Au scăpat de tezele unice dar au de susţinut
testele standardizate la limba şi literatura
română şi la matematică.
Subiectele tip au apărut în urmă cu o
săptămână, iar examenele vor fi
în luna mai (4 mai - limba şi
literatura română ; 6 mai – Limba şi
literatura maternă ; 12 mai – matematică
scris). Ca de obicei schimbările au fost
făcute peste noapte şi cu aplicare
imediată. Cei de clasa aVIII-a au fost puşi
în faţa unor noi cerinţe. La
română testul a surprins puţin pe
elevi, care nu sunt obişnuiţi cu acest
tip de evaluări.
„Ceea ce se încearcă prin acest nou
tip de evaluare este eliminarea comentariilor,
analizele gramaticale ca scop în sine. Se
accentuează înţelegerea textului,
formarea şi dezvoltarea competenţelor de
comunicare. ” apreciază Dumitru
Mihăilescu, inspector de specialitate.
Critica elevilor
Am stat de vorbă cu elevii din clasa a VIII-a A de
la Şcoala Generală „Mihai
Eminescu” (fosta Gen.1). Variantele de subiecte
pe care le-au abordat li se par mult prea stufoase.
Toţi la unison au declarat că subiectele sunt
foarte greu de rezolvat în doar două ore, nu
au un grad foarte mare de dificultate dar sunt prea
multe cerinţe.
„Volumul e mult prea mare pentru timpul alocat,
doar două ore” spune Duma
Jessica. „E mult prea mare ponderea
literaturii” crede Sitariu Iasmina. „E mult
prea mare accentul pe creativitate, două compuneri
e cam mult, nu toţi sunt la fel de
creativi” susţine Alexandru Şodinca.
„Sunt mai complicate decât tezele
unice” consideră Marinache Iulian.
Manualele trebuie reformate
Din păcate manualele nu sunt structurate pentru
a-i pregăti pe elevii pentru aceste evaluări
iar cei din această generaţie au şi
ghinionul de avea puţin timp la
dispoziţie pentru a se familiariza cu noile
cerinţe. „Deşi subiectele corespund
programei, ar fi necesară schimbarea tipului de
manual” consideră inspector
Mihăilescu. Aşa că sarcina de a-i
ajuta pe elevi să se adapteze din mers la
schimbările din sistem revine, ca de obicei,
profesorului de specialitate.
„Noutatea, care îi sperie poate puţin
pe copii sunt cele două texte la prima vedere, la
fel ca şi cele două compuneri. Aici s-ar
putea să aibe probleme cei mai puţin
creativi, în sensul că ar putea pierde
minute preţioase din timpul acordat
rezolvării subiectelor. O să
încercăm, ca până în luna
mai, să-i pregătim cât mai bine”,
afirmă profesorul clasei de limba
română, Căţean Gheorghina.
Calculul mediei de admitere
– Media generală a claselor V-VIII – 50%
– Media obţinută la tezele cu subiect unic
susţinute în clasa a VII-a -25%
– Media evaluării naţionale standardizate
-25%.
M.A.
Citiți principiile noastre de moderare aici!