Primăria Arad a publicat la transparență planul urbanistic zonal (PUZ) propus de un dezvoltator care vrea să construiască patru imobile noi în cartierul Subcetate, pe un teren care a aparținut în trecut firmei Casarom. Este vorba de un bloc cu parter, trei etaje și un etaj retras, dar și trei case. Blocul ar fi cea mai mare clădire din cartier, în condițiile în care regimul de înălțime aprobat până acum celor care au construit locuințe a fost de cel mult două etaje și mansardă. Aceasta este una dintre nemulțumirile unor locuitori din zonă, în timp ce a doua reprezintă chiar o premieră pentru oraș: blocul va fi construit într-un sens giratoriu existent, care va fi însă desființat. Pe strada Diogene există blocuri și case construite cu mulți ani în urmă de Casarom, firmă care a intrat în faliment, bunurile aflate în patrimoniu fiind scoase la vânzare de lichidator. Printre proprietățile care s-au vândut deja se află un teren cu sensul giratoriu prin care se intră dinspre oraș în perimetrul zonei Casarom, care trebuia să fie un cartier cu sute de vile, dacă investitorii se țineau de cuvântul dat atunci când au obținut de la municipalitate 60 de hectare de teren, suprafața cuprinsă între strada Diogene și intrarea în Sânicolau Mic.
Tocmai pentru că firma nu și-a respectat angajamentele, municipalitatea a recuperat 30 de hectare din terenul cedat de administrația condusă de fostul primar Dorel Popa. Noii proprietari ai parcelei de 3.268 metri pătrați, pe care se află și giratoriul, au acte din care reiese că terenul este unul pentru construcții. Astfel, și-au făcut planuri pentru a ridica acolo un bloc și trei case. Imediat ce au aflat de PUZ-ul ”Zonă locuință colectivă cu parter comercial și locuințe individuale”, câțiva proprietari din cartier s-au scandalizat. Ei sunt nemulțumiți că va fi desființat sensul giratoriu, iar accesul pe strada cu blocuri și case (peste 100 de familii) va mai fi posibil printr-un mic drum privat. ”Noi când am cumpărat proprietăți aici, aveam o anumită infrastructură, iar acum vedem că aceasta este vândută unor persoane și distrusă pentru a se construi altceva. Va rămâne un mic drum de acces, cum ar veni latura stângă a sensului giratoriu. Dar dacă acești noi prorietari ai drumului ne vor impune taxă de trecere? Așa ceva este de neconceput, să vinzi un sens giratoriu ca să facă un bloc! Terenul e unul destul de mic pentru încă patru clădiri, care vor aglomera zona. În plus, nu e normal să faci un bloc peste regimul de înălțime aprobat pentru celelelate construcții din cartier”, ni s-a plâns unul dintre proprietari.
Drum de vânzare
Alți locuitori din zonă atrag atenția asupra unui fapt și mai grav. Și strada construită de Casarom, cuprinsă între sensul giratoriu vândut deja și șoseaua de centură, este scoasă la licitație de către lichidator. ”Practic, tot drumul care permite accesul la proprietăți, atât dinspre vechea stradă Diogene cât și dinspre centură, ar deveni proprietate privată. Ni se poate impune să plătim taxe să ajungem acasă. Sau, de ce nu, cine va cumpăra strada, poate construit ce vrea în mijlocul ei, așa cum se întâmplă și cu sensul giratoriu”, s-a plâns un alt proprietar.
”Este șocant că autoritățile permit să fie scoasă la vânzare infrastructura construită în baza unui PUZ aprobat tot de autorități. Primăria ar fi trebuit să preia drumul de la Casarom cu mulți ani în urmă. Din câte am aflat, firma făcuse demersurile juridice să predea cu titlu gratuit municipalității infrastructura și utilitățile, dar procedura nu a fost parcursă. Dacă Primăria prelua drumurile, astăzi nu trăiam acest paradox, să fie scoase la vânzare ca terenuri de construcții”, ne-a declarat o locuitoare a cartierului.
În acte nu e drum!
În timp ce Primăria nu ne-a putut spune deocamdată din ce cauză nu a preluat infrastructura de la Casarom, urmând ca funcționarii să studieze documentele vechi și să răspundă în scris ulterior, investitorul de pe parcela cu sensul giratoriu ne-a oferit un punct de vedere. Reprezentantul dezvoltatorului, Mircea Pereș, ne-a declarat că în acte terenul nu apare ca sens giratoriu, așa cum este în realitate și se poate constata la fața locului. Astfel, legal s-ar putea construit pe parcela respectivă. ”Terenul a fost achiziționat liber de orice sarcini conform prevederilor art. 91, din Legea nr. 85/2014. Conform notațiilor din cartea funciară nr. 347480 Arad, terenul este proprietate privată, având categoria de folosință <<curți construcții>>. Așadar, susținerile cum că terenul ar fi un sens girator, sunt false. Dacă acest teren ar fi în categoria drumuri de orice fel, acesta ar trebui să se afle în proprietatea publică a orașului, ceea ce nu este cazul ”, ne-a declarat Pereș.
Referitor la regimul de înălțime al construcției, Pereș susține că a fost stabilit ”în conformitate cu normativele prevazute în HG nr. 525/1996 și celelalte acte normative care guvernează materia” și ținându-se cont de indicatorii tehnici ai terenului, a distanțelor existente.
Obiecții la PUZ
Dezvoltatorul le-a dat asigurări locuitorilor din zonă că vor avea acces gratuit la proprități pe drumul privat care va fi amenajat în locul giratoriului, fiind dispus să își ia acest angajament inclusiv în fața notarului public. ”Proprietarii și dezvoltatorul nu doresc să cauzeze vreun inconvenient vreunui fond învecinat și vor permite accesul nestingherit și gratuit tuturor proprietarilor din zonă”, a spus Pereș.
Cu toate acestea, locuitori din zonă au depus la Primăria Arad obiecții cu privire la PUZ și sunt deciși chiar să meargă în ședința Consiliului Local când documentația va fi supusă votului.
”Dacă nu se va ajunge la o soluție pe care noi o considerăm normală, nu ne rămâne decât să mergem pe calea judecătorească”, a amenințat unul dintre locuitorii zonei Casarom.
Citiți principiile noastre de moderare aici!