ARAD. Serviciul de Ambulanţă Judeţean Arad (SAJ) a început să sufere de lipsa personalului încă de acum 4-5 ani, când exodul cadrelor medicale spre Occident a atins punctul maxim. Însă de atunci situaţia nu a mai revenit la normal. Nici măcar în anul de graţie 2013, când Guvernul a permis, din luna iunie, ca în instituţiile statului să fie posibile angajări pe locuri lăsate vacante în urma demisiilor unor angajaţi. Dar apariţia acestei legi nu a însemnat, neapărat, că se şi pot face angajări. De exemplu, la Ambulanţă nu a fost angajată nicio persoană anul acesta, chiar dacă unii dintre angajaţi au plecat de la acest loc de muncă.
„Deşi situaţia legală ne lăsa să facem angajări, situaţia financiară nu ne-a permis acest lucru”, a declarat doctorul Roberto Schill, directorul SAJ. Problema vine, însă, tot de la Bucureşti, mai precis de la Ministerul Sănătăţii. Cu toate că suntem în ultima lună a anului 2013, nici măcar acum nu a fost aprobat statul de funcţii pentru serviciul arădean. Mai mult, nici bugetul nu a fost acoperit până la finele anului în curs, aşa că nu s-a putut pune problema de angajări. Şi asta chiar dacă situaţia cadrelor medicale şi a şoferilor de la Ambulanţă este una destul de delicată, iar serviciul judeţean ar avea nevoie de câteva zeci de oameni pentru a funcţiona la parametri normali.
Iar pentru ca județul să rămână acoperit de echipaje de acordare a primului ajutor, s-a recurs din nou la singura variantă aflată la îndemână: ore suplimentare. „Pentru a putea asigura un număr satisfăcător de echipaje de urgență, personalul operativ existent a efectuat ore suplimentare. Pentru un interval scurt de timp, acest fapt este bun, dar pe termen îndelungat orele suplimentare duc la surmenarea personalului care poate să afecteze starea de sănătate a angajaților, dar și calitatea actului medical”, a precizat Roberto Schill.
Poate singura veste bună de aici este reprezentată de faptul că, din acest an, orele suplimentare au fost achitate, asta după ce, timp de doi ani, angajații Ambulanței au efectuat muncă voluntară. În plus, pe lângă orele suplimentare, pentru a se asigura permanența, necesarul de personal a fost asigurat și prin delegare din alte substații sau din stația centrală. „Cu toate acestea, măsura delegării nu este aplicabilă întotdeauna datorită distanțelor foarte mari și a imposibilității personalului de a face naveta”, a specificat Roberto Schill.
Pe minus la personal
Managerul Serviciului de Ambulanță Județean Arad a vorbit la concret despre numărul de angajați de care ar fi nevoie pentru ca toate stațiile să funcționeze la parametri normali. „Avem substații în care avem personal suficient, însă la cele mai multe dintre ele avem nevoie de oameni. De exemplu, la nivelul municipiului ar mai fi nevoie de două echipaje pe tură, care înseamnă 10 asistenți și 10 șoferi. La Pecica avem nevoie de doi asistenți, la Lipova doi asistenți și un șofer, la Șiria doi asistenți, la Ineu trei asistenți, la Gurahonț un asistent, iar la Sântana doi asistenți. Cam acesta ar fi necesarul real pentru a acoperi toate turele de la toate stațiile și substațiile serviciului județean”, a specificat Schill.
Mai mult de lucru
Șeful Ambulanței din Arad spune că nevoia de personal este tot mai mare din cauză că și numărul solicitărilor la nivelul județului este tot mai mare. „Volumul de activitate a crescut în ultimii ani datorită solicitărilor tot mai multe. Și asta pentru că, în ultimii ani, personalul operativ de pe ambulanțe efectuează tot mai multe manevre diagnostice și terapeutice. În plus, marea majoritate a cazurilor din județ sunt aduse la Spitalul Județean Arad, doar o mică parte a pacienților fiind transportați la spitalele din județ. Ca atare, se pierde foarte mult timp cu transportul pacienților de către ambulanță”, a conchis Roberto Schill.
Citiți principiile noastre de moderare aici!