Despre instituirea taxei de reabilitare termică pentru blocurile de locuinţe finanţate prin Programul Operaţional Regional 2007-2013 – Sprijinirea investiţiilor în eficienţa energetică a blocurilor de locuinţe, de faptul că se va aproba eşalonarea sumelor avansate de către autorităţile administraţiei publice locale pentru înfiinţarea cotelor-părţi indivize aferente părţilor comune ale imobilelor pentru o perioadă de cinci ani şi aprobarea procedurii de recuperare a taxei de reabilitare termică, ca plată anuală.
O ofertă favorabilă pentru cei care îşi doresc reabilitarea termică a blocurilor dacă ar fi să ne luăm după spusele executivului local. Căci, potrivit reprezentanţilor Primăriei Arad, dacă până acum cei care treceau la reabilitarea blocurilor trebuiau să aibă cota lor parte (contribuţia proprie) la finele lucrării, acum trebuie să strângă banii în cinci ani de zile de la finele investiţiei, cota lor urmând să fie plătită iniţial de Municipalitate şi recuperată în cei cinci ani de instituţie de la aceşti contribuabili prin intermediul noii taxe.
Proiectul conţine şi o procedură de stabilire, declarare şi achitare a taxei de reabilitare termică şi o mostră a declaraţiei fiscale privind taxa de reabilitare termică. În motivaţia acestui act, executivul vorbeşte de faptul că „sumele avansate de către autorităţile administraţiei publice locale pentru reabilitarea blocurilor trebuie recuperate conform legislaţiei în vigoare.
Procentele finanţării
În raportul comun al serviciilor de specialitate care însoţesc proiectul se vorbeşte de faptul că „investiţiile în eficienţa energetică a blocurilor de locuinţe contribuie la reducerea costurilor cu încălzirea populaţiei, ceea ce va ajuta la îmbunătăţirea puterii de cumpărare a categoriilor sociale defavorizate, acordându-se o atenţie deosebită grupurilor vulnerabile ale populaţiei cu venituri mici”.
Tot aici se aminteşte că depunerea proiectelor de reabilitare pe acest program operaţional regional a început în 30 decembrie 2012 şi se va finaliza în 30 mai 2013, că la finanţarea lucrărilor de intervenţie pentru creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe 60% din fonduri sunt structurale şi de coeziune, dar şi alocaţii de la bugetul de stat, iar 40% sunt fonduri de la bugetul local şi fonduri de reparaţii ale asociaţiilor de proprietari.
Doar că acum şi fondul de reparaţii al asociaţiei de proprietari este acoperit iniţial de Primărie, iar recuperarea sumelor avansate de către autorităţile locale pentru asigurarea cotei de contribuţie proprie a asociaţiilor de proprietari vor fi eşalonate şi recuperate în cinci ani, iar achitarea lor se va face de către fiecare proprietar, prin plata anuală, la casieria Direcţiei Fiscale a Municipiului Arad.
Cifrele reabilitării
Până în momentul de faţă, potrivit celor susţinute de Corina Drăghici, purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad, există 24 de blocuri pentru care există cereri de finanţare complete iar actele se vor depune până la finele lunii aprilie. Mai mult, în proiectul de buget din acest an sunt prevăzute sume pentru cota parte la reabilitarea termică a încă 58 de blocuri (asociaţii). Suma finală a celor care visează la reabilitarea termică a blocurilor în care locuiesc este însă mult mai mare. Din 2006, de când Primăria Arad primeşte cereri pentru reabilitarea termică, există depuse aproape 300 de astfel de solicitări. Lista blocurilor reabilitate deja e însă de zeci de ori mai mică.
Subsolul unui bloc, cuprins de flacari
Scoala de administratori de bloc
Citiți principiile noastre de moderare aici!