumim lui Ghinea de la USR. Asta a fost mastermind-ul din negocierile PNRR
-
E plusist,useristii considera”valori”tot ce a rămas de la plus
Patroni de carton…eivorsa mearga cu 50 de lei pe zi dar nici pe aia nu ii dau ca merg cu nr din fata luat jos ca sa traversezi ungaria de la nadlac la hegyeshalom adica austria platesti 350 de euro…ca sa traversezi romania platesti 50 de lei toti se inghesuie sa treaca prin romania turcii si bulgarii isi freaca mainile cum e posibil asaceva?
-
In general patronii de firme de transport sunt cei mai saraci oameni, se stie asta. Oricum nu se plateau taxele nici inainte la nivelul lor, ca se mergea pe intelegeri cu angajatii CNAIR, adica spaga.
Acum cresterea taxelor fara schimbarea practicilor CNAIR nu prea are sens, asta e adevarat. -
nu comentez evitarea platii rovinietei pe tara dar precizez ca tranzitul unui camion 40T de la Nadlac la Nickelsdorf e de aproximativ 150 euro…