Nu e uşor cu imobilele istorice vechi din Arad, dar nu e uşor nici cu regulamentele gândite pentru ele. Cel puţin nu în Arad. La noi în municipiu, “Regulamentul de acordare de asistență și sprijin financiar proprietarilor de imobile din zona protejată a municipiului” nu a ajuns nici până astăzi la transparență, deşi fusese anunţat cu surle şi trâmbiţe. Primarul interimar Călin Bibarţ spunea, în urmă cu aproape o lună de zile, că în mai puțin de o săptămână regulamentul mult așteptat va intra la transparență decizională și că de la anul își va face simțite efectele. Nu a fost să fie așa. Regulamentul cu pricina nu a ajuns nici până astăzi la transparență decizională, așa că până la punerea lui în practică calea e lungă, iar 2020 pare deja ratat. Potrivit informațiilor primite de la Primăria Arad, regulamentul a ajuns „la etapa ultimelor observații în vederea punerii la transparență”. Ba chiar am aflat că era la un pas să devină public, doar că, din motive medicale, unul dintre pionii importanți din comisia care urma să cosmetizeze ultimele detalii nu a mai putut fi prezent la ședință, așa că lucrurile s-au mai amânat o dată.
În tot acest timp, importante clădiri din Arad cad, puțin în câte puțin, pe trotuar. Spre indignarea arădenilor, disperarea proprietarilor și nepăsarea autorităților.
Timpul trece, însă, în detrimentul tuturor. Oricum, însă, salvarea s-ar putea să nu vină de la regulamentul cu pricina. Dar, până nu știm ce va conține el, în detaliu, speranțele rămân încă legate de acesta.
Despre regulament
Potrivit mai marilor Primăriei Arad, noul regulament de acordare de asistență și sprijin financiar proprietarilor de imobile din zona protejată a municipiului ar urma să ofere proprietarilor de clădiri, persoane fizice, un instrument financiar flexibil și ușor de accesat, în vederea creșterii calității arhitectural-ambientale a clădirilor.
„Mai întâi, Primăria Municipiului Arad va realiza o ierarhie a imobilelor care necesită intervenție imediată. Pasul următor va fi o notificare a proprietarilor din clădirile selecționate. Pentru a putea beneficia de sprijinul financiar din partea Primăriei, proprietarii acestor clădiri au obligația de a realiza lucrările de intervenție și protejare a clădirilor, dacă acestea prezintă degradări care pun în pericol viața, integritatea fizică, sănătatea și siguranța populației, care afectează calitatea mediului, a cadrului construit urban și a spațiilor publice. Ulterior, deținătorii notificați au obligația de a transmite primăriei hotărârea ori, după caz, acordul scris, însoțită/însoțit de nota tehnică de constatare elaborate în condițiile legii, în termen de maximum 60 de zile de la data primirii notificării. (…) După întocmirea notei tehnice de constatare, proprietarii contractează elaborarea documentației tehnice pentru autorizarea executării lucrărilor de intervenție, precum și a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție elaborat/elaborate și avizat/avizate în condițiile legii cu respectarea proiectului de arhitectură existent la cartea tehnică a construcției. Tot proprietarii imobilelor vor fi cei care vor avea obligația de a obține autorizația de construire”, sunt câteva etape care, spun reprezentanții Primăriei Arad, se vor regăsi în regulamentul amintit mai sus.
Despre sprijin financiar
Tot aici ar urma să se facă referire și la sprijinul financiar pe care îl va acorda Primăria Arad. „Finanțarea lucrărilor de intervenție, se efectuează astfel: 20% din valoarea lucrărilor eligibile, din fonduri aprobate anual cu această destinație în Bugetul local de venituri și cheltuieli al Municipiului Arad, sub formă de grant – sprijin financiar nerambursabil acordat de Municipiul Arad în cadrul prezentului Program; maxim 80% din valoarea lucrărilor eligibile, în cazul în care aceasta nu se acoperă integral din fondul de reparații al asociației de proprietari și/sau din alte surse legal constituite, sub formă de contribuție financiară rambursabilă, la cererea de finanțare depusă de către proprietari/asociațiile de proprietari, în baza hotărârii Consiliului Local și în limita fondurilor aprobate anual cu această destinație, cu recuperarea sumelor în condițiile legii. Perioada de recuperare a sumelor avansate de către autoritatea locală pentru asigurarea cotei de contribuție aferente proprietarilor prin intermediul taxei este de 5 ani”, ne-a indicat în răspunsul la cererea noastră pe Legea 455/2001 reprezentanții Municipalității arădene.
Regulamentul ar urma să cuprinsă și chestiuni de natură socială, adică referiri la sprijinul acordat celor care dețin apartamente în clădirile vizate, dar datorită situației financiare nu-și permit să acopere cheltuielile impuse de reabilitarea clădirii. „Prin excepție de la prevederile de mai sus, sumele avansate de autoritatea administrației publice locale pentru asigurarea contribuției proprietarilor/asociațiilor de proprietari pentru executarea lucrărilor de intervenție sunt considerate cheltuieli de natură socială și se pot recupera într-un termen de 10 ani pentru clădirile în care locuiesc persoane din categoriile de proprietari, persoane fizice, respectiv familii care, conform anchetei sociale efectuate înainte de stabilirea naturii sociale a cheltuielilor și pe durata recuperării acestora de autoritatea administrației publice locale și pe toată durata realizării lucrărilor de intervenție, realizează venituri medii nete lunare pe persoană singură/membru de familie mai mici sau egale cu salariul minim net garantat în plată pe țară”. Pe scurt, în cazul acestora, Primăria Arad va plăti reabilitarea. Și va recupera sumele de la proprietarii în contul cărora plăteşte în zece ani de zile, nu în cinci cum este în cazul celorlaţi proprietari.
