Privatizarea CFR Marfă, un zvon apărut de ceva vreme, pare să fi intrat în linie dreaptă. Ministerul Transporturilor a întocmit deja strategia de privatizare a companiei, iar acum nu mai este nevoie decât de acordul, mai mult formal, al Guvernului pentru a începe căutarea posibililor clienţi şi pentru a purta negocieri cu aceştia în privinţa sumelor cu care se va alege statul român. Cum un asemenea proces implică şi angajaţii societăţii, am luat legătura cu Florin Matei, lider sindical, pentru a afla punctul lui de vedere în privinţa privatizării.
Poate cea mai sumbră veste pentru angajaţii de la CFR Marfă este reprezentată de iminenţa unui nou val de concedieri colective, concedieri care, din spusele sindicalistului, vor avea loc aproape sigur. „În momentul în care vom fi chemaţi la negocieri, pentru că acest lucru se va întâmpla, vom susţine cu tărie şi ne vom bate pentru ca fiecare angajat să rămână în companie. Dar sunt conştient că privatizarea va aduce după sine un nou val de concedieri. Ideea este că, de la nivelul cel mai de jos al angajaţilor, de la cei care muncesc pe linii, nu se mai pot face restructurări. Se lucrează deja la regim de avarie după valul de concedieri din primăvară. Singurul loc de unde ar putea exista disponibilizaţi sunt birourile, conducerea. Acolo există multe persoane care nu au ce căuta în această societate”, a declarat Matei.
Momentan, din spusele liderului sindical, nici măcar administraţia CFR Marfă nu cunoaşte varianta finală a privatizării. „Singurii care vorbesc deocamdată de privatizare sunt cei din minister. Conducerea societăţii nu ştie nimic de acest proces, deocamdată. Cu siguranţă, când vor afla vor chema sindicatele la discuţii şi negocieri”, mai spune Matei.
Concedieri făcute de stat
Din punctul de vedere al sindicalistului, concedierile vor fi realizate încă înainte de vânzarea companiei. „Sunt convins că niciun cumpărător nu va achiziţiona CFR Marfă decât cu angajaţi mai puţini. Iar, din punctul meu de vedere, cel care va face restructurările nu va fi cumpărătorul, ci statul. Reprezentanţii firmei care va cumpăra CFR Marfă nu vor dori să concedieze ei oamenii, ar fi o lovitură de imagine”, a adăugat liderul sindical.
Strategie pompoasă
Strategia de privatizare a CFR Marfă pare să garanteze că statul român va fi câştigătorul tranzacţiei. Potrivit ministrului Radu Berceanu, Ministerul Transporturilor va încerca să maximizeze preţul ce poate fi obţinut din vânzarea pachetului de acţiuni. În plus, potrivit ministerului, privatizarea va duce la asigurarea unui sistem modern de transport, viabil din punct de vedere economic, social şi al protecţiei mediului, şi creşterea cotei de piaţă a Societăţii, la nivelul Uniunii Europene.
Aşteptări decente
Este clar pentru toată lumea că CFR Marfă nu va mai sta mult sub tutela statului. Sindicaliştii spun că nu au aşteptări exagerate de la privatizarea companiei, doar un minimum de decenţă. „Nu vreau să cădem din lac în puţ. Asta este singura aşteptare pe care o am atât pentru mine, cât şi pentru sindicaliştii al căror lider sunt. Nu vreau să plecăm de la un patron îndoielnic, aşa cum a fost statul român faţă de CFR Marfă, la un alt patron îndoielnic, dar privat”, mai menţionează Florin Matei.
A.G.
Citiți principiile noastre de moderare aici!