Fondurile europene nerambursabile sunt gura de oxigen a administraţiilor locale. Am spus asta de nenumărate ori şi o vom spune în continuare. De când România a intrat în Uniunea Europeană şi s-a „racordat” la conducta banilor europeni, dezvoltarea se vede cu ochiul liber. Potrivit Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Vest, în ultimii 20 de ani, în zona de vest a ţării au fost „pompate” 1,5 miliarde de euro, câteva sute de milioane intrând în investiţii din judeţul nostru. Drumuri, şcoli, biserici, clădiri administrative, toate au fost modernizate sau realizate pe fonduri europene. Aşadar, da, fondurile europene sunt o gură uriaşă de oxigen.
Numai că, se pare, administraţiile locale şi judeţene din Arad au aşteptări mult mai mari. Toate proiectele mari de infrastructură au fost depuse pentru finanţare la ADR Vest. Doar că organismul nu beneficiază de atâtea fonduri de cât ar avea nevoie Primăria Arad şi Consiliul Judeţean. Liderii ambelor instituţii promit „luna de pe cer”, vorbesc de fonduri europene oricând vine vorba despre investiţii uriaşe. Numai că, din păcate, cel mai probabil, aceste proiecte nu vor fi implementate în viitorul apropiat. Motivul? Primăria şi CJA cer sume colosale. Drept urmare, toate marile proiecte ale Aradului sunt doar pe lista de rezerve întocmită de ADR Vest, ceea ce înseamnă că şansele ca aceste proiecte să primească fonduri sunt mici, spre nule.
Peste 100 de milioane
Dar să vedem exact pentru ce solicită cele două instituţii sume care depăşesc uşor 100 de milioane de euro. De exemplu, Consiliul Judeţean Arad vrea să închidă inelul de centură al municipiului Arad prin realizarea unui drum care să lege Aradul Nou de Micălaca, prin zona localităţilor Fântânele şi Vladimirescu. Tot în acest proiect este gândită şi construirea unui pod peste Mureş. Valoarea estimată a lucrărilor? 38,6 milioane de euro. O sumă uriaşă. Proiectul a fost declarat eligibil de către ADR Vest, doar că a fost trecut pe lista de rezerve. Practic, dacă vor fi făcute economii la alte proiecte, centura Aradului ar putea primi fonduri. Totuşi, este greu de crezut faptul că economiile vor ajunge chiar la aproape 40 de milioane de euro, cât este valoarea proiectului propus de CJA.
Şi municipiul
Însă nu doar Consiliul Judeţean are vise măreţe legate de fondurile europene. Se pare că la Primăria Arad se visează chiar şi mai frumos. Municipalitatea ar cam vrea să rezolve toate problemele Companiei de Transport Public Arad pe fonduri europene. Linii de tramvai schimbate, achiziţia de tramvaie noi, achiziţia de autobuze electrice, toate s-ar dori rezolvate cu bani europeni. Şi bine ar fi să fie aşa. Din păcate, sumele solicitate de Primărie sunt de domeniul fantasticului. Achiziţia a zece tramvaie, dintre care patru cu dublă articulaţie şi şase vagoane de capacitate medie, tramvaie care ar urma să coste 18,8 milioane de euro, se află pe lista de solicitări a Primăriei. Modernizarea sistemului de transport public cu tramvaiul (modernizarea liniilor de tramvai) pe strada Pădurii, între strada Abatorului şi strada Conduraşilor, este un alt proiect pentru care municipalitatea cere 22,5 milioane de euro. Legătura rutieră directă între UTA şi Aradul Nou, prin Alfa, cu realizarea unui pod peste Mureş, este o altă doleanţă a Primăriei, care a cerut şi este foarte aproape să primească de la ADR fondurile necesare, proiectul aflându-se în faza de precontractare. Numai că municipalitatea ar vrea şi să cumpere autobuze electrice care să circule pe acest traseu, calculând că ar avea nevoie de o sumă totală de aproximativ 50 de milioane de euro. Tot Primăria Arad mai cere 1,2 milioane de euro pentru modernizarea sistemului de transport public cu tramvaiul pe traseul Podgoria-pasaj Micălaca-zona III şi alţi 750.000 de euro pentru modernizarea sistemului de transport public cu tramvaiul pe traseul Calea Radnei, între pasajul din Micălaca şi strada Renaşterii.
Şanse mici
După cum am precizat deja, toate proiectele prezentate mai sus se află în lista de rezerve a ADR Vest. Practic, proiectele sunt eligibile pentru finanţare, numai că nu dispunem de fondurile europene necesare pentru implementarea lor. Şansa ca o parte dintre aceste proiecte să primească bani stă doar în economiile care vor fi făcute pe alte proiecte europene admise deja. În urma licitaţiilor, vor rămâne diferite sume de bani care ar putea fi redistribuite proiectelor aflate deja în rezervă. Totuşi, este greu de crezut că „resturile” de bani vor acoperi cererile trimise de către autorităţile din Arad.
Citiți principiile noastre de moderare aici!