Se fac primii pași pentru modernizarea liniei de tramvai care leagă municipiul Arad de comuna Ghioroc. După cum ziarul nostru a anunțat în urmă cu aproximativ o lună de zile, Consiliul Județean Arad a identificat o posibilă sursă de finanțare pentru refacerea în integralitate a liniei de tramvai menționată mai sus. Numai că, înainte de a fi realizate demersurile de obținere a unei finanțări nerambursabile, între Consiliul Județean Arad și Primăria Municipiului Arad trebuie încheiat un protocol de colaborare. Și asta pentru că Municipalitatea este principalul acționar al Companiei de Transport Public, societate care, în final, va ajunge să preia mega-investiția. Așadar, la viitoarea ședință a Consiliului Județean, programată pentru data de 27 februarie, consilierii județeni vor fi chemați să aprobe încheierea unui acord de parteneriat între Unitatea Administrativ-Teritorială Municipiul Arad și Unitatea Administrativ-Teritorială Județul Arad în vederea elaborării în comun a documentațiilor tehnico-economice pentru obiectivul de investiții „Refacția linie de tramvai Arad-Ghioroc”.
„Linia de tramvai este situată în județul Arad, pe traseul dintre Municipiul Arad și comuna Ghioroc. Traseul se desfășoară de-a lungul DN 7 (pe partea stângă, direcția Arad – Deva), pe porțiunea Arad -Sâmbăteni, de-a lungul DJ 708C, între Sâmbăteni – Ghioroc, cuprinzând stații intermediare în localitățile Vladimirescu, Cicir, Mândruloc și Sâmbăteni. Lungimea totală este de 30,3 kilometri de linie de tramvai”, se arată în documentația care însoțește proiectul de hotărâre întocmit de CJA.
În ceea ce privește zona de influență, linia de tramvai deservește localitățile Vladimirescu, Cicir, Mândruloc, Sâmbăteni și Ghioroc, conectându-le cu Municipiul Arad.
„Traseul este situat în zona de câmpie, traversând drumuri naționale și județene, fiind influențat de infrastructura rutieră și feroviară existentă. Linia de tramvai Arad-Ghioroc reprezintă una dintre cele mai importante rute de transport public din județul Arad, asigurând legătura între municipiul Arad și localitățile periurbane. Cu toate acestea, infrastructura existentă se află într-o stare avansată de uzură, afectând semnificativ eficiența și atractivitatea transportului public. Șinele de tramvai, rețeaua electrică și peroanele sunt deteriorate, ceea ce determină o scădere a siguranței și a confortului călătorilor. Din cauza infrastructurii învechite, tramvaiele nu pot circula la o viteză optimă, ceea ce crește timpul de călătorie. Menținerea unei infrastructuri învechite generează cheltuieli suplimentare pentru reparații frecvente. Starea liniilor și a echipamentelor electrice crește riscul de incidente și defecțiuni. Datorită infrastructurii vechi și a timpilor mari de așteptare, mulți locuitori preferă transportul auto personal, ceea ce duce la aglomerarea traficului rutier și la creșterea poluării”, descriu cei de la CJA situația actuală.
Necesitatea protocolului
În documente se specifică și motivul pentru care este necesară încheierea acestui protocol, explicând motivul acestui proiect de hotărâre: „Încheierea unui acord de asociere pentru derularea în comun, în numele și pe seama partenerilor, a procedurii de achiziție publică pentru achiziționarea serviciilor de elaborare a Documentației de Avizare a Lucrărilor de Intervenție (D.A.L.I.), Documentație Tehnică pentru Autorizarea Executării Lucrărilor (DTAC+DTOE), Proiect Tehnic și Detalii de Execuție (PThDE) și Asistență Tehnică din partea proiectantului, pentru obiectivul de investiții *Refacție linie de tramvai Arad-Ghioroc*”.
Potrivit documentelor, proiectul va duce la modernizarea infrastructurii de transport public, reducând timpii de călătorie și crescând frecvența curselor. Transportul public va deveni mai atractiv, ceea ce va contribui la reducerea traficului rutier și a poluării. De asemenea, modernizarea va scădea costurile de întreținere și va îmbunătăți siguranța și confortul călătorilor.
Pe ADR
Potrivit lui Sergiu Bîlcea, vicepreședintele Consiliului Județean Arad și cel care a identificat o posibilă finanțare nerambursabilă pentru acest proiect complex, fondurile ar urma să vină prin Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest. „Am contactat Agenţia pentru Dezvoltare Regională Vest şi am solicitat informaţii concrete referitoare la proiectele care ar putea primi finanţare pe liniile de finanţare referitoare la Protecţia Mediului, în cadrul Programului Regional Vest 2021-2027. Iar modernizarea liniei de tramvai Arad-Ghioroc se încadrează în cerinţele liniei de finanţare”, a explicat Bîlcea. Așadar, primii pași pentru acest proiect au fost făcuți, așteptăm și continuarea.
Citiți principiile noastre de moderare aici!