ARAD. Suflăm și-n iaurt! Administrația locală se pregătește să pună la punct sistemul de alarmare a populației în caz de dezastre. Istoria recentă a municipiului arată că, în mare măsură, Aradul a fost ferit de situații care să pună în pericol viaţa celor care locuiesc aici. Totuşi, de această dată, se pare că se intenţionează să fim, mai degrabă, pregătiţi, decât să fim „surprinşi” de producerea unui dezastru natural sau provocat de om, cum se întâmpla deseori în trecut, când de pildă administraţia era prinsă nepregătită de ninsoare în timpul iernii.
Concret, consilierii municipali au decis, în cadrul celei mai recente şedinţe CLM, alocarea unei importante sume de bani din excedentul bugetar, pentru îmbunătăţirea sistemului de alarmare publică de pe raza municipiului. Astfel, s-a aprobat alocarea sumei de 28.000 lei pentru „Upgradare centrală automată de alarmare publică”, la capitolul „Ordine publică şi siguranţă naţională”.
Dar cum stă treaba în Arad? În municipiu sunt montate 63 de sirene de alarmare a populaţiei. Investiţiile care urmează să fie realizate în perioada imediat următoare ar urma să aibă în vedere îmbunătăţirea întregului sistem, am fost informaţi de reprezentanţii Biroului de presă al Primăriei. „Ultima investiţie în sistem a fost făcută în anul 2006”, susţin aceştia. Trebuie menţionat, însă, şi faptul că toate sirenele sunt în stare de funcţionare.
Semnificația semnalelor
Dar care este povestea acestui sistem şi la ce foloseşte? Sirenele de alarmare a populaţiei au patru tipuri de semnale acustice: alarmă aeriană, alarmăla dezastre, prealarmă aeriană şi încetarea alarmei.
Durata fiecărui semnal de alarmare este de două minute pentru toate mijloacele de alarmare, cu excepţia sirenelor cu aer comprimat la care durata este de un minut. Cum le recunoşti? Semnalul ALARMĂ AERIANĂ se compune din 15 sunete a 4 secunde fiecare, cu pauză de 4 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune din 15 sunete a 2 secunde fiecare, cu pauzăde 2 secunde între ele. Semnalul ALARMĂ LA DEZASTRE se compune din 5 sunete a 16 secunde fiecare, cu pauză de 10 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune din 5 sunete a 8 secunde fiecare, cu pauzăde 5 secunde între ele. Semnalul PREALARMĂ AERIANĂ se compune din 3 sunete a 32 secunde fiecare, cu pauză de 12 secunde între ele. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune din 3 sunete a 16 secunde fiecare, cu pauzăde 6 secunde între ele. Semnalul ÎNCETAREA ALARMEI se compune dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de 2 minute. Pentru sirenele cu aer comprimat semnalul se compune dintr-un sunet continuu, de aceeaşi intensitate, cu durata de 1 minut.
În caz de inundaţii
Primăria Arad este partener în proiectul „Acţiune de contracarare a riscului de inundaţii la nivel urban local”, proiect implementat de un număr de nouă parteneri din şapte ţări europene, în perioada 1 ianuarie 2014 – 31 decembrie 2015. Proiectul îşi propune: crearea unor Centre Locale de Risc coordonate de fiecare dintre oraşele partenere şi care vor forma împreună Centrul de Risc Achelous,precum şi crearea unor grupuri de lucru locale, formate din experţi şi autoritaţi locale; crearea unui sistem de monitorizare în caz de urgenţă hidrologică, prin contribuţia Universităţii Padova, precum şi crearea unei platforme web pentru distribuirea informaţiilor, realizarea demateriale de informare şi conştientizare a populaţiei.
Trusă de urgenţă
Specialiştii din cadrul Biroului Protecţie Civilă, Voluntariat pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Primăriei au realizat mai multe materiale de informare a populaţiei privind pregătirile pe care le pot face în caz că se anunţă un dezastru iminent. „Să pregătească o trusă de urgenţă, care să cuprindă un stoc de provizii suficient pentru trei zile: apă, alimente conservate, lanternă şi baterii de rezervă, radio cu baterii, telefon, haine de schimb, fluier, briceag, deschizător de conserve, pansamente, dezinfectant, pastile pentru dureri, medicamente etc. Să pregătească actele de identitate, actele casei, asigurarea, diferite contracte, bani lichizi, titluri de valoare şi carduri pentru a le putea lua uşor în caz de evacuare”, se precizează în documentaţie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!