Lipsesc zeci, sute de indicatoare rutiere în municipiul Arad. Nu se ştie numărul exact pentru că absolut nicio instituţie nu este interesată de acest lucru. În mod logic, lipsa indicatoarelor rutiere a dus la producerea mai multor accidente, mai uşoare sau mai grave, accidente care au fost interpretate într-un fel de poliţişti, dar în alt fel de instanţă. Informaţiile ne-au fost transmise de către avocatul Florin Bornea, cel care a reprezentat în procese mai mulţi arădeni care au fost sancţionaţi de Poliţie din cauza lipsei indicatoarelor rutiere, cu toate că circulau pe străzi cu prioritate.
Bornea spune că, în toate cazurile respective, vina a aparţinut administratorului şoselelor, respectiv Primăriei Arad, care nu a înlocuit indicatoarele rutiere ce lipseau de la intersecţii. Avocatul ne dă mai multe astfel de exemple. „Cu ocazia efectuării lucrărilor de regenerare urbană, nu s-au montat și indicatoare rutiere privind prioritatea de trecere, indicatoare care sunt deosebit de importante. Pentru că, în lipsa lor, Poliția Rutieră consideră că acea intersecție e intersecție nedirijată, unde se aplică în mod exclusiv prioritatea de dreapta, indiferent de categoria de drum din care acestea fac parte. Iar șoferii, deși se deplasează pe drum cu prioritate, sunt amendați, permisul le este suspendat pentru 60 de zile, iar pentru reprimire trebuie să promoveze 13 din 15 întrebări de teorie, în caz contrar li se prelungește suspendarea dreptului de a conduce pentru încă 30 de zile, în total 90 de zile. Nu doar în cazul lucrărilor de regenerare urbană a fost identificată lipsa indicatoarelor rutiere. Sunt locuri în care acestea pur şi simplu au dispărut, dar nu au fost înlocuite niciodată”, spune avocatul.
Florin Bornea spune că arădenii care au decis să lupte pentru dreptatea lor în instanţă au fost nevoiţi să cheltuiască bani, să aibă parte de stresul proceselor, dar şi să îşi piardă mult timp în instanţă, ţinând cont de faptul că unele procese s-au întins pe durata a aproximativ doi ani de zile. Totuşi, există şi o veste bună: banii au fost recuperaţi de arădeni de la… Poliţie, sumele fiind considerate cheltuieli de judecată. „Toate acestea, pentru faptul că lipsesc indicatoarele rutiere, ori pentru că nu au fost montate niciodată, ori pentru că au existat și au dispărut, ori pentru că au fost demontate cu ocazia reabilitărilor drumurilor și nimeni, la recepția lucrărilor, nu a observat că acestea nu s-au remontat”, explică Bornea.
Exemple concrete
Avocatul arădean ne-a dat şi câteva exemple concrete de procese în care Poliţia a stabilit, legal, faptul că intersecţia este nedirijată, regula generală fiind acordarea priorităţii de dreapta, dar instanţa a decis cu totul altceva. Este vorba despre evenimente rutiere întâmplate la ieşiri din curţi spre străzi circulate, la ieşiri din zone rezidenţiale spre străzi, la intersecţii de străzi principale cu străzi secundare, în toate cazurile vina accidentelor fiind lipsa indicatoarelor rutiere.
Dosarul nr. 6639/55/2018: accident la intersecția dintre străzile Constantin Brâncuşi şi Aleea Dezna. Poliția a stabilit faptul că se face vinovat șoferul care venea pe strada Constantin Brâncuși și are prioritate cel ce venea din curte. Instanțele au anulat procesul verbal de contravenție, cu obligarea IPJ Arad la plata cheltuielilor de judecată.
Dosar nr. 20153/55/2017 accident la intersecția dintre străzile Constantin Brâncuşi și Aleea Dezna, dar în altă zonă, cu exact aceeaşi desfăşurare a evenimentelor. „În ambele situații, instanțele de judecată au anulat procesele verbale de contravenție, iar Primăria Arad, la mult timp însă după finalizarea proceselor, a montat indicatoare de cedează trecerea la ieșirile de pe Aleea Dezna”, explică Florin Bornea.
