ARAD. Consiliul Local Municipal a aprobat, în şedinţa extraordinară de săptămâna aceasta, prima rectificare bugetară din acest an. Primarul Călin Bibarţ a subliniat că vor mai urma şi altele, de câte ori situaţia o va impune.
Marţi, 23 iulie, între altele, s-au aprobat: *influențele asupra alocațiilor bugetare aprobate în bugetul local și bugetului de venituri proprii și subvenții (total influenţe buget general: 6.475,50 mii lei); *influențele asupra creditelor de angajament aprobate în bugetul local (total credite de angajament: 96.494 mii lei); *contul de execuție al bugetului local – Venituri la data de 30 iunie 2024; *contul de execuție al bugetului local – Cheltuieli la data de 30 iunie 2024; *contul de execuție al activităților și instituțiilor finanțate integral sau parțial din venituri proprii – Venituri la data de 30 iunie 2024; *contul de execuție al activităților și instituțiilor finanțate integral sau parțial din venituri proprii – Cheltuieli la data de 30 iunie 2024; *contul de execuție al creditelor interne – Venituri la data de 30 iunie 2024; *contul de execuție al creditelor interne – Cheltuieli la data de 30 iunie 2024; *contul de execuție al fondurilor externe nerambursabile – Venituri la data de 30 iunie 2024; *contul de execuție al fondurilor externe nerambursabile – Cheltuieli la data de 30 iunie 2024. /P.4
Practic, s-au suplimentat cu: *27,5 mii lei veniturile din dividende încasate de la Compania de Apă Arad, iar această sumă va fi utilizată pentru contribuția Municipiului Arad la Fondul IID; *6.426 mii lei veniturile aferente Programului Termoficare 2024, pentru obiectivul de investiții Modernizare rețele termice aferente punctelor termice PT5 Grădiște, PT 2Lac, PT4 Macul Roșu, PT Pasaj, PT 6V, PT Ocsko TereziaPT 6V; *640 mii lei la capitolul 51.02 „Autorități și acțiuni externe”, pentru asigurarea cheltuielilor aferente încasării impozitelor și taxelor locale prin stații selfpay, prin oficiile poștale, comisioane și întreținerea programelor informatice aferente și suportarea acestora din taxele speciale încasate în anul 2024 și din excedentul anilor anteriori. Tot în cadrul aceluiași capitol s-a diminuat cu 30 mii lei cheltuielile aprobate pentru poștă, telecomunicații, radio, tv, internet și se alocă aceeași sumă pentru asigurarea stocului de plăcuțe de înmatriculare; *400 mii lei cheltuielile cu Taxa pe Valoare Adăugată de plătit către Bugetul de Stat, din cadrul Capitolului 54.02 „Alte servicii publice generale”.
Învăţământ
La capitolul 65.02 „Învățământ” s-a modificat bugetul aprobat pentru Liceul Tehnologic „Francisc Neuman” Arad prin diminuarea cu 55 mii lei a cheltuielilor cu achiziționarea centralei termice și suplimentarea cheltuielilor cu apa, canal și salubritate. S-au modificat sumele defalcate din TVA, pentru plata drepturilor copiilor încadrați cu certificate CES, între unitățile de învățământ care au solicitatări în acest sens.
Cultură, recreere, religie
În cadrul capitolului 67.02 „Cultură, recreere și religie” s-au decis următoarele influențe: *majorarea cu 250 mii lei a cheltuielilor cu utilitățile publice (încalzit, iluminat, apă, canal, salubritate) pentru Stadionul Municipal UTA-Francisc Neuman; *majorarea cu 100 mii lei a cheltuielilor cu reparațiile la spațiile de joacă, terenuri de sport, spații de agrement și mobilier urban; *majorarea cu 2.000 mii lei a serviciilor de amenajare și întreținere spații verzi.
Alte capitole
În cadrul capitolului 70.02 „Locuințe, servicii și dezvoltare publică”, s-au suplimentat cu 150 mii lei cheltuielile necesare pentru plata consumului de energie electrică aferente iluminatului public din municipiul Arad. La capitolul 74.02 „Protecția Mediului”, s-au majorat cu 4.900 mii lei cheltuielile aferente serviciului de salubritate stradală pentru perioada august-decembrie 2024.
S-au diminuat cu 3.971 mii lei prevederile capitolului 81.02 „Combustibili și energie”, reprezentând subvenții pentru acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat a municipiului Arad.
