Sumele pe care Municipalitatea este nevoită să le ramburseze în acest an pentru creditele accesate pentru derularea proiectelor de infrastructură încep să se facă simţite în bugetul local. Aşa cum vă informam de curând, Primăria Arad a afişat, la transparenţă, „scheletul” bugetului general al Municipiului pentru anul în curs, proiect care cuprinde doar capitolele majore. Extrem de vizibile, însă, sunt sumele pe care Primăria le-a pus deoparte pentru plata ratelor şi dobânzilor aferente la două bănci de la care s-a împrumutat pentru proiectul „Reabilitare sistem de trasport urban” – mai cunoscut sub numele de „proiectul BERD”.
În proiectul de buget, la capitolul „Tranzacţii privind datoria publică şi împrumuturi” a fost prevăzută suma de 9.844.000 lei. De fapt, este vorba despre banii pe care Municipalitatea a calculat că îi va cheltui, în acest an, „pentru plata dobânzilor privind datoria publică externă (9.538.000 lei), precum şi a comisioanelor aferente împrumuturilor (306.000 lei)”. Acestor sume li se adaugă şi ratele scadente în acest an. La capitolul „Rambursări de credite”, potrivit documentului publicat, „suma propusă cu această destinaţie este de 14.125.000 lei şi reprezintă ratele de capital pe 2011 aferente împrumuturilor BERD şi DEXIA”. În total, se ajunge la o sumă importantă. Atât de importantă, încât se apropie (deşi, e drept, nu o egalează) de suma totală de bani pe care îi va folosi administraţia pentru întreţinerea oraşului. În acest an, se estimează plăţi reprezentând rate, dobânzi şi comisioane de aproximativ 5,7 milioane euro.
În total, Primăria a pus deoparte pentru acoperirea cheltuielilor de întreţinere a oraşului o sumă totală de 36.751.000 lei. Banii vor fi folosiţi pentru reparaţii străzi, iluminat public, salubrizare stradală, canalizare, gospodărire comunală, baze sportive, parcări etc. În acelaşi timp, suma pe care o plătim din buget ca rate la două bănci, dobânzi şi comisioane bancare este, în total, 23.969.000 lei.
Proiectul BERD
Vă reamintim, proiectul BERD a ajuns la o valoare de 36.610.070 euro, iar finanţarea se face din creditul BERD (26.500.000 euro), din credite bancare Dexia ( 1.679.302 euro), credite neprevăzute, din în primele acte ale proiectului, şi din alocaţii de la buget (8.430.767 euro). Etapa a doua, demarată de curând, (tronsonul Calea Romanilor – Calea Timişorii, unde vor fi reabilitate liniile de tramvai pe o lungime de 6,3 km, linii aeriene de contact şi 39.345 mp de carosabil) are o valoare de 11.384.814 euro şi este susţinută tot de creditul BERD (6.500.000 euro) şi din alocaţii de la buget (4.884.814 euro).
Acum ori niciodată!
Societatea civilă, Opoziţia şi arădenii de rând au doar acum, cu adevărat, şansa să-şi spună părerea despre bugetul Aradului pentru acest an şi să ceară ca părerile lor să se regăsească pe cât posibil în hotărâre. Primăria Municipiului organizează astăzi dezbaterea publică pe tema proiectului de hotărâre privind aprobarea Bugetului general de venituri şi cheltuieli al Municipiului Arad pe anul 2011. Evenimentul va începe la ora 15.00, în sala 60 a Palatului Administrativ, oferta fiind, teoretic, singura în care vocea arădeanului s-ar putea face auzită pe acest subiect.
Schelet de buget
Dezbaterile publice nu sunt, însă, din păcate, punctul forte al arădenilor, care participă la astfel de evenimente în număr restrâns. În plus, societatea civilă şi Opoziţia au şi ele o scuză pentru neparticiparea în masă la dezbatere, motiv invocat drept nemulţumire şi anul trecut: bugetul prezentat de Primărie la transparenţă nu este întreg, executivul oferind acces doar la partea de reglementare şi împărţire a banilor, nu şi la rapoartele şi justificările care însoţesc deciziile de alocare a fondurilor. Din sutele de pagini ale bugetului, la transperanţă se regăsesc doar câteva zeci. Neconcludent, au susţinut anul trecut reprezentanţii Opoziţiei.
S.B.
Citiți principiile noastre de moderare aici!