ARAD. Mai e mult până ce Monumentul Marii Uniri va sta pe lacul de la Pădurice. Dacă până acum nu păreau defel grăbiţi nici cei de la Ministerul Culturii, care au comandat lucrarea, şi nici sculptorul, care şi-a încasat banii, acum Primăria e cea care mai stă şi aşteaptă când vine vorba de monument. Şi aproape că e de înţeles. A stat ani la rând cu banii puşi deoparte pentru monument, iar acum nu are de gând să-i cheltuiască până nu vede că opera de artă a sosit, totuşi, în întregime, măcar în ţară.
De curând s-a anunţat faptul că primele trei componente ale Monumentului Marii Uniri au sosit din China în portul Constanța. Numai că reprezentanţii Primăriei nu au văzut piesele cu ochii lor. Singura informare pe temă a venit de la transportator – compania de shiping – care printr-o adresă a informat instituţia arădeană că piese din monument sunt transportate pe vas. Nu este vorba, însă, de toate piesele care compun monumentul, ci doar de câteva care au plecat din China spre România. Iar mai marii Primăriei sunt decişi să nu arunce cu banii pentru soclul şi braţele de acces spre monument decât la momentul la care va primi o informare la fel de asemenătoare ca cea amintită mai sus cu privire la ultimele piese ale operei. În joc sunt, totuşi, 3,4 milioane de lei.
Bani pentru amplasarea monumentului care sunt prevăzuţi la capitolul investiţii, în bugetul pe 2014, şi care au ajuns aici după ce au fost mutaţi din bugetul anului trecut. E, în fapt, vorba de o sumă care aşteaptă de ani buni după monument. După întregul monument. Doar când va exisa garanţia că acesta a luat deja drumul Aradului, Primăria va trece la organizarea licitaţiei pentru amplasarea operei pe lacul Pădurice.
Este posibil ca licitaţia să demareze în toamnă, în varianta optimistă. În atare condiţii, e greu de crezut că simbolul Marii Uniri din 1918 va fi dezvelit de Ziua Națională, 1 Decembrie 2014, ci probabil de aceeaşi zi, dar… un an mai târziu, adică în 2015. Planul vorbea de un moment festiv în 2012, în aceeaşi dată, 1 Decembrie, iar mai apoi, cu voce mult mai stinsă, însă, de 1 Decembrie 2013. N-a fost să fie aşa.
Unul dintre puţinele lucruri certe acum este legat de faptul că fundația și podurile care vor lega monumentul de malurile lacului de la Podgoria vor înghiţi banii doar când monumentul – o coloană a infinitului stilizată sub forma unui stâlp ramificat, pe care Ministerul Culturii a plătit 10 milioane de lei – va avea toate piesele sosite din China.
Încă o necunoscută
Cum vor ajunge piesele de la Constanţa la Arad, rămâne de văzut. Dar până la acel moment mai intră în calcul şi China şi compania de shiping şi nava şi drumul. Apoi vine şi ultimul drum…
Reprezentanții Asociației pentru Ridicarea Monumentului Marii Uniri la Arad spuneau, de curând, că este nevoie de trei TIR-uri pentru a fi aduse cele șase piese din componența monumetului acasă, unde le e locul, însă sculptorul Florin Codre ar fi refuzat să plătească acest transport, considerând că obligaţia sa vizează doar transportul până în ţară, nu până la destinaţia finală. Reprezentanții Primăriei spun, însă, că sculptorul s-a obligat chiar la mai mult decât la transport: s-a angajat în fața Ministerului Culturii să livreze lucrarea în Arad și să urmărească procesul de asamblare a componentelor, până când monumentul va fi finalizat. Pentru a-şi definitiva lucrarea.
Vremea discuţiilor
Chiar şi după ce se vor găsi soluţii pentru transport şi firma ideală pentru realizarea soclului şi a celor trei poduri peste lac, discuţia despre monument nu va fi încheiată. Doar atunci, după mai bine de şapte ani de când au pornit procedurile legate de această operă de artă, arădenii îşi vor spune părerea despre monument. Cam târziu pentru a mai schimba ceva, dar cu siguranţă interesant.
Citiți principiile noastre de moderare aici!