Lucrările, licitate de primărie
Poate ar mai fi interesant de precizat că, potrivit datelor oferite până acum de Primăria Arad, în regulament se va preciza clar faptul că lucrările vor fi licitate de Primărie, în cazul în care aceasta va acorda sprijinul de mai sus. Ceea ce, vrând – nevrând, va însemna sume mai mari de reabilitare, decât în cele pe care le-ar putea obţine privaţii pe cont propriu şi posibil lucrări de mai proastă calitate. Dar acesta e riscul pe care trebuie să şi-l asume oricare dintre cei care acceptă să lucreze prin primărie, fie că e vorba de Primăria Arad, fie de oricare altă primărie din ţară.
Potrivit Primăriei Arad, „în cazul în care se optează pentru sprijinul financiar al administrației locale, Municipiul Arad va organiza, în condițiile Legii 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare și Hotărârii Guvernului Nr. 395/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, procedura de achiziție publică de executare a lucrărilor, cu participarea reprezentantului delegat al asociației de proprietari sau a proprietarului de clădire, după caz, în Comisia de adjudecare a ofertelor. Contractele de execuție urmează să fie încheiate între executantul lucrărilor de reabilitare desemnat în urma procedurii de achiziție publică, Municipiul Arad ca autoritatea publică cofinanțatoare și proprietar/asociație de proprietari – prin reprezentant”.
Imobilele supraimpozitate de Primăria Arad
Potrivit datelor furnizate de către Primăria Arad: „în anul 2017 au fost evaluate și trimise spre supraimpozitare începând cu anul 2019 un număr de 306 clădiri (6 luni au avut termen proprietarii să reabiliteze sau să obțină AC și să anunțe începerea lucrărilor, iar până la data de 31.12.2018 s-au efectuat verificările). În anul 2018 au fost evaluate și trimise spre supraimpozitare începând cu 2019 un număr de 375 clădiri (6 luni au avut termen proprietarii să reabiliteze sau să obțină AC și să anunțe începerea lucrărilor, iar până la data de 31.12.2018 s-au efectuat verificările). În 2019 au fost evaluate și trimise spre supraimpozitare începând cu 2020 un număr de 24 de clădiri (din care un imobil apare pe două adrese PALATUL CENAD- Vasile Milea și Revoluției 73). 6 luni au avut termen proprietarii să reabiliteze sau să obțină autorizație de construire și să anunțe începerea lucrărilor. Până la finele acestui an se vor efectua verificări”.
“Un calcul simplu ne arată că un număr de 705 imobile din municipiu au fost supraimpozitate”, se arată în răspunsul primit de la Primăria Arad.
Trimite articolul
XLucrezi prin primarie, lucrezi mai scump. Mai bine?! Nu cred. Mai prost da. Cui va fi bine? Celor care fac parte din procedul decizional. Sursa de ciubuc.
In loc sa descentrslizeze procedura, si sa-si mentina doar atributii de dirigintie asupra calitatii lucrarilor. Inca o dovada de lipsa de consecventa. De sus, asupra lucrarilor de investitii cu fonduri UE au pretentia sa siba ei niveluk decizional, dar in jos nu cedeaza.
Creditul si-l-ar putea recupera prin inscrierea pe cartea funciara, iar in caz de de instrainare al apartamentului/imobilului si-ar recupera creanta din pretul de vanzare. Hai sa complicsm, sa dam impresia ca ne pasa.
Articolul mai mult prezinta generalitati, lipsesc informatii despre meteo si horoscop…
Eu am totusi niste intrebari catre primarie, intrebari pe care Aradon le evita( mai degraba cred ca le cenzureaza), concret :
– de ce primaria trateaza diferit pe cei cu apartamente proprietate din cladirile istorice fata de cei cu apartamente la blocurile din perioada comunista ? Primii sunt supraimpozitati iar ultimii sunt subventionati, nu vorbesc doar de reabilitarea termica, vorbesc si despre caldura. Deci de ce nu sunt supraimpozitati si cei din blocuri daca nu-si anvelopeaza singuri imobilele ?
-in articol nu se spune nimic despre imobilele in care si primaria are locuinte, ca atare, cu toate ca are cota parte din imobil, primaria refuza sa se implice. Caz concret, locuiesc intr-un imobil in care dintr-un total de 16 locuinte, 4 sunt ale primariei, refuzul de a se implica a fost total dar instiintari cu suprataxarea au trimis, sunt curios primariei au trimis ?
-alta chestiune ar fi cea a transparentei, mai ales ca la conducerea primariei este un partid asa zis Liberal, ar fi trebui ca in momentul in care vin reprezentanti ai primarie in imobilele suprataxate, sa vina cand sunt majoritatea locatarilor acasa pt. a discuta problemele legate de reabilitarea imobilelor, nu sa vina ca hotii pe ascuns cand majoritatea sunt la serviciu.