„În zona străzii Tabacovici, pe sensul de mers dintre Calea Timișorii înspre cartierul nou construit pe vechea pepinieră, pe partea dreaptă, între stradă și dig, sunt 13 străduțe şi tot atâtea intersecţii. Din toate, doar una dintre străduţe are un indicator STOP care este tot ruginit. Pe altă stradă există un stâlp unde era montat odată un stop, în rest niciun indicator. La intersecția dintre strada Prislop și Tabacovici, a avut loc o coliziune între o mașină care circula pe Tabacovici şi alta care venea dinspre strada Prislop, şoferul din urmă crezând că este pe drum cu prioritate pentru că, deși acolo exista cândva semnul STOP, cu ocazia reparării trotuarului, prin 2018 – 2019, a fost demontat și nu a mai fost remontat înapoi niciodată. Concluzia: poliția l-a găsit vinovat pe şoferul care circula pe Tabacovici, care este stradă principală, iar acum acesta trebuie să conteste amenda, cu tot ceea ce implică acest lucru”, a mai exemplificat avocatul.
Mai există multe alte exemple de intersecţii fără indicatoare, chiar dacă este vorba despre străzi intens circulate: intersecția dintre străzile Miron Costin și Nelu Aristide Dragomir; intersecția dintre străzile Avrig și Nelu Aristide Dragomir (zona din faţa BCR); zona străzii Avrig; zona Aleea Azuga; zona blocurilor 22-25 de lângă Sala Polivalentă. În toate cazurile menţionate mai sus, indicatoarele rutiere lipsesc cu desăvârşire.
Un alt exemplu, cât se poate de concludent, este reprezentat de un accident petrecut la intersecţia Căii Aurel Vlaicu şi strada Foişor. Şi acolo, la intrarea de pe Foişor pe Vlaicu, lipsea indicatorul rutier Stop sau Cedează trecerea. În urma accidentului, pe bună dreptate, poliţia a stabilit că vinovat se face şoferul care circula pe Vlaicu, pentru că nu a acordat prioritate de dreapta. A fost nevoie de un proces în instanţă pentru ca judecătorii să stabilească faptul că, deşi lipsea indicatorul, Calea Aurel Vlaicu este drumul principal, iar strada Foişor este drum secundar, iar şoferii care circulă pe acolo sunt nevoiţi să acorde prioritate.
Primăria ridică din umeri
Am contactat Primăria Arad pentru a solicita un punct de vedere referitor la cele menţionate mai sus, dar şi pentru a identifica rezolvarea problemei. Din păcate, nu am primit veşti bune pentru arădeni. Se pare că nimeni, în oraşul nostru, nu se ocupă cu înlocuirea indicatoarelor rutiere. Dacă au dispărut, sunt bun dispărute. Mai mult, reprezentanţii municipalităţii spun că aceste indicatoare, fie că au existat sau nu, pot fi înlocuite doar în urma unor studii de trafic. Dar aceste studii de trafic nici măcar nu sunt comandate încă, excepţie făcând cartierul Micălaca. Mai mult, negând evidenţa, municipalitatea susţine că toate indicatoarele demontate cu ocazia regenerării urbane au fost puse la loc. Cel mai probabil, răspunsul Primăriei a fost redactat dintr-un birou, fără o minimă verificare la faţa locului.
„Necesarul de indicatoare dintr-o localitate ar putea rezulta numai în urma efectuării unui studiu de trafic. Recent, la comanda Primăriei Municipiului Arad, a fost realizat un studiu de trafic pentru reglementarea circulației în cartierul Micălaca, ca urmare a numeroaselor sesizări venite din partea locuitorilor din zonă. Reglementarea, controlarea şi monitorizarea activității de sistematizare a circulaţiei pe drumurile publice administrate de Consiliul Local Arad aparține Comisiei de Sistematizare a Circulației în Municipiul Arad care avizează și modificările survenite pe drumurile publice, inclusiv montarea sau după caz demontarea indicatoarelor rutiere. Comisia de Sistematizare a Circulației în Municipiul Arad este cea care aprobă, printre multe altele, semaforizarea unor intersecții și treceri pietonale, verifică, analizează și rezolvă sesizările și reclamațiile persoanelor fizice și juridice din municipiul Arad privind siguranța circulației și stabilește noi reglementări privind circulația rutieră (străzi cu sens unic, treceri pietonale, zone de parcare, trasee speciale pentru traversarea sau ocolirea centrului orașului, priorități de trecere, limitarea vitezei de deplasare inclusiv cu limitatoare de viteză, limitarea tonajului, stabilirea programului de aprovizionare în zonele restricționate). În ceea ce privește proiectul municipalității arădene <Regenerarea urbană a spațiilor dintre blocuri>, acesta s-a încheiat, nu înainte ca operatorii economici contractați pentru executarea lucrărilor prevăzute în proiect să monteze și indicatoarele rutiere existente anterior demarării lucrărilor”, ne transmite Primăria Arad.
