Un mega-proiect care vizează Aradul este în pericol să nu se „închidă” la timp pentru a primi finanțarea europeană, prin Programul Național de Redresare și Reziliență. În fapt, la nivel național, sunt zeci, sute de proiecte contractate prin PNRR, dar care au șanse foarte mici să fie finalizare la timp, respectiv până în vara anului viitor. Unul dintre ele se referă la modernizarea celor 162 de kilometri dintre Arad și Caransebeș, pentru care Uniunea Europeană ne dă bani gratis. Cel mai avansat dintre cele trei loturi, cum a fost împărțită lucrarea, este lotul de 54 de kilometri dintre Lugoj și Timișoara. Aici constructorul a realizat aproximativ 20 la sută din lucrări. Pe celelalte două loturi avansul este de cel mult 10 la sută.
„Aceste investiții sunt importante pentru dezvoltarea regională a acelor zone, deci cumva proiectele trebuie continuate. Însă, în loc de bani gratuiți care ne vin de la Uniunea Europeană, va trebui noi să împrumutăm niște bani ca să plătim acele proiecte. Deci pierdem de două ori”, a declarat, pentru Digi24, Adrian Codîrlașu, președintele CFA România.
Până în prezent, în România au ajuns 9,4 miliarde euro din PNRR, granturi și împrumuturi. Mai sunt de atras încă 19 miliarde de euro, din care aproape 7,8 miliarde sunt bani gratis. Alte state și-au modificat deja programele, pentru a se asigura că absorb cât mai mulți bani europeni. Guvernanții români se gândesc să facă asta abia acum.
„Primul obiectiv este de maximizare a șanselor de absorbție a granturilor. Vom propune mutarea anumitor proiecte cu ritm bun de implementare, ce se găsesc acum în împrumuturi, le mutăm în grant și din grant, pe cele cu un ritm de implementare mai lent, le mutăm pe împrumuturi”, a anunțat Marcel Boloș, ministrul Investițiilor Europene.
Citiți principiile noastre de moderare aici!