Arad. Sute de persoane au participat la inaugurarea uneia dintre cele mai mari investiții făcute de Consiliul Județean Arad după Revoluție. Vorbim aici despre realizarea unui pod peste râul Mureș, între localitățile Sânpetru German și Pecica, care, cu tot cu rampe, are o lungime de 616 metri. Fondurile alocate pentru această lucrare se ridică la aproape 29 milioane lei, contractul fiind semnat în februarie 2011. ”Iată că, la nici doi ani, am reușit să închidem această investiție, o investiție care va aduce dezvoltare în întreaga zonă. Nu vorbim doar de Pecica și Sânpetru German ci și de legătura cu județul Timiș, cu toate localitățile din regiunea DKMT: Dunăre, Mureș, Criș, Tisa” – a declarat marţi, la inaugurare, președintele CJA, Nicolae Ioțcu, cel care a dat în folosință lucrarea. „Vorbim despre cea mai mare investiţie făcută din fondurile Consiliului Judeţean Arad. Este pentru prima dată în 100 de ani când se construieşte un pod peste râul Mureş din fonduri locale! Este o realizare cu care mă mândresc şi care vine să completeze seria promisiunilor pe care le-am făcut către arădeni când am fost ales preşedinte CJA pentru prima dată”, a mai precizat Ioţcu.
Important pentru cetățeni
Ce înseamnă acest pod pentru cetățeni? 45.000 de persoane care locuiesc pe malurile Mureșului vor putea, începând de acum, să traverseze râul și să lucreze pământul iar cei din Secusigiu vor avea acces pe o distanță foarte scurtă atât spre Arad, cât și înspre Pecica. Timpul de traversare a Mureşului se estimează să fie realizat în doar 35 de secunde, faţă de 30 de minute cât era până în acest moment, prin clasica metodă, cu bacul. ”Am așteptat 120 de ani pentru realizarea acestei investiții și iată că ni s-a realizat visul, după atâta vreme. Sunt convins că, începând de acum, vom putea circula fără probleme între Timișoara și Arad mult mai repede și pe distanțe mult mai scurte” – spune Petru Antal, primarul orașului Pecica.
Drumuri de legătură
Deși podul este gata, lucrări se mai fac. Este vorba despre construcţia celor două tronsoane de legătură – realizate tot din fonduri CJA – care, cel mai probabil, vor fi complet finalizate anul următor, în primăvară. În acest moment, primul drum de legătură, înspre Sânpetru, pe malul sudic al Mureșului, este realizat în proporție de 85 %, în timp ce al doilea drum, care va lega podul de DN7, devenind astfel centura orașului Pecica, este în procedură de achiziție, în primăvară urmând să înceapă lucrările, care vor dura aproximativ patru luni.
Sumele alocate pentru cele două drumuri de legătură sunt de 12 milioane de lei. ”Comuna Secusigiu este într-un con de umbră, unde nu au existat, niciodată, interese economice. Sper ca acest pod să aducă dezvoltare pentru cetățenii noștri care vor ajunge mai ușor în zonele industriale Pecica și Arad iar copiilor le va fi mult mai ușor să meargă la școala, respectiv liceul din Pecica” – a declarat Ilie Cheșa, primarul comunei Secusigiu.
Legături între localităţi
Noul pod face legătura directă între Pecica şi localităţile de pe malul stâng al Mureşului: Zădăreni, Felnac, Sânpetru German, Secusigiu, Satu Mare, şi în continuare, spre localităţile din judeţul Timiş: Periam, Sânnicolaul Mare, Igriş, Cenad, respectiv cu localităţile din aval pe malul drept al Mureşului: Semlac, Şeitin, Nădlac (pe DJ 709D).
Distanţe mai scurte
Prin construirea podului, distanţa dintre Pecica şi Sânpetru German se scurtează cu 38,45 kilometri, fiind de doar 8,45 km, faţă de parcursul ocolitor Pecica – Arad – Felnac – Sânpetru German, în lungime de 46 de km.
Povestea podului
Povestea podului este una veche, începută în secolul XIX când, în paralel cu creşterea cerinţelor de transport, a apărut necesitatea construirii unui pod peste Mureş la Pecica. Conducerea localităţii, în frunte cu primarul, a făcut demersuri la conducerea monarhiei în acest sens. După o perioadă lungă, când solicitarea a fost aprobată, elementele podului au fost confecţionate cu inscripţia „Pecica” în limba maghiară şi transportate la faţa locului. Locuitorii au fost încântaţi, sperând că li s-a îndeplinit visul şi vor avea posibilitatea trecerii permanente pe malul celălalt al Mureşului.
Singurii care s-au opus au fost marii gospodari, deoarece existenţa podului ar fi uşurat transportul produselor agricole din Banat la Pecica, ceea ce ar fi dus la scăderea preţului cerealelor de pe piaţa pecicană.
În urma demersurilor făcute de aceștia în ordinul Vienei, podul a fost donat localităţii Lipova, unde a fost montat, iar Pecica a rămas cu podul plutitor (numit de pecicani „compă”), pod care a funcţionat până în această vară ca singurul mijloc de transport între cele două maluri.
Profesorul pensionar de biologie Ioan Moldovan, autorul volumului „Pecica şi Mureşul”, spune că în ultimii 50 de ani a trecut râul cu compa de cel puţin 1000 de ori, chiar şi de două ori pe săptămână. „Indiferent de anotimp, am admirat peisajul superb şi am simţit briza apei, fiind de fiecare dată o senzaţie. Priveliştea de pe pod trebuie să fie şi mai frumoasă, dacă ne oprim un moment” spune acesta. Podul metalic peste Mureş, între Lipova şi Radna, lung de 144 metri, cu partea carosabilă de 5,50 m şi două trotuare de 1,5 m, a fost dat în folosinţă în anul 1896.
Astăzi, 117 ani mai târziu, dorinţa pecicanilor a devenit realitate, iar podul peste Mureş a fost inaugurat!
Citiți principiile noastre de moderare aici!