Poliţia sesizează
Cei care se lovesc primii de aceste nereguli sunt poliţiştii care fac cercetările incidentelor rutiere. Am încercat să aflăm dacă Inspectoratul de Poliţie Judeţean Arad a luat măsuri pentru a sesiza neregulile depistate în intersecţiile din Arad. „În anul 2021, polițiștii arădeni au înaintat 14 informări spre Primăria Arad, în calitate de administrator de drum, dintre care 8 pentru instalarea de indicatoare/realizări marcaje rutiere, 4 pentru modificarea de amenajări rutiere și 2 pentru semaforizarea de intersecții”, ne-au transmis reprezentanţii IPJ. Aşadar, şi de aici au plecat sesizări, dar indicatoarele pe care trebuia să le monteze Primăria nu apar încă.
Concluzia: Atenţie mare
Ce putem înţelege din ce ne transmite Primăria? Vom continua să circulăm ca în junglă şi vom aplica în trafic „legile junglei”. În Arad, oricând îţi poate ieși cineva din dreapta în față – mașină, bicicletă, trotinetă electrică etc., iar tu să mergi pe drum cu prioritate, dar pentru că indicatorul celuilalt a dispărut din diverse motive, să fii găsit vinovat de Poliția Rutieră pentru că nu ai acordat prioritate de dreapta. „Lipsa acestora este deosebit de periculoasă. Se impune de urgență ca administratorul drumurilor municipale să reinventarieze toate indicatoarele rutiere din oraș, pentru a nu se mai întâmpla alte accidente din acest motiv, chiar cu posibile victime omenești. Mai mult, există posibilitatea reală ca asiguratorii să se îndrepte împotriva municipiului Arad, accidentele producându-se în mod exclusiv din culpa acestuia pentru că nu remontează indicatoarele rutiere care dispar sau sunt demontate cu ocazia reabilitărilor și ulterior nu mai sunt remontate”, a concluzionat şi avocatul Florin Bornea.
Trimite articolul
Xca la noi la nimeni!
si totusi pana cand?
-
Pana la urmatoarele alegeri… si atunci doar daca iesim la vot.
-
Iesim la vot, dar de fapt ei se aleg ei dupa interese si dupa cat au investit sa plateasca tot felul de vantura-lume cu CI provizoriu facut in ziua votarii ce merg sa ii voteze pt un pix si o tuica,nu ii votam noi, cei direct loviti de indiferenta lor fata de localnici
-
Exista regula de circulatie in intersectia nedirijata.
-
In jungla exista legea celui mai puternic/tare.
-
Bai esti idiot sau nu intelegi mai citeste o data
Asa arata strazile din arad cum are cionca sa bibart educatie de la parinti…adica …fochisti tamplari padurari…eror
Ce mi-e primăria, ce mi-e miliția, toți o apă….
Din 2020 astept sa se traseze o trecere de pietoni pe strada 6 Vanatori, sesizare aprobata in octombrie 2020 de catre domnul primar. Au venit, au verificat si….asteptam.
WOW!
bine ca s-au inchis partial sau total unele strazi pe centru pt ca cineva sa isi monteze terase pe carosabil. Acolo s-au gasit ”specialisti” in traficul rutier si aici unde mereu sunt tamponari si pericol de accidente grave nu se gaseste un specialist sa reglementeze prioritatea unor strazii in detrimentul altora si sa puna indicatoarele ce se impun. Bravo !
După ce Falcă a încetinit mersul tramvaielor prin mutarea stațiilor după semafor, acum a venit rândul lui Bibi. Tâmpenia cu sensuri giratorii va bloca traficul. Eu știu că acum vreo 10 ani a fost făcut un studiu despre traficul din Arad. Câte din măsurile propuse au fost puse în aplicare? Sau sunt mai corecte soluțiile propuse de niște consilieri ?
-
Acel “studiu ” sigur trebuie refăcut!!!)))
Alți bani,altă distracție!
Comisia lu’ pește prăjit bine că știe să facă sensuri unice “pe invers” față de cum e circulația mai mare, cum e pe Goga!