ARAD. În sfârşit, apare o lege care îşi propune să facă puţină ordine în comerţul cu maşini second-hand. Bişniţarii de maşini care cumpără şi vând maşini la mâna a doua vor fi sancţionaţi grav dacă dau înapoi kilometrajul maşinilor pe care le comercializează. Un proiect de lege iniţiat încă din toamna anului 2021 a trecut de Senat aproape în unanimitate, având doar două voturi împotrivă, iar zilele acestea va intra la votul Camerei Deputaţilor, acolo unde votul pare doar o formalitate, ţinând cont de faptul că iniţiativa are susţinerea tuturor partidelor politice. Noua lege va institui amenzi sau chiar pedepse penale pentru fraudarea kilometrajului și pentru netransmiterea către RAR a informațiilor prevăzute de textul propus. Sunt vizate atât persoanele fizice, cât și producătorii sau dealerii de mașini și chiar service-urile auto.
Inițiatorul proiectului, Toma Florin Petcu, spune că propunerea stabilește anumite prevederi referitoare la certificarea istoricului vehiculelor rulate în România, în vederea înmatriculării, și vizează, printre altele, „stoparea practicii de comercializare a autoturismelor care au kilometrajul dat înapoi”.
Astfel, RAR urmează să înființeze și să gestioneze registrul electronic privind evidența odometrelor autovehiculelor din România, registru care va fi constituit din informațiile culese de RAR cu ocazia prestațiilor efectuate direct asupra autovehiculelor și cu ocazia supunerii autoturismelor inspecției tehnice periodice în cadrul stațiilor ITP autorizate. De asemenea, acest registru va conține informațiile transmise către RAR de către operatorii economici autorizați care desfășoară activități de reparații, întreținere și reglări funcționale ale vehiculelor, precum și activități de modificare constructivă sau de reconstrucție a vehiculelor rutiere.
În baza noii legi propuse, orice înlocuire a odometrului unui vehicul cu un altul cu un kilometraj mai mic urmează să fie considerată un act de fraudă, în cazul în care această operațiune nu este înregistrată și transmisă corespunzător către RAR. Această măsură are drept scop evitarea vânzărilor de autovehicule care au kilometraj modificat.
Mai departe, prin intermediul unei aplicații informatice a RAR, operatorii economici care repară, întrețin și reglează funcțional vehicule rutiere vor fi obligați să citească și să transmită către RAR informațiile legate de numărul de identificare sau seria de șasiu, precum și valoarea indicației odometrului din dotare pentru mașina reparată. Cea mai importantă prevedere a acestui proiect de act normativ este aceea conform căreia, la vânzarea unui vehicul deja înmatriculat în România (second-hand), vânzătorul va fi obligat să-i furnizeze cumpărătorului un certificat „RAR Auto-Pass”, valabil, pentru vehiculul supus vânzării. Fără acest document, vânzarea nu poate avea loc.
Ce riscă cei care vor încălca legea? Amenzi de la 20.000 la 50.000 de lei sau chiar un an de închisoare pentru manipularea odometrului sau pentru orice acțiune care influențează numărul kilometrilor parcurși de o mașină sau pentru netransmiterea RAR a informațiilor stabilite prin introducerea registrului electronic. De asemenea, vor fi sancționați cu amendă de la 10.000 de lei la 30.000 de lei producătorii de vehicule rutiere, importatorii sau distribuitorii care nu transmit către RAR informațiile legate de campaniile de rechemare a vehiculelor. Se vor aplica, de asemenea, amenzi cuprinse între 1.000 și 2.000 de lei pentru transmiterea de informații eronate de către stațiile ITP și atelierele de reparații.
Trimite articolul
XS-ar putea sa fie prima propunere de lege, pe care o stiu, cu importanta pentru cetateni…
Foarte Bine
Frectie la picior de lemn,masinile carora li se dau km inapoi suint cele aduse din extern , statul va avea de castigat prin perceperea unei taxe + birocratia , in rest sa ne auzim de bine!
-
Asa , si ???
Ai vaga impresie ca daca sunt duse de afara nu se poate verifica cine a masluit kilometrajul ?
Stai linistit ca se afla chiar foarte usor …doar nu ti vinde neamtu masina cu 150- 180 de mii de kilometri si pana in RO
,, intinereste ,, cu 40-50 de mii-
Nu se poate dovedi absolut nimic din moment ce la prima inmatriculare se inregistrează in romania cifra actuală a odometrului. Legea se referă pt vehicule inmatriculate in romania nu cele aduse pt prima inmatriculare.
-
ati intarziat 33 de ani cu legea asta
Mai dați-le niște bani papagalilor de la RAR, care, printre altele, nu trec în CIV toate dimensiunile de echipare în materie de roți…le trec doar pe care le vor ei după care, dacă vrei să treacă și altele, mai scoți din buzunar 320 de lei (pentru modificare CIV) asta dacă nu te trimit la reprezentanță să le aduci un certificat de echipare pentru dimensiunile solicitate…. că ei, papagalii, nu au bazele de date la zi. Am pățit-o eu cu un VW din 2008. Bine că sunt sute de mașini cu volan pe dreapta înmatriculate în RO. Ah, și dacă până acum ”vizita” la RAR nu era necesară la transcrierea unei mașini deja înmatriculate, de acum va trebui să-ți faci programare și să duci și mașina pentru eliberarea certificatului „RAR Auto-Pass”, că doar nu credeți că va fi eliberat doar așa…la cerere. Să nu credeți cumva că eliberarea certificatului „RAR Auto-Pass” va fi moka, să vă așteptați la un preț în 3 cifre că doar nimeni nu lucrează gratis, mai ales la RAR.