Proiectul privind aprobarea propunerii de extindere a serviciului de transport public cu tramvaiele în cartierul Sânciolaul Mic se află la transparenţă decizională la Primăria Arad. Arădenii au acum şansa să-şi spună părerea despre proiectul iniţiat şi propus de consilierul Ionel Ciupe.
Reprezentanţii Primăriei Arad s-au poziţionat deja faţă de această propunere, fapt ce rezultă clar din raportul de specialitate al Direcţiei Strategii Publice şi Comunicare din cadrul PMA – Serviciul Transport Public Local, Autorizare activităţi economice. În raportul mai sus menţionat se arată că proiectul nu beneficiază de aviz: „neavizarea propunerii de extindere a serviciului de transport public local care se desfăşoară cu tramvaiele în municipiul Arad”.
Dar haideţi să vedem care sunt agrumentele consilierului care a propus aducerea tramvaielor şi în Sânicolaul Mic şi care sunt contraargumentele Primăriei, ambele cuprinse în proiect.
Consilierul cere extinderea liniilor de tramvai şi în acest cartier, fapt care impune realizarea un studiu de fezabilitate, dar şi a unor măsuri financiare. Alesul aminteşte, în expunerea de motive, de anii 1960-1970, când transportul public cu tramvaiul s-a extins şi în Aradul Nou, staţia finală fiind amplasată în faţa gării de aici.
Locuitorii din Sânicolaul Mic, uitaţi de pe lista extinderii de atunci, nu au avut şi nu au nici acum acces direct la acest mijloc de transport în comun, mai susţine Ciupe.
La acea vreme, se arată în expunerea de motive, pentru a ajunge la tramvai, locuitorii din Sânicolau erau obligaţi să traverseze liniile de cale ferată sau să aleagă cursele de autobuze care erau destinate celor din Fântânele, Zăbrani şi Lipova.
Tot aici se aminteşte şi de pasajul construit ulterior peste aceste linii de tren, între fostele intreprinderi Libertatea şi IMAIA, pasarelă îngustă, improprie circulaţiei, insalubră şi prost luminată, a cărei traversare, în condiţii de iarnă, devine sport extrem.
În argumentaţia sa, Ionel Ciupe mai aminteşte faptul că pasarela este periculoasă şi din cauza infractorilor de drept comun care săvârşesc fapte reprobabile în acea zonă. Tot alesul aminteşte şi de pasajul auto Haldă-Sânicolaul Mic, deschis în anii 1980, şi de faptul că valoarea investiţiei propuse acum se va stabili pe baza unui studiu de fezabilitate, lucrarea fiind însă absolut necesară, în viziunea lui Ciupe, pentru a îmbunătăţi calitatea vieţii locuitorilor de aici. Ca de final, Ciupe indică şi faptul că extinderea propusă ar justifica atunci pe deplin hotărârea CLM de a accesa un al treila credit BERD, de zece milioane de euro, pentru achiziţionarea de tramvaie.
Părerea Primăriei
Primăria Arad nu este, însă, de părere că proiectul se justifică acum şi pune concluzia pe seama unui număr prea mic de călători cu mijloacele de transport public din acest cartier.
Reprezentanţii Municipalităţii sunt de acord cu faptul că o astfel de investiţie trebuie să aibă la bază un studiu de fezabilitate, care să pornească şi el de la un studiu de origine-destinaţie, care ar urma să determine numărul previzionat de călători şi principalele direcţii.
Primăria a vehiculat deja nişte cifre legate de acest cartier. De pildă, faptul că „în prezent, numărul mediu de călători este de circa 5,5 călători/km sau de 91 de călători/oră (la actuala viteză de circulaţie de 18 km/oră).
Un parcurs mediu de circa 3 km/oră, la un interval de urmărire de 20 de minute la orele de vârf şi 28 de minute în afara orelor de vârf, determină un parcurs de circa 290 de kilometri la un program de aproximativ 19 ore/zi. Acest parcurs impune pentru actualii indicatori un minim cuprins între 1600 şi 1700 de călători pe zi, fără a socoti armortizarea investiţiei”.
După acest calcul, Primăria vine cu lovitura de graţie pentru a-şi argumenta faptul că nu a dat aviz propunerii alesului liberal: „Numărul actual de călători care sunt transportaţi din această zonă (determinat pe baza fluxurilor de călători) cu autobuzele liniilor 19 (urban) şi 25, 26, 27 (judeţene) se ridică la circa 400/zi”. Altfel spus, că în Sânicolaul Mic lipsesc circa 1200-1300 de călători pentru a fi rentabil ca tramvaiele să intre şi în acest cartier.
Mai bine cu autobuzele
La final, în raportul de specialitate care însoţeşte proiectul se indică faptul că „în aceste condiţii, considerăm că este mult mai eficientă îmbunătăţirea programului liniei de autobuz 19, decât prelungirea transportului electric în cartier”.
Şi în Fântânele
Ionel Ciupe forţează şi el nota şi la finalul expunerii de motive indică faptul: „De lege ferenda, într-o reglementare viitoare deci, în condiţiile conturării unei zone metropolitane, Consiliul Local Municipal Arad, în parteneriat cu cel al comunei Fântânele, ar putea extinde transportul public local cu tramvaiul până în comuna Fântânele, eventual cu fonduri structurale atrase de la Uniunea Europeană”.
adriana.barbu@informmedia.ro
Cu greutate peste liniile de tramvai
Aradenii din Sanicolau Mic vor tramvai
Citiți principiile noastre de moderare aici!