ARAD. Miercuri, 16 aprilie, ora 19, cea de a treia seară a Săptămânii Mari, este o seară a reculegerii şi a parcurgerii împreună a unuia dintre cele mai profunde momente ale anului bisericesc, însoţiţi de muzica Recviemului lui Wolfgang Amadeus Mozart, cea mai extraordinară adaptare sonoră a slujbei funebre din întreaga istorie a tradiţiei apusene. „Programat în Săptămâna Patimilor, într-un cadru ecleziastic, Requiemul mozartian este o lucrare de profund dramatism, cu nebănuite culmi tragice. Imaginile secvenței Dies Irae sunt redate cu o nemaiîntâlnită forță dramaturgică, iar melopeea caldă din Recordare sau Lacrimosa sunt de un profund lirism.”, se arată în comunicatul Filarmonicii
Ultima lucrare a catalogului mozartian, începută în octombrie 1791 şi finalizată după moartea compozitorului, de unul dintre discipolii acestuia, Franz Xavier Süssmayer, în luna februarie a anului urmator, Recviemul K. 626 este unul cele mai răvăşitoare simboluri ale muzicii culte universale, care impresionează prin mesajul său sumbru, din care nu lipseşte însă căldura şi seninătatea, dar şi detaşarea de sentimentele aceluia care îşi simte sfârşitul.
Spaţiul ales pentru această seară cu totul specială este Biserica evanghelică luterană (Biserica Roşie), iar protagoniştii evenimentului sunt dirijorul Robert Daniel Rădoiaş, soliştii Paula Iancic, Maria Popa, Ştefan Korch şi David Buzgău şi ansamblul vocal simfonic al Filarmonicii.
Robert Daniel Rădoiaş
Născut la Ploieşti, dirijorul Robert Daniel Rădoiaş a absolvit în anul 1995 Liceul de Artă din oraşul natal, la specialitatea interpretare instrumentală – vioară. După anii de studiu la Universitatea „Transilvania”din Braşov (1995-2000), urmează cursurile de masterat în Stilistică dirijorală, avându-i ca profesori pe Nicolae D. Bica (dirijat coral), Ludovic Bács (dirijat orchestră) şi Dan Buciu (cursuri teoretice). În iunie 2011 şi-a susţinut teza de doctorat, intitulată „Sergiu Celibidache – un fenomen muzical al sec. al XX-lea. O privire monografică”, sub coordonarea profesorului Dan Dediu-Sandu, rector al Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti.
Ca urmare a obţinerii unor burse a participat la cursurile de dirijat organizate de Bayerische Musikakademie Marktobersdorf (Germania) sub îndrumarea profesorului Volker Hämpfling de la Robert-Schumann-Hochschule din Düsseldorf (2003) şi la cel de al treilea Concurs Internaţional pentru Tineri Dirijori de Cor de la Viena (Austria), concurs organizat de Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (2004).
Robert Daniel Rădoiaş a desfăşurat activităţi didactice la Facultatea de muzică din cadrul Universităţii „Transilvania” din Braşov (2000-2001, 2005-2006), ca îndrumător al cursului de dirijat coral din cadrul specializării Pedagogie muzicală şi la Universitatea Emanuel din Oradea (2002 -2009), în calitate de lector la disciplinele dirijat coral şi ansamblu coral.
Ca dirijor al corului mixt de cameră al Universităţii Emanuel din Oradea, în 2005 a concertat în Rusia, unde a prezentat alături de Orchestra Academică a Filarmonicii din St. Petersburg oratoriul Matthäus Passion de Johann Sebastian Bach. La conducerea aceleiaşi formaţii corale a câştigat în 2004 premiul II la Youth & Music Festival – Viena. Din anul 2007 este dirijorul Corului academic al Filarmonicii de Stat din Arad, alături de care susţine o activitate concertistică intensă, concretizată şi în turnee în Olanda, Austria (Festivalul de Operă Sankt Margarethen) şi Franţa. La ediţia din 2011 a Festivalului Internaţional George Enescu, a realizat alături de ansamblul coral prima audiţie a Simfoniei Hölderlin de Peter Ruzicka şi a Simfoniei nr.5 de George Enescu.
În 2012, an în care lumea muzicală de pretutindeni a aniversat centenarul naşterii Maestrului Sergiu Celibidache, Editura Muzicală din Bucureşti publică în două volume cartea „Sergiu Celibidache – un fenomen muzical al secolului al XX-lea. O privire monografică, semnată de dirijorul Robert Daniel Rădoiaş.
Paula Iancic
Paula Iancic a început să studieze pianul la Liceul de artă Sabin Drăgoi din Arad, la clasa prof. Marinela Tudoran, iar din primul an de liceu (2009), s-a lăsat îndrumată spre studiul canto-ului clasic, continuându-şi pregătirea la clasa prof. Felicia Fleter. A urmat clase de măiestrie interpretativă cu mezzosoprana Mihaela Işpan (2009) şi cu soprana Silvia Sorina Munteanu (2010), soliste ale Operei Naţionale din Bucureşti, iar din toamna anului trecut îşi continuă studiile de specialitate la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj, sub îndrumarea conf. univ. dr. Marius Vlad Budoiu.
Aflată în fruntea clasamentelor naţionale ale concursurilor de specialitate din ultimii ani, Paula Iancic a obţinut premiul I la Concursul Euroregional Alma Cornea Ionescu de la Timişoara, în anul 2011, premiul II la ediţiile Olimpiadelor naţionale de la Bucureşti (2012) şi Alba Iulia (2013) şi aceeaşi poziţie secundă la Concursul Mozart de la Cluj, ediţia 2013. Implicată în proiectele vocal simfonice şi de operă ale Liceului de artă Sabin Drăgoi, a apărut pe scena Filarmonicii din Arad în coproducţiile din 2010 şi 2011 ale “Scufiţei Roşii şi prietenii ei”, opereta feerie de Nicolae Brânzeu şi în concertele dedicate tinerelor talente, din stagiunile 2011, 2012.
Pe scena Operei Naţionale din Cluj a debutat în luna septembrie a anului trecut, în rolul Laurettei din opera Gianni Schicchi de Giacomo Puccini, iar la acelaşi final de an în rolul Adelei, din opereta Liliacul de Johann Strauss.
Citiți principiile noastre de moderare aici!