ARAD. Discuţiile pe marginea unor PUZ-uri au devenit o obişnuinţă în şedinţele CLM din actuala legislatură. Nu a făcut excepţie nici „extraordinara” de luni, 14 iunie, cu proiectul de hotărâre privind aprobarea documentației de urbanism Plan Urbanistic Zonal (PUZ) și Regulament Local de Urbanism (RLU): Ansamblu Locuinţe Colective, strada Cetății nr.16. Şi nu doar că au fost discuţii pe marginea acestui PUZ, ci proiectul de hotărâre a fost respins!
Nemulţumirile din PUZ
Dezacordul majorităţii aleşilor pe acest subiect a fost evidenţiat încă din şedinţa comisiilor reunite, votul din plen venind să îl confirme. Desigur, după câteva intervenţii care au explicat acest vot.
Tonul a fost dat de alesul USR PLUS Dorian Curcanu:
„PUZ-ul ar mai putea fi îmbunătăţit pe partea de retrageri, spaţii verzi, parcaje şi căi de circulaţie. Prin urmare, noi recomandăm pentru clădirea din nord o retragere mai mare, ceva mai mult spaţiu verde decât 3,5% sau 2 mp pe cap de locuitor. De asemenea, cele 80 de locuri de parcare sunt insuficiente pentru media de 100 de apartamente, cât vor fi construite. Prin urmare, grupul USR PLUS se abţine.”
Grupul PSD a anunţat că va vota împotriva proiectului de hotărâre. Cosmic Buruc a argumentat:
„Unul din considerentele îl reprezintă locurile de parcare total insuficiente pentru câte apartamente se construiesc acolo şi câte maşini se preconizează că vor fi în zona respectivă. De asemenea, accesul la această zonă este total impropriu pentru atâtea apartamente – accesul din strada Cetăţii nu va asigura un flux de trafic care să prezinte şi siguranţă.”
„Şi grupul PMP se abţine, din aceleaşi considerente expuse de colegi anterior” – a subliniat Cristian Galea.
Schimb de replici
Din partea Primăriei, a încercat să răspunsă nemulţumirilor expuse arh. Sandra Dinulescu:
„În ceea ce priveşte numărul locurilor de parcare, celor 90 de la sol li se adaugă cele de la nivelul demisolului, de unde se face accesul carosabil la parcelă, pentru fiecare imobil în parte. În ceea ce priveşte accesul la parcelă, documentaţia a obţinut avizul Serviciului Rutier al Inspsectoratului Judeţean de Poliţie. Noi, ca Arhitect Şef, nu suntem în măsură să combatem un aviz al Poliţiei Rutiere.”
Dorian Curcanu a replicat:
„Legat de trafic, vreau să facem diferenţa dintre un aviz al unui ofiţer din cadrul Poliţiei Arad şi un studiu de trafic făcut de nişte ingineri în studiu de trafic, făcut profesionist şi ştiinţific. Haideţi să nu punem semnul egal între avizul Poliţiei Rutiere din Arad şi un studiu de trafic făcut ştiinţific de o companie care numai asta face în fiecare zi.”
Sandra Dinulescu a răspuns:
„Nu am pus egal între aceste două aspecte, era vorba doar de partea de acces spre parcelă. Am specificat faptul că a fost obţinut un aviz în ceea ce priveşte accesul. Nu am făcut referire la acel studiu de trafic, nici nu am spus că acel aviz înlocuieşte acel studiu de trafic.”
„Gândire sistematică”
Pe subiect a intervenit şi consilierul UDMR Levente Bognar:
„Având în vedere dezvoltările pe care le avem în anumite zone – creăm nişte cartiere – este foarte important să vedem tramele stradale din acele zone. Când discutăm despre strada Cetăţii, discutăm despre o zonă foarte periculoasă din punct de vedere al circulaţiei. Avem strada Spartacus şi celelalte legături spre Subcetate care deja devin periculoase în ceea ce priveşte accesul la strada principală, Cetăţii. Când facem dezvoltări în zonă, am putea gândi să vedem trama stradală în zona respectivă, legăturile pentru eventualele dezvoltări în continuare. Altfel… aprobăm numai segmente, insule şi nu vedem cum se leagă mai departe. În perspectivă, ar trebui să avem o gândire sistematică în dezvoltările urbane pe care le aprobăm în Consiliu.”
