ARAD. Mega-proiectul de modernizare a căii ferate incluse în Coridorul IV Paneuropean, respectiv de la intrarea în România, prin Curtici, şi până la Bucureşti, avansează vizibil pe şantierele deschise în judeţul nostru. După finalizarea primului lot de cale ferată, respectiv frontieră-Curtici-Arad-Ghioroc, lucrările continuă de la Ghioroc şi până în Simeria, în judeţul vecin Hunedoara. Asociaţia Pro Infrastructura, o organizaţie non profit, monitorizează marile proiecte de infrastructură din ţară, pe listă aflându-se şi modernizarea căii ferate Ghioroc-Simeria. Recent, unul dintre membrii asociaţiei a realizat un montaj video cu şantierul, filmând din aer stadiul lucrărilor. Iar, în baza acestor imagini, specialiştii de la Pro Infrastructura au realizat şi o analiză. Unul dintre cele mai importante puncte ale acestui şantier se află la Bătuţa, acolo unde se realizează un tunel uriaş, de 586 de metri.
„Dealul aflat chiar «în gura» tunelului Bătuța, spre est, urmează a fi excavat de Astaldi (WeBuild). Am primit o estimare, jumătatea lunii mai, pentru asigurarea accesului utilajelor, astfel încât consolidarea dealului să nu întârzie circulația prin noul tunel (așteptată în 2023). Săpătura a ajuns la 466 din cei 586 metri, iar portalul vestic este avansat”, transmit cei de la Pro Infrastructura.
O piedică în judeţul Arad o reprezintă Cetatea Vărădia, aflată în zona comunei Vărădia de Mureş.
„La cetatea Vărădia se circulă pe traseul provizoriu proiectat (se distinge prin stâlpii de catenară din beton), pe un singur fir. Linia definitivă este prevăzută pe amplasamentul cetății, care trebuie deci mutată. Sursele indică faptul că documentația necesară strămutării este avansată, deci sperăm să putem filma în curând aceste operațiuni arheologice speciale”, au mai anunţat reprezentanţii asociaţiei.
Cam acestea ar fi piedicile şi micile probleme de pe raza judeţului Arad.
„În rest, progresul proiectului este bun. Toate cele nouă poduri noi peste Mureș sunt acum pe poziție. Sunt lucrări avansate pentru mutarea traficului pe două din podurile noi, la Conop, sperăm în octombrie-noiembrie se va circula pe acolo. Terasamentele sunt avansate pe toate secțiunile filmate”, au mai precizat cei de la Pro Infrastructura.
Poziţie de la CJA
Consiliul Judeţean Arad a reacţionat după publicarea materialului video de către Pro Infrastructura, şi a transmis şi alte informaţii referitoare la proiect.
„În județul Arad s-au construit cinci poduri noi feroviare peste Mureș (alte patru sunt în județul Hunedoara), la Nicolae Bălcescu, Căpruța, două la Conop, Bârzava, și este în construcție tunelul feroviar de la Bătuța. Acestea completează infrastructura feroviară modernizată pe tot traseul de la Curtici la ieșirea din județ pe Valea Mureșului. Ultimele evoluții ale șantierului căii ferate Curtici-Simeria, monitorizate de Asociația Pro Infrastructura, arată că deschiderea tunelului de la Bătuța, cel mai mare din România de după Revoluție, va avea loc anul viitor. Săpătura a ajuns la 466 din cei 586 metri”, spun cei de la CJA.
„Lucrările pe Valea Mureșului sunt întârziate de faptul că cetatea dacică de la Vărădia va trebui mutată, fiindcă linia nouă este prevăzută pe amplasamentul cetății. În acest moment încă se lucrează la documentația strămutării. O veste bună este că până la finalul anului este posibil să se circule deja pe două dintre noile poduri de peste Mureș, la Conop. Asociația Pro Infrastructura monitorizează îndeaproape evoluția lucrărilor și ne informăm permanent din rapoartele sale de etapă”, a declarat Iustin Cionca, președintele Consiliului Județean Arad.
Datele tehnice
* Viteza proiectată: 160 km/h, cu excepția zonelor Deva și Radna
*144 km de cale ferată dublă reconstruită, din care 60 km pe traseu nou
* 9 poduri noi peste Mureș (400-500 metri lungime)
* 3 tuneluri, două de 600 de metri și un tunel de 250 de metri
* 1 polată (tunel la zid), la Sălciva
Trimite articolul
XTunelul este la Bata nu la Bătuța
Articolul e scris de alin gherasim, deci tunelul poate fi oriunde, chiar și la Cluj.