Jurnal Arădean: Domnule deputat, de aproape două luni suntem într-o nouă sesiune a Parlamentului. Care sunt temele politice care au dominat această perioadă?
Adrian Wiener: În primul rând este vorba despre jaloanele de reformă din PNRR; de îndeplinirea lor. Concret, vorbim de Legea avertizorului de integritate – scoasă din Parlament, după vreo trei încercări, cu forcepsul, într-o formă cât de cât acceptabilă. Legea este esențială pentru asanarea focarelor de corupție din sistemul public. De asemenea vorbim de reforma pensiilor, jalon de care depinde a treia tranșă, de 3 miliarde de euro, din PNRR; și mai ales de această construcție politică a „specialilor” – privilegiații sistemului public care ies la pensie după 25-30 de ani de activitate, cu pensii fără nicio legătură cu contributivitatea – pensii disproporționat de mari comparativ cu pensia contributivă – în medie de 8 ori mai mari. România traversează o „criză a inechității” pentru care iată, majoritatea guvernamentală nu are resurse politice pentru a o ameliora. E o “alba-neagra” politică insultătoare jucată de luni de zile de majoritatea PNL-PSD-UDMR.
Și, bineînțeles, aproape zilnic constatăm ineficiența, incapacitatea instituțiilor de reglementare și control din România – de la țepele RCA ale City Insurance și Euroins și predarea armelor de către ASF, deși existau semnale clare că ne îndreptăm spre un dezastru. Un alt exemplu este Consiliul Concurenței, care doar constată retrospectiv „cartelizarea” comercială.
J.A.: Se vorbește extrem de mult despre PNRR. Ce este adevărat și ce este dezinformare, legat de acest subiect?
A.W.: Planul Național de Redresare și Reziliență este un proiect major de investiții și reforme. Toate reformele cuprinse în acest plan sunt desprinse din recomandările de țară ale evaluărilor anuale făcute de Comisia Europeană și au ca obiectiv sustenabilitatea fondurilor de pensii și a fondurilor pentru sănătate, creșterea capacității administrative, reducerea deficitelor structurale, creșterea eficienței cheltuirii fondurilor publice, digitalizarea, independența energetică, etc. Toate reformele și investițiile propuse prin PNRR au fost evaluate cu calificative maxime de către Comisia Europeană, după negocieri îndelungate.
Da, sunt foarte multe intoxicări și dezinformări despre acest Plan, chiar minciuni flagrante are unor politicieni iresponsabili, iată, gata să renunțe la tranșe întregi din PNRR, în loc să facă reformele asumate. Recent, amintesc doar de intoxicarea referitoare la noul sistem al taxei de drum; PNRR-ul negociat de ministrul USR Cristian Ghinea prevede doar că se va face trecerea la un nou sistem de taxare, în care camioanele plătesc în funcție de distanța parcursă. Aplicat în 23 din 27 de state membre (Germania, Franța, Italia, Austria, Ungaria, Bulgaria, etc.), acest sistem este mai echitabil, pentru că plătești cât folosești (cât uzezi) din drum. Creșterea taxei pentru autostrăzi este exclusiv decizia guvernului actual, în speță a ministrului Sorin Grindeanu (PSD). Sigur că nu PNRR-ul este responsabil de eventuala creștere a cuantumului efectiv al taxei și nu PNRR „îngroapă” transportatorii români.
PNRR-ul este proiectul generației noastre; poate schimba fața României, poate aduce mult bine societății. Rațiunea politică a pactizării sistemului politic, a realizării unei majorități politice de 70% care a preluat controlul instituțional total ar fi trebuit să fie tocmai asta: reforme și investiții, o nouă Românie. Altfel, sunt ani pierduți, doar conservarea unei structuri parazit care nu este o soluție ci o povară pentru România.
J.A.: Care considerați că sunt provocările majore ale momentului, din perspectivă parlamentară?
A.W.: Chiar acum avem „noul OUG 13” – acel prag valoric pentru abuzul în serviciu – în fapt indexarea pragului lui Dragnea. De data asta, asumat politic larg – votat unanim de coaliție în Senat. Vorbim practic de instituționalizarea corupției, de impunitate pentru jaf și neglijență administrativă gravă. După nenorocirea cu prescripția care a pus capăt la mii de dosare de corupție, avem acum semnalul politic clar că e „liber la furt”. Urmează legile Educației, moșite ani de zile prin debaralele de la Cotroceni, în grup restrâns și puse pe repede-înainte în dezbatere parlamentară, fără consultări publice reale, pline de greșeli gramaticale elementare, trântite doar ca moștenire a regimului Iohannis. De asemenea, este pe circuit parlamentar reforma pensiilor, care în fapt doar coafează discret în timp ce menține fără nicio modificare de substanță sistemul actual de privilegii.
J.A.: Care sunt principalele proiecte pe care le vizați în perioada imediat următoare?
A.W.: Sunt multe inițiative propuse. Și sub formă de interpelări și ca și proiecte legislative efective. Multe în zona sănătății publice. Multe dintre propuneri sunt blocate prin sertarele comisiilor din parlament; spre exemplu, legea care viza reducerea numărului de membri din sutele de consilii de administrație din această țară, e lesne de înțeles – deranjează sistemul clientelar. Altele, cum ar fi posibilitatea donării de sânge de la 17 ani, se află în ultimele etape ale circuitului – sperăm să treacă. Voi urmări și realizarea practică, prin norme clare, a principiilor asumate în Planul Național împotriva Cancerului, la care am contribuit și care trebuie pus în practică în mare parte de către Ministerul Sănătății.
J.A.: În încheiere, spuneți-ne la ce ar trebui să fie atenți românii, care sunt evoluțiile care ne vor influența cel mai mult viața în acest an?
A.W.: Marea amenințare a următoarei perioade cred că se referă la identitatea europeană a României, contestată vehement de „patrioții” de carton. AUR și puzderia de oportuniști care se suie cu cizmele pe ideologia anti-europeană sunt o amenințare existențială. Ani de zile, românii și-au dorit modelul de guvernanță occidental – lupta împotriva corupției, piața unică, libera circulație și “cetățenia” europeană, convergența spre modelul administrativ și calitatea serviciilor publice din vestul Europei, securitatea și garanțiile oferite de apartenența la NATO.
Acum tocmai aceste aspirații sunt subminate activ și programatic de agenda extremiștilor, care în mare parte este suprapusă pe agenda Kremlinului: scăderea coeziunii statelor membre în fața amenințării, decredibilizarea democrației în sine, alternative economice dezastruoase – de la naționalizări la „patriotism economic” primitiv și abandonarea tranziției verzi; sau conceptul supremației etnice – etno-naționalismul promovat agresiv într-o țară multi-etnică, într-o Europă în care toleranță este o valoare fundamentală.
Și toată această agenda este propagată prin dezinformări grave – de la obligația de a mânca gândaci – o minciună incredibilă, până la controlul prin 5G sau otrăvirea prin vaccinare. Consider o luptă politică personală, a mea și a USR menținerea României în mentalul european și Nord-Atlantic – șansa istorică a României la prosperitate și securitate.
Trimite articolul
Xal tau,cumva? mai bine taceai ca iarasi poluasi aerul
Este, categoric!
Dar oare de ce l-ați făcut secret!?
O fi….dar este o porcarie fara margini! Chiar nu va e rusine de asemenea facatura?! Sunteti un doctor bun, dar un politician prost!