ARAD. eCall este un sistem instalat în vehicule în toate țările UE care efectuează automat un apel gratuit către numărul de urgență 112, în cazul în care vehiculul este implicat într-un accident rutier grav. Toate modelele noi de autovehicule, aprobate în vederea fabricării după 31 martie 2018, includ sistemul eCall bazat pe numărul 112. Când este activat, sistemul eCall se conectează la cel mai apropiat centru de intervenție în caz de urgență, cu ajutorul unui telefon și al unei legături de date.
Astfel, serviciile de urgență primesc coordonatele GPS ale mașinii și pot interveni în timp real.
Chemați de urgență
Două astfel de apeluri, efectuate de sistemul eCall al mașinilor, au fost gestionate de pompierii arădeni în ultima săptămână.
Primul apel prin eCall a venit, în noaptea de duminică spre luni, de la o mașină care s-a izbit de parapetul marginal, pe A1, în zona orașului Nădlac. Sistemul eCall a efectuat automat apelul la 112, care a fost preluat de ISU și de către Poliție. Deși nu au putut vorbi cu șoferul mașinii, dispecerii au localizat mașina și au trimis o autospecială pentru descarcerare și două ambulanțe SMURD, dintre care una de Terapie Intensivă Mobilă.
La fața locului, însă, echipajele de intervenție au constatat că, în urma impactului, conducătorul auto, un spaniol de 28 de ani, decedase deja.
„Am fost anunțați de accident prin sistemul eCall al mașinii, astfel că am intrat în posesia coordonatelor, și am trimis de urgență forțele de intervenție la fața locului. Singura problemă a fost că, fiind vorba de autostradă, nu am putut identifica de la bun început sensul de mers pe care s-a produs accidentul. În sprijin au venit cei de la SVSU Nădlac, care au făcut recunoașterea la fața locului, până să ajungă forțele de intervenție ale Detașamenului Arad. Din păcate, pentru persoana aflată în mașină nu s-a mai putut face nimic”, a explicat Ruxandra Klein, purtătorul de cuvânt al ISU Arad.
Un al doilea apel făcut de eCall a fost înregistrat în dispeceratul ISU Arad, joi, în jurul orei 11:00, în urma unei tamponări puternice între două mașini, pe strada Costache Negruzzi din Grădiște. Cum nici aici nu s-a putut lua legătura cu șoferul, la fața locului au fost trimise, în baza coordonatelor GPS, o ambulanță SMURD Terapie Intensivă Mobilă și o autospecială pentru descarcerare. Ajunse la locul accidentului, forțele de intervenție au constatat că șoferii nu necesitau îngrijiri medicale. Pentru că ambii șoferi au ieșit din mașini imediat după impact, aceștia nu au fost la curent cu apelul la 112.
Alarme falseÎn baza protocolului, în urma unui astfel de apel în care nu se poate lua legătura cu șoferul sau pasagerii mașinii, care să ofere mai multe detalii, pompierii trimit, din oficiu, descarcerarea și ambulanța SMURD Terapie Intensivă Mobilă.
Au fost însă, și situații în care, ajunși la fața locului, salvatorii nu au găsit nici urmă de accident:
„În vară, de exemplu, am primit un astfel de apel și ajunși acolo am constatat că mașina se afla în câmp, însă nu fusese implicată în vreun accident. Cel mai probabil, din cauza denivelărilor a decis să sune la 112. Am avut și un apel din județ, efectuat de o mașină înmatriculată în Anglia. Ne-am deplasat la locul indicat prin GPS și am constatat că mașina era parcată în fața casei, iar în interior nu se afla nimeni. S-a concluzionat, împreună cu proprietarul, că pasagerul din dreapta ar fi trântit cu prea multă forță portiera, iar mașina s-a grăbit să sune la urgențe. Aceste cazuri sunt, însă, rare și, cel mai probabil, se produc din cauza unor setări defectuoase”, a mai explicat purtătorul de cuvânt al ISU Arad.
Două apeluri
Potrivit ISU Arad, în funcție de tipul mașinii, în unele cazuri sistemul efectuează automat două apeluri: unul către cel mai apropiat serviciu 112, și unul către dispeceratul producătorului sau al dealer-ului de unde a fost achiziționat autoturismul.
„Am avut și situații în care pe fir a intrat și dispecerul producătorului auto, chiar la accidentul din Grădiște, cu care ne-am înțeles în limba engleză.”
Citiți principiile noastre de moderare aici!