După ce, în prealabil, repezentanții celei mai mari comunități de bicicliști din Arad, respectiv Asociația Bicicliștilor Arădeni – ABA, au fost prezenți încă din această primăvară la consultări alături de reprezentanții Poliției Locale, ai IPJ și ai municipalității, a apărut o primă variantă de reguli pentru pistele de biciclete. Printre reguli apar unele care, la prima vedere, pot să provoace discuții. E drept, încă vorbim de un draft care mai suportă schimbări și adăugiri. Pe scurt, dacă vom fi anunțați din timp despre o următoare rundă de consultări publice, vom avea și ocazia să promovăm astfel de întâlniri cu rol consultativ, la care toți arădenii interesați, fie că fac parte, fie că nu, dintr-o asociație au dreptul să își expună punctul de vedere.
Interzis bicicliștilor
Primele capitole din regulament se referă la definiția bicicletei, definirea infrastructurilor specifice pentru circulația bicicletelor, responsabilitățile bicicliștilor, reguli privind conducătorii și pasagerii, etc.
Dar haideți să vedem ce le este interzis bicicliștilor: se interzice conducătorului bicicletei să utilizeze telefonul mobil sau alt aparat de telecomunicaţie în timpul mersului, dacă nu este prevăzut cu dispozitiv de tip „mâini libere”. Transportul de pasageri este admis numai dacă conducătorul bicicletei are vârsta de minim 18 ani. Copiii sub vârsta de 14 ani pot conduce biciclete numai pe pistele pentru bicicliști de pe Faleza Mureșului. Se interzice conducerea bicicletei pe pistele de biciclete de către o persoană sub influența alcoolului, a produselor ori a substanțelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora. Este interzis ca bicicliştii să poarte căşti sau alte dispozitive cu efect antifonic puternic sau total. Este interzisă circulaţia pe trotuare, cu excepția cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale. Bicicliştii nu au voie să circule fără a ține cel puțin o mână pe ghidon și ambele picioare pe pedale. Bicicliştii nu au voie să circule atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheață sau zăpadă.
Maxim cu 10km/h
Ajungem și la regulile privind deplasarea bicicletelor pe drumurile publice, mai exact la regulile privind viteza. „Pe pistele pentru biciclete comune cu carosabilul, viteza maximă admisă este de 10 km/h, iar pe pistele comune cu trotuarul și cele pe platformă proprie viteza maximă admisă este de 5 km/h, în măsura în care prin semnalizare corespunzătoare nu se prevede expres altfel”. În atare condiții, în care mulți bicicliști nu au kilometraj montat pe bicicletă și în care un om merge cu aproximativ 4 km/h, dar și în cazul în care polițiștii nu vor achiziționa radare speciale, acest punct poate ridica multe semne de întrebare.
Încă o dezbatere
Regulamentul a fost supus discuţiilor în dezbaterea publică organizată de Primăria Arad, o dezbatere ascunsă, care nu a fost anunţată public. Totuşi, reprezentanţii municipalității spun că va fi organizată o nouă dezbatere. Sperăm că, măcar de această dată, discuţiile vor fi anunţate înainte de a avea loc. Poate că unii arădeni chiar şi-ar dori să participe la dezbatere.
Prioritate pentru bicicliști
În regulament apare negru pe alb: circulația autovehiculelor pe pistele de biciclete marcate cu o linie discontinuă pe carosabil este permisă, cu prioritate având bicicliștii; se interzice conducătorilor autovehiculelor să oprească/staționeze pe pistele de biciclete marcate corespunzător; conducătorii autovehiculelor au obligația să se asigure la ieșirea din parcările adiacente pistelor de biciclete și de a porni sau deschide portiera doar în condiții de siguranță pentru a evita acroșarea bicicliștilor; este interzisă circulația autovehiculelor pe pistele de biciclete marcate pe carosabil separate de banda de circulație a vehiculelor prin linie continuă. Așadar, în continuare, bicicliștii arădeni pot încă să își spună toate doleanțele la următoarele consultări publice.
Regulamentul îl puteţi găsi şi aici
Citiți principiile noastre de moderare aici!