S-a majorat cu 10.686 mii lei capitolul 84.02 „Transporturi”, subvențiile pentru compensarea serviciului public de transport local (5.686 mii lei) și reparații străzi (5.000 mii lei). Suma de 978 mii lei a fost încasată în contul „Plăți efectuate în anii precedenți și recuperate în anul curent”, ca urmare a virării de către Administația Națională a Finanțelor Publice Arad a sumelor aferente cheltuielilor cu transportul în comun al elevilor, stabilite de instanța de judecată.
Proiecte cu finanţare nerambursabilă
De asemenea, a fost modificată Lista proiectelor cu finanțare externă nerambursabilă, astfel: *La capitolul 65.02 „Învățământ” se diminuează cu 8.999 mii lei, creditele bugetare aferente următoarelor proiecte: Reabilitare termică clădiri unități de învățământ din Municipiul Arad- Liceul Teoretic Adam Muller Guttenbrunn (-2.000 mii lei), Reabilitare termică și modernizare clădiri unități de învățământ secundar superior din Municipiul Arad – Liceul Național de Informatică (-2.500 mii lei), Amenajare Campus Preuniversitar Tehnologic (-2.499 mii lei), Reabilitare termică și modernizare clădiri unități de învățământ secundar superior din Municipiul Arad – Colegiul Național Vasile Goldiș (-2.000 mii lei), Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar a unităților conexe din Municipiul Arad.
La capitolul 74.02 „Protecția Mediului”, se suplimentează cu 1 mie lei cheltuielile aferente proiectului „Insule ecologice digitalizate”.
Asupra altor modificări aduse de rectificarea bugetară vom reveni.
Precizările primarului Călin Bibarţ
Proiectul de hotărâre CLM privind rectificarea Bugetului General de venituri și cheltuieli al municipiului Arad pentru anul 2024 a fost aprobat cu 20 de voturi „pentru”, trei aleşi neparticipând la vot (Csilla Aur, Florin Mariş, Ioan Chifa).
Imediat după vot, primarul Călin Bibarţ a luat cuvântul pentru a face următoarele precizări:
„Din momentul actual, pe lege, putem interveni pe buget. Legea nu-ţi dă voie, timp de şase luni, să faci rectificări. Din acest moment, noi nu avem nicio restricţie, vorba aceea… dacă dorim, chiar săptămânal. De aceea aş vrea să ne înţelegeţi că nu suntem cum ne-am dori din punct de vedere al bugetului şi atunci suntem obligaţi să lucrăm cu acordul fin, respectiv să mergem etapizat, chiar dacă vom veni de mai multe ori – lunar sau de mai multe ori în cadrul unei luni, vom vedea cum avem şi intrările din IV (impozit pe venit-n.r.) pe care de la guvern nu le primim conform estimărilor şi necesarul pe care-l avem, să-l dăm etapizat. Pentru că nu ne putem permite luxul – neavând prea mulţi bani la dispoziţie – să alocăm o sumă… nu ştiu… până la finalul anului pe un obiectiv de investiţii sau pe anumite reparaţii sau pe anumite capitole bugetare şi atunci acei bani rămân acolo blocaţi şi în altă parte să nu fim acoperiţi. Pe măsură ce ne dăm seama… din păcate, în fiecare an se întâmplă: unele lucrări nu merg cum am considera că ar trebui să meargă, nu reuşesc să cheltuiască toţi banii; îi luăm la un moment dat de acolo, îi mutăm în altă parte, funcţie de cum vin intrările din IV, sumele respective le repartizăm de fiecare dată; evident, dacă sunt fonduri europene pe care le primim pe diferite obiective, trebuie să-i trecem în bugetul nostru. Şi atunci, decât să facem rectificări mari, cu blocaje din acest punct de vedere, preferăm să venim etapizat şi să încercăm să acoperim toate necesităţile. Pentru că, sper să vă daţi seama că aşa cum în bugetul fiecăruia resimţim inflaţia de ani de zile şi creşterile mari mai ales în domeniul construcţiilor, de trei-patru ori, la fel şi pe bugetul Primăriei se resimte: şi la energie – pe care o vedem cu toţii că a luat-o din nou razna –, şi la toate celelalte. Şi atunci, şi noi mergem… pas cu pas, ca să folosesc un termen consacrat.”