Se modifică şi se completează hotărârea „Consiliului Local al Municipiului Arad nr. 90/2013 privind instituirea taxei de reabilitare termică şi a mecanismului de recuperare a sumelor avansate de Consiliul Local al Municipiului Arad, pentru blocurile de locuinţe finanţate prin Programul Operaţional Regional 2007-2013”. Consilierii locali sunt chemaţi să facă schimbări minore în acest act, cum e cazul direcţiilor care vor duce la îndeplinire prevederile hotărârii: „Direcţia Tehnică, Direcţia Economică, Direcţia Comunicare şi Direcţia Venituri a Municipiului Arad” şi modul clar de recuperare a sumelor împrumutate.
Odată pusă baza acestei taxe, arădenii vor putea apela la primărie pentru a-şi moderniza imobilele iar Primăria îşi va putea recupera banii cheltuiţi în avans pe reabilitare în numele proprietarilor. Totul în condiţiile în care proiectul iniţial vorbeşte de „instituirea taxei de reabilitare termică şi a mecanismului de recuperare a sumelor avansate de CLM Arad” pentru blocurile de locuinţe finanţate prin POR 2007-2013. Cum va decurge totul? „Asociaţiile de proprietari vor aproba şi îşi vor însuşi, prin act adiţional la contractul încheiat în prealabil între Asociaţia/iile de proprietari şi Municipiul Arad, indicatorii tehnico-economici ai proiectului tehnic privind lucrările de intervenţie, durata de execuţie a lucrărilor şi cuantumul sumei reprezentând cota de participare la cheltuieli”. Dacă asociaţia de proprietari nu semnează actul adiţional, nu se vor demara etapele următoare şi se va trece la recuperarea cheltuielilor efectuate pentru elaborarea tuturor documentelor până în momentul refuzului asociaţiei, se arată în act. Tot acolo se arată şi faptul că în cazul neaprobării execuţiei lucrărilor, hotărârea motivată a Adunării generale a proprietarilor va fi transmisă CLM, înaintea emiterii Ordinului de începere a lucrărilor.
Cine şi cum plăteşte
Cine hotărăşte cât trebuie să plătească proprietarii pe reabilitarea termică? „Stabilirea cotei contribuţiei la cheltuieli, aferent fiecărui apartament, se face de către preşedinte în funcţie de cotele-părţi indivize din părţile comune. Valoarea finală a reabilitării termice a blocului de locuinţe se compune din cheltuieli eligibile şi neeligibile, contribuţia asociaţiei de proprietari fiind în aceeaşi cotă procentuală de participare, indiferent de tipul cheltuielii. Serviciul Societăţi Comerciale, Monitorizarea Serviciilor de Utilităţi Publice va pune la dispoziţia Direcţiei Venituri tabelul care cuprinde contribuţia fiecărui proprietar la cheltuielile generate de lucrările de reabilitare termică, semnat de către fiecare proprietar şi preşedinte. Plătitorii taxei de reabilitare termică sunt proprietarii apartamentelor care sunt situate în blocurile de locuinţe care fac parte din programul de reabilitare termică. Fiecare proprietar are obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la data comunicării de către Municipiul Arad a valorii finale a proiectului, rezultată în urma aprobării de către AMPOR, să depună la Direcţia Venituri o declaraţie fiscală privind taxa de reabilitare termică datorată. Taxa de reabilitare termică va fi una anuală şi se va stabili în rate egale, începând cu anul în care se termină lucrările, dar numai după depunerea declaraţiei fiscale”, se arată în proiectul votat încă din 2013.
Alte reguli la taxă
Plata acestei taxe se va face anual până cel târziu în ultima zi lucrătoare a anului, pentru anul în curs, neplata la scadenţă generând majorări de întârziere, începând din ziua următoare expirării termenului prevăzut. În cazul înstrăinării apartamentului prin oricare din modalităţile prevăzute de lege, proprietarul are obligaţia achitării integrale a taxei de reabilitare termică, anterior înstrăinării. Ratele se plătesc în cinci ani.
De ce s-a luat această decizie ca Primăria să suporte cheltuielile ce revin proprietarilor, urmând să recupereze în rate de la aceştia banii, sub formă de taxe pe o perioadă de cinci ani? Pentru că, aşa cum se arată în expunerea de motive, „conform programelor de finanţare aprobate prin POR 2007-2013, finanţarea lucrărilor se face cu participarea proprietarilor într-un procent de 10-30%, la cheltuielile eligibile şi neeligibile”, proprietari care, în marea majoritatea a cazurilor, nu au aceşti bani la dispoziţie. În plus, „pentru finanţarea execuţiei acestor proiecte, sumele iniţiale sunt avansate de către autorităţile administraţiei publice locale, după care sunt recuperate conform legislaţiei în vigoare”, spune legea. Hotărârea din 2013 a fost repusă pe tapet doar pentru că s-au terminat primele lucrări şi este necesară recuperera taxei de la proprietari, iar unele probleme în acest sens, din cauza reglementărilor ambigue, deja au apărut.
26 de blocuri
Programul de reabilitare termică a început la data de 30 decembrie 2012, termenul limită pentru terminarea tuturor lucrărilor fiind 30 iunie 2016. În cadrul acestui program au fost reabilitate termic 26 de blocuri. În ceea ce priveşte finanţarea lucrărilor de intervenţie pentru creşterea performanţei energetice a blocurilor de locuinţe (cheltuielile eligibile) aceasta se asigură astfel: 60% din fondurile structurale şi de coeziune ale Uniunii Europene şi din alocaţii de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie, 40% din fonduri aprobate anual cu această destinaţie în bugetele locale, precum şi din fondul de reparaţii al asociaţiilor de proprietari.
Citiți principiile noastre de moderare aici!