Afacerile pe roți nu par să meargă foarte bine în județul nostru. Un studiu realizat de Credinfo – companie de creditare cu birouri în 27 de țări, relevă faptul că Aradul este un pol important atunci când vorbim de sectorul transportului rutier de mărfuri, dar acest fapt nu se resimte neapărat și în economia județului. Firmele arădene rulează un capital important, asigură un loc de muncă pentru câteva mii de angajați, dar profitabilitatea lor aproape că lipsește.
Câți bani se învârt prin transporturile de mărfuri? Ei bine, analiza Credinfo arată că la nivel național vorbim de firme cu cifre de afaceri totale generale de peste 3 miliarde de lei. În cazul Aradului, cifra de afaceri a transportatorilor rutieri de mărfuri este de 2,23 miliarde lei, clasând județul nostru pe locul cinci, după Argeș, Cluj, București și Bihor, dar înainte de Timiș – 2,086 miliarde lei sau Prahova – 1,826 miliarde lei. Și totuși, profiturile din transporturi sunt în scădere. Motivul principal ar fi creșterea salariului minim, cel puțin așa explică Aurimas Kacinskas, CEO Credinfo România, situația profiturilor: „Chiar dacă s-a ieftinit combustibilul și ne așteptam la o creștere a profitului, impactul creat de creșterea salariului minim din mai 2016 a făcut ca acesta să scadă. Este interesant de văzut ce se va întâmpla cu acest sector în acest an, când pe lângă o nouă creștere a salariului minim spre final de an, s-a scumpit și combustibilul”.
6 800 mii de angajați
Și totuşi firmele din sectorul transportului de mărfuri asigură câteva mii de locuri de muncă și în Arad. Conform aceleiași surse citate, în județul Arad sunt 6 800 mii de angajați în companiile din acest domeniu, cu câteva sute mai puțini decât în Timiș sau Bihor. Prima poziție este ocupată, așa cum era de așteptat, de București cu 11.612 angajați, în timp ce Clujul este pe poziția secundă cu 10.115 locuri de muncă ocupate în transporturile de mărfuri.
Revenind la profitabilitate, situația este surprinzătoare. Astfel că pe primele poziții apar județe care nu figurează nici în topul numărului de anagajați, nici în ceea ce privește cifra de afaceri. Se pare că cele mai mari profituri le au companiile din Mehedinți, Vrancea, Tulcea și Constanța, în timp ce Aradul, Bihorul și Satu Mare figurează cu cele mai mici profituri. Mai mult, o analiză a Credinfo, arată că șansele ca o firmă să reușească să reziste pe piața transporturilor rutiere de mărfuri este undeva în jur de 9%.
Tendințe de dezvoltare
La nivel național, există o tendință evidentă de dezvoltare a acestui sector, în mod special dacă ne referim la firmele noi înființate. Astfel, potrivit studiului Creditinfo, în perioada 2014-2016 cele mai multe companii SRL -D (societate cu răspundere limitată – debutant) au fost înființate având ca sector de activitate transportul rutier de mărfuri, depășind domenii de activitate precum service-urile auto sau construcțiile.
Citiți principiile noastre de moderare aici!