Cele două maluri ale Mureşului vor fi legate de un nou pod rutier. Acesta va fi construit în zona comunei Bârzava, urmând să lege satul Lalaşinţ, care este relativ izolat, de DN7. Construcţia va fi realizată de societatea Astaldi, iar noutatea este că va fi plătită chiar de către firma respectivă. Cum s-a ajuns ca un pod rutier, care va costa peste 2,3 milioane de lei, să fie construit pe banii unei firme private? Destul de simplu, dacă privim în ansamblu. Astaldi a câştigat licitaţia pentru modernizarea căii ferate frontieră Curtici-Simeria, tronsonul Ghioroc-Simeria. Sute de camioane transportă, zilnic, pe DN7 materialele de construcţie necesare pentru lucrarea uriaşă. Această firmă şi-a făcut un fel de sediu central pe raza comunei Bârzava, iar cel mai apropiat pod rutier de trecere peste Mureş se află la câţiva zeci de kilometri depărtare, la Lipova. Calculele realizate de către reprezentanţii companiei au relevat faptul că ar fi mai economică realizarea unui pod decât combustibilul consumat pentru a face ocolul pe la Lipova, la care se adaugă şi autorizaţiile de circulaţie prin oraş a camioanelor. Aşadar, societatea respectivă va investi din propriile fonduri peste 2,3 milioane de lei pentru construirea unui pod care va traversa Mureşul, urmând să aibă o lungime totală de 82 de metri şi o lăţime de 7,4 metri. Lucrările au demarat deja, pilonii podului fiind turnaţi. În perioada imediat următoare, grinzile de fier vor fi montate, urmând ca, ulterior, să demareze şi lucrările la partea carosabilă.
Vestea cea mai bună pentru locuitorii de pe Valea Mureşului, în special pentru cei care vor să ajungă de pe DN7 în zonele localităţilor Lalaşinţ, Belotinţ sau Bata, este că, şi după finalizarea lucrărilor la calea ferată, podul va rămâne funcţional. Această solicitare a fost făcută expres de către Primăria Bârzava către constructor. Iar constructorul a acceptat. După cum am precizat deja, Astaldi a înfiinţat un punct de lucru în Bârzava. În momentul în care Primăria Bârzava a închiriat terenul necesar pentru acest punct de lucru către firma constructoare, în contract au fost impuse nişte condiţii: „să facă demersuri în favoarea comunei Bârzava prin a atrage construirea unui pod pe raza comunei Bârzava ca punct de legătură şi trecere cu Lalaşinţ”. Practic, prin această prevedere, administraţia locală din Bârzava şi-a asigurat un pod de legătură cu satul aparţinător Lalaşinţ, totul pe cheltuiala celor de la Astaldi.
Aproape izolaţi
Poate că cei care se bucură cel mai mult de acest pod sunt locuitorii satului Lalaşinţ. Pentru a ajunge la reşedinţa de comună, respectiv în satul Bârzava, oamenii din Lalaşinţ erau nevoiţi să treacă Mureşul cu bacul. Numai că, în funcţie de debitul râului, când apa este prea mare sau prea mică, bacul nu poate traversa Mureşul. Drept urmare, singura variantă era ocolirea a câtorva zeci de kilometri, până în Lipova, trecerea Mureşului şi continuarea drumului pe DN 7 până la Bârzava. Asta în condiţiile în care drumul dintre Lalaşinţ şi Belotinţ este unul de pământ. Ar mai fi şi varianta pasarelei de la Conop, numai că acest poduleţ nu suportă trafic pe două benzi şi nici tonaje prea mari. Drept urmare, noul pod peste Mureş este ca o „gură de oxigen” pentru oamenii din Lalaşinţ.
Al cincilea
După cum am arătat deja, acest nou pod ar fi al cincilea din întreg judeţul care traversează râul Mureş. Celelalte sunt Pecica-Sânpetru German, podurile Traian şi Decebal din municipiu şi podul dintre Radna şi Lipova. După aceea, cale de zeci de kilometri, până în judeţul Hunedoara, nu mai sunt alte poduri care să lege cele două maluri ale Mureşului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!