Primăria nu s-a ocupat foarte bine de recuperarea banilor datoraţi de persoane fizice şi juridice la bugetul local. Avem multe amenzi contravenţionale, în valoare de peste 27.000 lei, neînregistrate în evidenţa analitică, amenzi aplicate unor firme care sunt în stare de insolvabilitate, iar unele inspecţii fiscale au fost făcute „din proprie iniţiativă a unor angajaţi ai Serviciului control, fără delegaţie semnată de persoane autorizate”, totodată, fiind „evitaţi” la controale un număr de 180 de contribuabili.
Pentru că nu s-au instituit măsuri de executare silită, Primăria avea de recuperat, potrivit datelor înaintate în cursul acestei luni consilierilor locali, peste 65 de milioane de lei. Acestea sunt doar câteva dintre disfuncţionalităţile constatate în urma controlului efectuat la Primărie de către specialiştii Curţii de Conturi. Totodată, în urma controlului, Curtea de Conturi a dispus luarea unor măsuri pentru urmărirea şi încasarea sumelor neplătite de contribuabili.
Zeci de milioane de lei
„Nu au fost luate suficiente măsuri de aplicare a procedurilor de executare silită prevăzute la titlul VIII din OG nr.92/2003, republicată (…) în vederea stingerii creanţelor fiscale şi nefiscale ale bugetului local, care la data de 31.12.2008 înregistrează un volum important în sumă totală de 65.466.432,62 lei”, se precizează în raportul Curţii de Conturi.
În unele cazuri, „nu a existat suficientă preocupare din partea organelor organelor de executare silită în vederea identificării tuturor bunurilor aflate în patrimoniul debitorilor, pe baza unor informaţii din interiorul instituţiei verificate”, constată organul de control, care a şi impus şi luarea de măsuri urgente în acest sens: „Ordonatorul de credite va dispune instituirea concomitentă şi succesivă a tuturor procedurilor de executare silită prevăzute de Codul de procedură fiscală, respectiv, somaţii, popriri, sechestre şi valorificarea bunurilor sechestrate, în vederea atragerii cu celeritate la bugetul local a tuturor creanţelor sale legal cuvenite. (…) Se vor lua măsuri în vederea identificării pe baza informaţiilor interne sau externe instituţiei, a tuturor bunurilor şi/sau veniturilor deţinute de debitorii bugetului local, care pot fi supuse sechestrului”.
De asemenea, Curtea de Conturi a solicitat Primăriei ca, potrivit legii, să deschidă procedura insolvenţei în cazul contribuabililor care înregistrează obligaţii de plată la bugetul local mai vechi de 30 de zile cu o valoare mai mare de 1.000 de lei.
Impozite şi taxe
Primăria nu a aplicat, în toate cazurile, prevederile legale în vederea stabilirii din oficiu a impozitelor şi taxelor datorate de contribuabili care nu au depus declaraţiile de impunere prevăzute de Codul Fiscal „cu toate că la nivelul instituţiei există informaţiile necesare stabilirii acestor obligaţii fiscale”, se precizează în raport. Sumele pe care le are de recuperat, însă, Primăria, în această situaţie nu sunt extrem de mari.
Panouri publicitare cu probleme
În urma controlului s-a constatat că nouă persoane juridice au amplasat diferite structuri publicitare de domeniul public fără a le declara în vederea impozitării, în sarcina cărora s-au calculat taxe suplimentare în valoare totală de 7.272 lei şi accesorii aferente în sumă de 1.983 lei.
S.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!