Nemulțumirile cauzate de planul de școlarizare pentru anul 2019-2020 i-au făcut pe profesorii Liceului Teoretic „Gheorghe Lazăr” din orașul arădean Pecica să organizeze un protest spontan la sediul Inspectoratului Școlar Județean Arad. Mai exact, noul plan de școlarizare, publicat în broșura IȘJ-ului, prevede că în locul clasei de a IX-a, profil real, specializarea matematică-informatică (intensiv engleză), vor apărea două „jumătăți de clasă” cu câte 14 elevi, învățământ profesional, domeniul de bază Mecanică, calificare Operator la mașini cu comandă numerică și Lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic.
Au așteptat-o la Pecica
Înainte de a veni la sediul IȘJ pentru a-și exprima nemulțumirile, cei de la „Gheorghe Lazăr” au înaintat memorii către instituție și către sindicatul profesorilor, luni dimineața urmând ca inspectorul școlar general delegat, Anca Stoenescu, să meargă la Pecica pentru a discuta problema. „Am așteptat-o toată dimineața pe doamna inspector general la Pecica și am decis că dacă dumneaei nu vine, mergem noi la Inspectorat să stăm de vorbă cu dânsa. Am fost la inspectorat și ni s-a explicat că faptul că avem clasă de mate-info a fost, de fapt, iluzia noastră, pentru că aceasta exista doar în proiectul planului de școlarizare. Așadar, ne-am făcut noi iluzii că avem clasă de mate-info, atâta timp cât proiectul nu era aprobat de minister”, ne spune un cadru didactic de la „Gheorghe Lazăr”.
„În momentul în care a fost publicată broșura finală, cea aprobată de minister, am rămas șocați. A fost șocant și pentru noi, și pentru părinți, și pentru elevi. Vă dați seama, lumea și-a făcut planuri. Doamna general ne-a spus să nu ne facem iluzii, că broșura e aprobată și nu se mai poate face nimic”, completează cadrul didactic.
Planul a fost discutat
De cealaltă parte, Inspectoratul Școlar Județean Arad transmite, prin vocea Laurei Nădăban, purtător de cuvânt al instituției, că „hotărârea cu privire la planul de școlarizare nu a fost luată unanim de către IȘJ, ci a fost luată în urma discuțiilor cu conducerea instituției de învățământ, deci ar fi avut ocazia să protesteze atunci. Într-adevăr, clasa de mate-info apărea doar în proiectul de plan de școlarizare, iar acesta nu devine plan până nu este aprobat prin ordin de ministru. Pe de altă parte, nu s-a desființat nicio clasă, ea s-a transformat în clasă de învățământ profesional dual”. Aceasta a adăugat că „nu s-a pus problema să se facă această schimbare cu forța. Au existat discuții cu conducerea instituției de învățământ și există cereri locale, ale firmelor din zonă, deci se justifică schimbarea. Hotărârile nu au fost luate întâmplător”.
Au rămas fără…liceu
Clase „transformate” din învățământ liceal în învățământ profesional există și la alte 15 instituții de învățământ din județul Arad, printre care și Colegiul Economic din municipiu. În cazul liceelor „Moga Voievod” din Hălmagiu și „Vasile Juncu” din Miniș, s-au „transformat” toate clasele de liceu, rămânând doar cele profesionale. În total, au rămas 91 de clase de liceu (2.548 de locuri) și 41 de clase de învățământ profesional (1.150 de locuri), din care patru de învățământ dual (114 locuri).
Citiți principiile noastre de moderare aici!