ARAD. Nu se vor mai sparge străzile pentru diverse lucrări edilitare fără ca cei care fac acest lucru să refacă carosabilul sau trotuarul în forma în care a fost iniţial. Şi în cel mult 72 de ore. Cu firma agreată de Primărie. În teorie sună deja foarte bine şi despre teorie vorbim acum, pentru că Primăria Arad a finalizat proiectul care stabileşte câteva reguli clare în acest domeniu, act care a fost pus deja la transparenţă decizională. Este vorba de un proiect, despre care edilul local Gheorghe Falcă a vorbit de foarte mult timp. În urmă cu o lună a anunţat că în Arad se va face ordine în sfârşit şi nu va mai fi tot oraşul spart, după ce actul va intra în vigoare şi că nu se va mai putea lucra haotic. Aşa să fie. Dar să vedem clar ce prevede „Regulamentul privind avizarea, executarea, urmărirea şi recepţionarea calitativă a lucrărilor edilitar-gospodăreşti (carosabil, trotuare, platforme, alei şi zone verzi) din municipiul Arad”?
În primul rând acesta vine să înlocuiască (prin completare şi clarificare) Hotărârea CLM Arad nr.230/2012, referitoare la avizarea, executarea, urmărirea şi recepţionarea calitativă a lucrărilor edilitar gospodăreşti (carosabil, trotuare, platforme, alei şi zone verzi) din municipiul Arad.
În al doilea rând vine să stabilească clar faptul că „săpăturile necesare realizării unor lucrări noi sau pentru intervenţii la instalaţii subterane şi/sau supraterane existente pe domeniul public al municipiului Arad se pot executa numai în baza unei autorizaţii pentru lucrări edilitar-gospodăreşti eliberate de Primarul Municipiului Arad”. Iar, în al treilea rând precizează că „administratorii sau deţinătorii de gospodării şi instalaţii subterane din municipiul Arad vor depune în perioada 15 noiembrie – 15 decembrie a fiecărui an lista lucrărilor anului următor care necesită săpături, în vederea corelării lucrărilor edilitare cu lucrările de reparaţii, întreţinere şi modernizare străzi”.
Cei care vor aviz de săpături vor avea nevoie, dacă acest regulament va trece de aleşii locali (şi cel mai probabil aşa se va întâmpla), de o cerere tip pentru autorizarea începerii lucrării, de autorizaţie de construire, de graficul de execuţie pe zile a lucrării avizat de Serviciul Întreţinere şi Reparaţii Căi de Comunicaţii Terestre (şi nu cum era în trecut, cu termene largi), de planul de situaţie al lucrării, de avizul Poliţiei Rutiere pentru lucrările executate în carosabil, de taxa pentru săpături pe domeniul public etc.
Noutatea
În plus, însă, atenţie!, cei care vor să facă lucrări vor avea nevoie şi de contractul de refacere a spaţiului afectat în urma săpăturii, încheiat între solicitantul avizului de săpătură pentru lucrările edilitare şi unul dintre constructorii agreaţi de Primăria Arad pentru refacerea carosabilului iar, după caz şi de contractul pentru refacerea spaţiului verde.
Cu alte cuvinte, drumul pe care vor interveni solicitanţii de lucrări ar urma să fie refăcut de o firmă agreată de Primărie, pe cheltuiala solicitantului, cum este şi normal. Totul în baza unui contract bine stabilit. Aceasta este probabil cea mai importantă dintre noile reglementări pe care Primăria are de gând să le pună în practică şi care în viziunea executivului va face ca totul să fie mai uşor atunci când vrei să închizi o lucrare.
