Doru Chișbora alături de colegii de la ProUrbe au stabilit o serie de priorități în dezvoltarea infrastructurii Aradului, de care ar trebui să se țină seama de acum înainte. Cu toate că fondurile avute la dispoziție au fost extrem de generoase, lipsa de viziune și greșelile administrației la acest capitol important din viața unui oraș vor fi greu de reparat în perioada următoare. Pentru a se evita repetarea acestor greșeli, care vor duce la distrugerea farmecului Aradului și a propriei identități, Alternativa Civică Arădeană propune o serie de măsuri menite să stopeze dezvoltarea haotică a orașului.
Aradul nu are un plan urbanistic general
Municipiul Arad are depăşit la această oră termenul de elaborare şi aprobare a noului PLAN URBANISTIC GENERAL (P.U.G), instrument indispensabil în dezvoltarea oricărei localităţi, sat sau oraş. Termenul de intrare în vigoare al planului urbanistic general iniţial este depăşit cu peste 3 ani, iar consecinţa este dezvoltarea haotică a Aradului. Se eliberează autorizaţii de construire pe loturi intravilane unde nu este proiectată reţeaua stradală. Principiul “Cine-a pus cârciuma-n drum, măi dorule măi,/ăla n-a fost om …” nu se poate aplica în urbanism.
Probabil că suntem în “Cartea recordurilor” la întârzierea faţă de expirarea P.U.G. vechi. Cine elaborează cu atâta “sârguinţă” acest P.U.G.? Proiectantul care a câstigat licitaţia pentru elaborarea documentaţiei este “PROIECT” S.A. Aici însă intervine un mister: cum de nu s-a găsit o echipă de urbanişti, ingineri, sociologi, etc., arădeni şi implicit cunoscători ai locului şi s-a încredinţat lucrarea unei firme (anonime) din Satu Mare – care nici nu termină lucrarea, nici nu este penalizată. Deci de ce să se grabească!? Urgenţa zero este aşadar finalizarea P.U.G.-ului!
Aradul se scufundă în asfalt precum Veneţia în apă
Dacă celebra Veneţia este afectată de creşterea nivelului apei în laguna în care s-a construit, ei bine, Aradul este scufundat de creşterea la orice reparaţie a drumurilor şi trotuarelor a nivelului acestora. Exemplu. Dacă acum 40 de ani la intrarea în spaţiile comerciale de la Palatul Minoriţilor trebuia să urci o treapta de 20 cm, astăzi din cauza suprapunerii fără decopertare a altor şi altor straturi, culminând -pană acum – cu noile pavele (estetice, fără îndoială) treapta a dispărut! În sine n-ar fi un lucru deranjant dar: îngroparea clădirilor aduce cu sine un mare aport de igrasie – apa ce urcă prin capilaritate – care deteriorează prin îmbibare, zi de zi, zona cea mai solicitată din punct de vedere structural a unei clădiri, soclul. Apoi şi proporţiile devin ridicole prin micşorarea înălţimii soclurilor. Zona Palatului Administrativ şi a Palatului Cenad este îngropată cu 60cm!
Deci, fără a ne propune ca într-un mandat să recuperăm această cotă a terenului sistematizat, trebuie ca deocamdată să STOPĂM această tendinţă, urmând ca treptat, într-un interval de 80 ani să revenim la Cota Originală a Centrului istoric al Aradului.
O mare ocazie ratată a actualei administraţii este zona pietonală de pe Strada Meţianu. De această dată nu ne referim la lucrările de calitate execrabilă, ci neo prim asupra unui alt aspect. În loc să se recupereze, cu ocazia săpăturilor şi îndepărtării straturilor suprapuse pe parcursul unui veac, s-au mai îngropat puţin clădirile, prin noul pavaj.
Reţelele electrice trebuie mutate în subteran!
Marile oraşe au toate utilităţile: apă, canal, energie electrică, gaze, telefonie, cablu T.V., ascunse vederii, îngropate. La noi, reabilitările recente de reţele se fac cât mai la vedere.
O prioritate este elaborarea unui regulament local prin care să se impună ca orice reţea nouă sau orice reabilitare a reţelei de utilităţi -chiar şi parţială- să fie impusă a se face în subteran (şi să se realizeze şi întreţină o baza de date cu toate cele existente şi viitoare reţele).
*Pe Strada Vicenţiu Babeş în loc să se introducă în subteran cablurile de energie electrică, s-au schimbat stâlpii şi se perpetuează forma de reţea electrică aeriană.
“Repararea” Pieței Primăriei
La reamenajarea îndoielnică din punct de vedere funcţional-estetic a Pieţei Primăriei s-a urmărit se pare ca arădencele, purtătoare de încălţăminte elegantă să folosească un “cat walk” lat cât bârna Nadiei Comăneci, riscând să-şi scrântească gleznele pe granitul dur cu care ne-a procopsit administraţia. Mai apoi liniile de demarcaţie din calcar şlefuit ce ar trebui să se racordeze la liniile vopsite din zona de asfalt sunt realizate halucinant, în aşa fel încât se termină fix între linii. Dacă s-a răsturnat carul cu proşti la Caracal, ei bine noi avem o trasare de linii de circulaţie care arată că la noi actuala administraţie vizează răsturnarea tuturor, fie proşti, fie inteligenţi.
Urgent ar trebui vopsit calcarul alb, care este aşezat greşit în carosabil, în gri, şi să se traseze, cu vopsea albă, pe granitul gri, liniile de demarcaţie corecte în Piaţa Primăriei.
O altă lucrare “vizionară “ a actualei administrații care și-a pus amprenta asupra Pieței Primăriei este confiscarea spațiului de parcare din fața Palatului Administrativ. Această suprafață nu a fost redată nici pietonilor, ci a fost pur și simplu înconjurată cu piloni metalici și lanțuri. Nu putem înțelege această confiscare a unui spațiu public decât printr-un orgoliu megaloman al conducerii orașului, care își dorește ca arădenii să nu mai aibă privilegiul de a parca în fața Primăriei. Considerăm că și această decizie aberantă trebuie reparată de urgență pentru că nimeni, nici măcar primarul, nu poate să “rupă” bucăți din oraș după bunul plac.
Citiți principiile noastre de moderare aici!