Nemulţumirile legate de pistele de biciclete amenajate de municipalitate se văd cel mai bine în trafic, dincolo de numeroasele comentarii negative din mediul online. Majoritatea bicicliştilor arădeni evită benzile amenajate pe şosele, de teamă să nu fie loviţi de maşini, astfel că circulă tot pe trotuare sau cât mai aproape de bordurile drumurilor. Mulţi se întreabă dacă aceste piste respectă normele de siguranţă sau dacă au fost trasate din birou fără a se ţine cont de traficul intens de pe anumite artere. Există situaţii în care pista se află între două benzi pentru maşini, cum se întâmplă pe strada Pădurii, înainte de intersecţia cu Dorobanţi/Calea Bodrogului. Aici, bicicliştii trebuie să circule între maşinile care merg înainte şi cele care virează la dreapta, iar, dacă este verde la semafor, şoferii de pe ambele benzi circulă cu viteză, bicicliştii riscând să fie acroşaţi sau loviţi. Şi este doar un exemplu.
O problemă majoră o reprezintă şi faptul că se parchează pe piste, atât pe marile artere cât şi în cartiere, iar bicicliştii ajung în mijlocul traficului când ocolesc maşinile.
Pe bună dreptate, în foarte multe dintre comentariile din mediul online ale arădenilor, aceştia se întreabă dacă Poliţia Rutieră a avizat funcţionarea acestor piste şi care este punctul de vedere al instituţiei. Jurnal Arădean şi Aradon au solicitat Inspectoratului de Poliție Județean Arad să explice în ce împrejurări au fost recepţionate pistele şi dacă acestea sunt sigure pentru utilizatori. Răspunsul la prima întrebare este neaşteptat, pentru că se susţine că recepţia s-a făcut în mod ilegal, fără a ni se preciza însă care sunt problemele efective: “Pistele de biciclete din municipiul Arad au fost recepţionate la data de 30.12.2015, fără participarea Poliţiei Rutiere, încălcându-se prevederile art. 7, alin. (1) şi (2) din H.G. nr. 273/1994 privind aprobarea Regulamentului de recepţie a lucrărilor de construcţii şi instalaţii aferente acestora”.
Se bat în articole de lege
Articolul invocat nu se referă la necesitatea prezenţei rutieriştilor la recepţie, cum s-ar putea înţelege din răspunsul Poliţiei. Alineatele care ar fi fost încălcate de Primărie arată astfel: „(1) În cazul în care investitorul decide, motivat, preluarea de la executant a unei părţi din construcţie într-un anumit stadiu fizic de execuţie, între investitor și executant se încheie un proces-verbal de recepţie parţială, în condiţiile legii. (2) În procesul-verbal de recepţie parţială, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 1, se consemnează, în mod obligatoriu, după caz: starea părţii de construcţie în cauză, viciile constatate rezultate în urma execuţiei necorespunzătoare pentru care au fost dispuse măsuri şi termene în vederea remedierii acestora, măsurile de conservare a lucrărilor executate”.
De altfel, purtătorul de cuvânt al Primăriei, Ralu Cotrău, susţine că Poliţia Rutieră nu trebuie să participe la recepţie şi invocă articolul 11 din HG 273, în care sunt menţionate instituţiile care trebuie să facă parte din comisie.
Specialiştii au fost omişi
Impusă sau nu de lege, opinia rutieriştilor arădeni ar fi fost foarte utilă în cazul acestui proiect. Poliţiştii nu au verificat dacă pistele sunt conforme şi sigure pentru utilizatori, invocând tocmai faptul că au fost omişi din procedura de recepţie. „Prin Dispoziţia Primarului Municipiului Arad nr. 4942 din 23.12.2015, a fost constituită Comisia de recepţie la terminarea lucrărilor de <<Amenajare piste de biciclete în Municipiul Arad>>, din care nu a făcut parte niciun specialist din partea Poliţiei Rutiere (…) Poliţia Rutieră nu a făcut parte din Comisia de recepţie întrucât nu a fost solicitată de către beneficiarul lucrării”, susţine IPJ Arad.
Recepţia, în decembrie 2015
Pistele au fost realizate, pe o lungime de peste 130 de kilometri, prin două programe, unul în valoare de șase milioane de euro, cu finanțare europeană, și unul în valoare de 5,4 milioane de lei, cu finanțare locală.
Dincolo de sentimentul că nu le oferă siguranţă, criticile bicicliştilor au vizat şi calitatea lucrărilor. S-a reclamat vopseaua care se şterge rapid, trasarea defectuoasă a benzilor sau faptul că pistele se surpă în anumite locuri ori cresc buruieni prin asfalt. Cu toate acestea, recepţia a avut loc în decembrie 2015.
Receţie şi în 2017
„Primăria Municipiului Arad ne-a comunicat Procesul-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor nr. 81 425 din 30.12.2017”, ne-a informat IPJ, care de la lansarea proiectului a acordat doar avizele de principiu pentru studiul de fezabilitate, proiectul tehnic şi pentru instituirea restricţiilor de circulaţie în vederea executării lucrărilor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!