ARAD. Florin Drăgan, rectorul Universităţii Politehnice Timişoara, crede că anul acesta campania electorală a candidaţilor din judeţele Arad şi Timiş ar trebui să includă discuţii referitoare la dezvoltarea colaborărilor dintre oraşele Arad şi Timişoara.
„Conurbația Arad-Timișoara ar trebui să fie una dintre temele principale ale dezbaterii electorale de la aceste alegeri locale, atât la nivel județean, cât și la nivelul celor două municipalități”, a spus Drăgan.
„Dacă în anii 2000 Aradul și Timișoara au însemnat o importantă poartă de intrare a investițiilor străine în România, în ultimii ani, alte orașe, de nivel similar, au recuperat diferența, iar unele dintre ele au trecut în față. Proiectul conurbației nu este unul nou, dar niciodată nu a fost tratat prea serios, a fost utilizat mai mult ca un element de PR, în special în Timișoara”, se arată într-o comunicare a rectorului Politehnicii din Timişoara.
Potrivit unui raport al Băncii Mondiale întocmit pentru Agenţia pentru Dezvoltare Regională Regiunea Vest în urmă cu mai bine de 10 ani, realizarea unei conurbații între Arad și Timișoara ar plasa acest pol economic pe locul 2 în România, după regiunea București-Ilfov, în unele cazuri „rivalizând” chiar cu București.
„Dacă în domeniul infrastructurii de transport lucrurile au început să evolueze în bine în ultimii ani între cele două orașe, restul punctelor de interes pentru o dezvoltare comună au fost tratate superficial în spațiul public”, se mai arată în documentul semnat de Florin Drăgan.
Exemple concrete
„Chiar dacă la nivel global există modele de succes ale unor conurbații, precum St. Paul – Mineapolis în SUA, Reggio – Messina în Italia de sud, Ludwigshafen și Mannheim în Germania, în România discuțiile pe această temă nu au avut rol decât de PR pentru anumite persoane, proiectul nepărând să prindă un contur mai concret. În județe precum Mehedinți și Caraș-Severin asistăm la o înjumătățire a populației școlare din ciclul primar, raportată la anii `90, în timp ce în județele Arad și Timiș scăderea a fost între 10% și 20%, datorită faptului că au reușit să atragă populația mai tânără în anii de după Revoluție, dar și din cauza perspectivelor economice din cele două orașe. Din păcate, scăderile recente de natalitate dintr-o perioadă de doar 4 ani, între 2019 și 2022, depășesc 10% în toate județele din Banat și Transilvania. Având în vedere că deja aveam scăderi mari la ciclul primar, diminuarea suplimentară va crea în anii următori o problemă mare pentru dezvoltare. Dincolo de atragerea de resursă umană din afara țării, trebuie să venim cu un pol de dezvoltare puternic în România. Doar Arad sau doar Timișoara nu mai reprezintă o atracție atât de mare la nivel național, dacă acționează pe cont propriu. Cred că este momentul ca cele două orașe să înțeleagă că e important ca rivalitatea să rămână la nivel de sport și că trebuie să construim un proiect puternic împreună”, a declarat Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.
Dacă Produsul Intern Brut al Aradului a fost în ultimii 20 de ani sub cel al Bihorului, PIB-ul județului Timiș a fost peste cel al județului Cluj în perioada 2003-2016. În ultimii 5 ani, însă, diferențele par să crească la nivel de PIB, în detrimentul Aradului și Timișoarei. Cele două orașe sunt conectate prin autostradă, iar modernizarea căii ferate Arad – Caransebeș este deja în derulare, deci o bază există deja.
Proiect comun
„Din punct de vedere industrial, Timișul este pe locul doi la nivel național, după București. Universitatea Politehnică Timișoara, cea mai veche din regiune, a contribuit și la dezvoltarea învățământului superior arădean prin înființarea în 1972 a secției de subingineri de aici, care până în 1990 a funcționat în cadrul Politehnicii. Putem spune că dezvoltarea industrială a ambelor orașe a fost strâns legată de Politehnică. Anul trecut am câștigat în parteneriat cu Universitatea Aurel Vlaicu din Arad și cu municipalitatea un proiect pe învățământ dual la Arad, cu investiții de 25 milioane de euro. Credem că o gândire strategică privind dezvoltarea industrială și antreprenorială, bazându-ne pe experiența liderilor din Comitetul Director al universității, este mai mult decât necesară. Atât prin rolul jucat de Politehnică de-a lungul timpului, cât și prin legăturile personale pe care le am cu liderii arădeni din zona administrației sau companiilor, putem construi împreună un plan concret de acțiune după alegeri”, a mai spus Florin Drăgan.
Timişoara, solitară
În documentul transmis de rectorul UPT se mai menţionează faptul că oraşul Cluj este mai atractiv pentru că are o infrastructură pentru evenimente mai bună decât Timișoara.
„2023 a fost un an important pentru Timișoara prin derularea programului de Capitală Culturală, însă Aradul nu a beneficiat prea mult de acest lucru. O agendă comună de evenimente culturale sau spectacole, având în vedere și distanțele mici dintre cele două orașe, poate crește atractivitatea ambelor municipii”, se mai arată în comunicare.
„Capitala Culturală din 2023 a avut succes în Timișoara, dar nu a însemnat prea mult pentru regiune. Prin Facultatea de Inginerie de la Hunedoara, noi am dus Capitala Culturală o săptămână și acolo. La ora actuală Aradul stă mai bine la infrastructură decât Timișoara. În momentul în care reușim să organizăm evenimente sau festivaluri împreună, publicul căruia te adresezi este cel mai numeros din țară, după București. Astfel, am crește atractivitatea ambelor orașe în rândul tinerilor și am putea atrage studenți sau forță de muncă nu doar din regiunea Vest. Din toate punctele de vedere, acest proiect poate deveni cel mai important pentru ambele județe, iar Politehnica va insista pentru dezvoltarea lui”, a încheiat Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.
Trimite articolul
XȘi cam cum vede dl. Rector colaborarea Arad – Timișoara ?
De tip Master – Slave, Master fiind, bineînțele, Timișoara….?
Pt că; în majoritate “colaborăririlor” dintre cele două orașe, Aradu A PIERDUT câte un sediu de instituție regională, majoritatea fiind luate de Timișoara.
Cam care ar fi finalitatea, peste vreo 50 de ani, a acestei “colaborări”: “Aradul – un nou cartier al Zonei Metropolitane ” Timișoara” ?
Pt că, Aradul, cu “minunații” conducători pe care-i are, în această direcție se îndreaptă …
-
Deja a cam ajuns dacă te gândești la cati fac naveta Arad-Timisoara la muncă! DACĂ ar fi și o legătură feroviară mai rapidă și mai mulți ar fi !
După ce se va termina reabilitarea CF Arad-Timisoara,să se facă doar maxim 50 de minute, atunci să vezi migrare a forței de muncă!
Este in interesul Aradului sa sustina mai mult acest demers, Timisoara se dezvolta oricum interesul de a asustine acest demers este in interesul Aradului o zona Metropolitana Vest
Proiectul nostru este Eugeniu de Savoya