Cea mai importantă prevedere
Cea mai importantă dintre prevederi îşi face loc de mai multe ori în regulamentul gândit acum de executiv. La articolul 12 al regulamentului se precizează clar faptul că „refacerea la forma iniţială a spaţiilor afectate (carosabil, trotuar, alei, platforme) se execută de către unităţi de specialitate agreate de către Primăria Municipiului Arad. Zonele verzi afectate de săpături vor fi refăcute, păstrându-se caracteristicile vegetaţiei iniţiale”. În plus, aici se stabileşte şi faptul că „refacerea la forma iniţială a spaţiilor afectate se realizează prin grija constructorului în maxim 72 de ore de la finalizarea lucrării avizate prin avizul de săpătură”. Ba mai mult, tot aici se precizează faptul că în cazul „săpăturilor executate în carosabil, suprafaţa refăcută va fi de 1/3 din banda de circulaţie afectată, dar nu mai puţin de 1,2 m lăţime”, reglementându-se astfel pentru prima dată modalitatea de intervenţie, suprafaţa pe care trebui intervenit, durata, sau mai exact „necunoscutele” din prezent care făceau ca gropile să stea cu lunile pe străzile din oraş iar şantierul să se întindă cu anii.
Alte obligaţii
Conform noului regulament, alte câteva obligaţii intră tot în sarcina celor decişi să facă lucrări pe domeniul public. De pildă, înainte de începerea lucrărilor la reţelele tehnico-edilitare, executantul este obligat să obţină avizul Comisiei de Sistematizare a Circulaţiei şi nu vor putea executa lucrările decât în perioada cuprinsă între 15 martie şi 15 noiembrie a fiecărui an (cu excepţia intervenţiilor în caz de avarii, a lucrărilor de importanţă majoră de interes local, sau investiţii din bani publici, ori a lucrărilor executate în carosabil de pământ, macadam, pavaje cu dale, piatră cubică sau pe zone verzi).
Ce maşini trebuie folosite pentru tăiat betonul, unde se depozitează pământul ori molozul rezultat din lucrări, din ce se vor face umpluturile, cum se semnalizează lucrările de săpătură etc. sunt alte câteva obligaţii noi menţionate, toate, în regulamentul propus de Primărie spre vot.
Totul, în registru
Cine va ţine evidenţa acestor lucrări, dacă termenul de finalizare prevăzut în avizul de
săpătură este respectat iar cel de refacere la forma iniţială a spaţiilor afectate aşijderea, cine se va uita la evidenţa avizelor de săpătură, a termenului de execuţie a lucrărilor? Poliţia locală, totul urmând a fi înscris într-un registru.
Regulamentul propus acum vorbeşte şi de faptul că cei care au solicitat avize de săpătură vor răspunde timp de doi ani de calitatea lucrărilor de refacere a spaţiilor afectate, de la data recepţiei lucrării de refacere, şi că vor executa pe cheltuială proprie toate remedierile necesare, în maxim 10
zile calendaristice de la data înştiinţării acesteia.
Trei ani, de neatins
O prevedere mai veche este reiterată şi aici. Cea potrivit căreia „pe străzile pe care carosabilul a fost modernizat/reabilitat în totalitate, se interzice spargerea pentru execuţia de noi reţele, racorduri şi branşamente timp de 3 ani, de la data încheierii procesului verbal de recepţie pentru lucrările la carosabil”. Rămâne doar că de acum înainte chiar să fie respectată.
Contravenţii şi sancţiuni la regulament
Cum era de aşteptat, regulamentul are parte şi de contravenţii şi sancţiuni, Potrivit proiectului supus transperanţei, „constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă: executarea de lucrări fără aviz de săpătură, executarea lucrărilor în carosabil sau trotuar din beton sau asfalt, fără a folosi maşini speciale de tăiat, neîndepărtarea materialelor rezultate din săpături, executarea umpluturilor cu materialul rezultat din săpătură (exclusiv zona verde) nesemnalizarea lucrărilor, nerefacerea la structura şi forma iniţială a spaţiilor afectate de lucrări, în termenul prevăzut, neanunţarea de îndată a lucrărilor de avarii începute de către deţinătorii de utilităţi, transportul molozului, pământului dislocat din săpături şi alte materiale rezultate în alte locuri decât cele indicate de Primărie, blocarea accesului cu autoturisme în curţi interioare, nerespectarea termenului de finalizare a lucrărilor prevăzut în avizul de săpătură, nerespectarea graficului de săpătură (lucrări) etc. Amenzile sunt prevăzute în acest regulament a fi cuprinse între 1.500 lei şi 2.500 lei în funcţie de regula încălcată.
Citiți principiile noastre de moderare aici!