Vot negativ
Proiectul vizând aprobarea PUZ-ului pentru Ansamblu de Locuinţe Colective pe strada Cetăţii nr.16 a fost respins. Proiectul a generat 3 voturi „împotrivă” (PSD), 10 abţineri (USR PLUS+PMP+UDMR) şi 9 voturi „pentru” (PNL).
Solicitarea viceprimarului
Viceprimarul Lazăr Faur a evidenţiat următoarele:
„Noi ne aflăm în următoarea situaţie: avem în elaborare Planul Urbanistic General. Acesta va fi adoptat la un moment dat de către CLM, moment până la care cu siguranţă vom mai fi puşi în situaţia să adoptăm Planuri Urbanistice Zonale sau de Detaliu. Aş solicita şi eu – pornind de la ideea domnului Bognar din Comisii –, poate Arhitectului Şef, să găsim o modalitate de consultare cu toţi cei din Consiliul Local al Municipiului Arad, care sunt chemaţi să voteze astfel de documentaţii, ca până la momentul adoptării PUG-ului să avem deja o concepţie coerentă şi să facem lucrurile în sensul celor pe care PUG-ul le va reglementa. Dacă începem de acum să gândim acea <strategie urbanistică> nu vom avea la momentul adoptării PUD nişte contradicţii între hotărârile noastre pe care le luăm acum şi cele pe care le vom lua după acel moment.
Arh. Sandra Dinulescu a propus ca aleşii locali să participe, la finalul acestei luni, la întâlnirea solicitată de către cei care elaborează PUG-ul, cu corpul de afaceri şi dezvoltatorii imobiliari din municipiu. Scopul acestei întâlniri este acela de a stabili o direcţie în ceea ce priveşte dezvoltarea urbanistică a municipiului Arad.
Trimite articolul
XCiudat este faptul ca nu a comentat nimeni ca se construieste un bloc cu 5 etaje intr-o zona de paxim 3 etaje. asta doar la noi o mai vezi. intr-un cartier de case, hop gigi spaga construieste blocul de 10 etaje cu avizele la zi si aprobare de puz in clm….
-
Ba da, consilierii USRPLUS au comentat și acest aspect. De când au fost investiți în funcție, consilierii USRPLUS au constant comentarii pe marginea PUZ-urilor prezentate, problemele semnalate sunt în special legate de posibile congestionări de trafic /deranj sonor pe sectoare de case, regimuri de înălțime inadecvate zonei, suprasolicitarea rețelei de utilități care nu este dimensionată la adăugarea noilor abonați, lipsa spațiilor verzi, lipsa parcărilor, neasigurarea unei calități a vieții adecvate unei dezvoltări imobiliare prietenoase cu mediul, etc.
De Subcetate si-au batut joc toti dezvoltatorii. Daca initial era vorba de cartier de case P+M sau P+1, acum este o VARZA. Ca sa nu spunem de blocari de cai de circulatie – v. str. Diogene, de distrugerea spatiilor verzi, si asa extem de deficitare etc.
Si in alte zone, situatia este dezastruoasa – vezi “centura” din cartierul Gai, unde cozile de TIR-uri fac viata amara locuitorilor de acolo. Asa o “centura” nu s-a mai vazut in Europa.
Chiar nimeni nu are o gandire de ansamblu ?
Legea prevede cate un loc de parcare pt. fiecare apartament, de fapt fara aceasta conditie nu sunt eliberate autorizațiile de construcție.
Intrebare pt. autoritatile locale și cele care trebuie sa vwrifice daca se respecta planurile de constructie: unde dispar acele locuri de parcare?
Nu numai ca dispar mylte dintre parcarile caresunt obligatorii, dar si cele ramase sunt vandute, cand de fapt ele ar trebui sa le revina in pretul apartamentului.
Deci, cum au permis autoritatile locale si cele de control ca majoritatea ansamblurilor de locuințe,,rezidentiale” sa nu aibe numarul de parcari conform cu numarul apartamentelor ?