Interviu JA. Cristian Drăgan, vicepreşedintele CJA
Ce înseamnă Drumul Vinului în cifre?
CRISTIAN DRĂGAN: Dacă vorbim despre cifre, valoarea proiectului este de peste 56 de milioane de lei, peste 10 milioane de euro. Din aceşti bani, Consiliul Judeţean Arad (CJA) ajută cu o cofinanţare de doi la sută. Diferenţa de 98 la sută vin de la Uniunea Europeană, prin Ministerul Dezvoltării Regionale. Tot pe asemenea fonduri a fost realizat şi drumul Juliţa-Mădrigeşti, care şi acesta are o valoare de peste 10 milioane de euro. Lungimea Drumului Vinului este de 24,8 kilometri. Leagă localităţile din Podgorie, de la DN 7 din Păuliş, spre Miniş, Cuvin, Covăsânţ şi o parte din comuna Şiria. Cel de al doilea tronson de drum leagă Sâmbăteni de Ghioroc. Această lucrare de infrastructură este una destul de complicată, pe traseul şoselei fiind realizate peste 400 de podeţe şi accesuri la curţi, dar şi patru poduri mari.
Care este stadiul actual al lucrărilor?
DRĂGAN: Drumul Vinului a fost una dintre cele mai supervizate lucrări de infrastructură, ţinând cont că cel puţin o dată pe săptămână circul pe acolo în drum spre casă. Societatea care a câştigat licitaţia lucrează în prezent la şanţuri, la podeţe, la trotuare, la poduri, şi asta până când vremea ne va permite. Din întreg tronsonul de drum, aproximativ 15 kilometri au fost deja asfaltaţi. Lucrările au început în această vară, dar au început şi s-au derulat în forţă. Procentual vorbind, cred că peste 60 la sută din lucrare a fost deja finalizată. Iar, în ritmul în care se lucrează, prognozăm că întregul drum va fi finalizat până în vara viitoare, cu mult înainte de termenul prestabilit în contract.
Se are în vedere o reînviere a tradiţiei din zona Podgoriei odată cu modernizarea infrastructurii?
DRĂGAN: Sigur că da, acesta este unul dintre scopurile noastre. Iar semnalele venite din Podgorie sunt unele foarte bune. Imediat după Revoluţie, s-a renunţat la cultivarea viţei de vie. Acum, cu ajutorul fondurilor europene, pe marea majoritate a dealurilor din întreaga Podgorie se efectuează o reconversie, iar investitorii încep să se ocupe din nou de cultivarea strugurilor. Acest semnal ne dă speranţe că zona ve deveni una de atracţie turistică foarte importantă în judeţul nostru. În plus, ne-am interesat şi am aflat că au fost depuse documente pentru realizarea a aproximativ 10 pensiuni pe traseul Drumului Vinului, în localităţile cuprinse în zona denumită Podgorie. Concluzia noastră este că realizarea acestei investiţii de infrastructură va însemna un nou început pentru segmentul turistic al regiunii cu pricina.
Mai există în judeţ vreun alt proiect asemănător ca Drumul Vinului, care să atingă atât infrastructura, cât şi latura turistică?
DRĂGAN: În judeţul Arad se desfăşoară sau urmează să se desfăşoare zeci de proiecte care vizează reabilitarea infrastructurii. Sute de kilometri de drumuri au fost modernizaţi sau vor fi modernizaţi, inclusiv cu ajutorul Ministerului Dezvoltării Regionale, dar niciunul dintre aceste proiecte nu leagă mai multe localităţi care să aibă aceeaşi cultură, aceeaşi tradiţie şi aceleaşi obiceiuri. Drumul Vinului este singurul care va deschide o nouă etapă pentru Podgoria Aradului.
Care sunt obiectivele turistice care pot fi vizitate pe traseul Drumului Vinului, în localităţile prin care trece această şosea?
DRĂGAN: Sunt multe obiective turistice, dar, ţinând cont că este vorba despre Podgoria Aradului, unul dintre cele mai importante obiective este Muzeul viei şi vinului din Miniş. Aici sunt prezentate piese arheologice, unelte, instalaţii, documente şi fotografii privind istoricul viticulturii şi vinificaţiei referitoare la unul din cele mai vechi areale viticole de pe teritoriul României, podgoria Miniş – Măderat. Alte obiective turistice ar fi Cetatea Şiria sau Mănăstirea Feredeu. Sunt convins că, în 3-4 ani, Podgoria va deveni una dintre cele mai căutate zone ale judeţului de către turişti.
Podgoria Aradului, in sarbatoare
Sarbatoarea Vinului in Podgoria Aradului la Pancota
Citiți principiile noastre de moderare aici!